اخبار نساجی

تخصیص ارز دولتی به شرکت های بورسی، دغدغه سرمایه گذاران را از بین برد

 

تخصیص ارز دولتی به شرکت های بورسی، دغدغه سرمایه گذاران را از بین برد

تهران – مدیرعامل اسبق شرکت بورس ایران گفت: با مشخص شدن سیاست های ارزی دولت و توجه به شرکت های بورسی و تخصیص ارز دولتی به این شرکت ها، نگرانی ها در این حوزه از بین رفت و سرمایه گذاران با آرامش خاطر می توانند در این بازار سرمایه گذاری کنند.

به گزارش روز جمعه ایرنا از پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، ‘علی رحمانی’ در خصوص قراردادن شرکت های بورسی در اولویت های دریافت ارز دولتی و تاثیر آن بر روند بازار سرمایه افزود: توجه به شرکت های بورسی در سهمیه بندی ارز دولتی نکته مثبتی برای بازار سرمایه است.

وی اظهار داشت: شرکت ها در این شرایط با اطمینان بیشتری ارز مورد نیاز خود را دریافت خواهند کرد که همین امر باعث آسودگی خاطر تولیدکنندگان در افزایش تولید می شود و همچنین آنان می توانند اهداف خود را در بودجه محقق کنند.

مدیر عامل سابق شرکت بورس با اشاره به این که اکثر شرکت های بورسی ارز وارداتی خود را در بودجه با نرخ مرجع پیش بینی کرده اند، گفت: این اتفاق موجب می شود تا شرکت ها امسال به راحتی بودجه های خود را محقق کنند و نگرانی از بابت تعدیل منفی نداشته باشند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رحمانی با تاکید بر این که بحث ارز در بازار سهام تعریف خاصی دارد، افزود: شرکت ها در تاثیر پذیری از ارز به چهار گروه تقسیم می شوند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه ادامه داد: شرکت هایی که ارز مصرف و ریال ایجاد می کنند در گروه اول و در معرض نوسانات نرخ ارز قرار دارند و اگر نتوانند از سهمیه های دولتی استفاده کنند، با مشکل مواجه خواهند شد.

وی درخصوص شرکت های بورسی در گروه دوم و سوم نیز گفت: گروه دوم با ریال منابع خود را تامین و ریال نیز تولید می کنند و ریسک ارز، مصداقی برایشان ندارد، اما گروه سوم ریال استفاده کرده و به ارز می فروشند که گروه جذابی در بازار سرمایه هستند.

وی اظهار داشت: در گروه سوم شرکت های بورسی انتظار از روند نرخ ارز افزایش دارد و ارز در نرخ های بالاتر به تعادل خواهد رسید که در سودآوری این گروه تاثیر گذار است.

رحمانی ادامه داد: گروه چهارم نیز ارز مصرف کرده و ارز هم ایجاد می کنند که به طور طبیعی از نوسانات نرخ ارز مصون هستند اما تراز ارزی آنها مهم است.

وی اضافه کرد: در این گروه، شرکت هایی که تراز ارزی مثبت داشته باشند ، شرایط مساعدی دارند یعنی تولید ارزشان، بیشتر از مصرف است اما شرکت هایی که تراز ارز منفی دارند (مصرف ارز در آنها بیشتر از تولید است) با مشکلاتی مواجه خواهند شد.

وی با تاکید بر ارزش ذاتی سهام شرکت ها گفت: نباید فراموش کرد مشکلات و محدودیت ها موقتی است و برطرف خواهد شد، در چنین شرایطی اگر سهامدارن صبوری کرده و سهام خود را نگهدارند به طور قطع بازدهی خوبی را در میان مدت و بلند مدت کسب خواهند کرد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×