اخبار نساجی

اروپا تهدید کرد، ایران شیر نفت را بست

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

 

اروپا تهدید کرد، ایران شیر نفت را بست

گروه اقتصادی- سعید کوشافر: سخنگوی وزارت نفت جمهوری اسلامی ایران از توقف صادرات نفت خام کشور به شرکتهای انگلیسی و فرانسوی خبر داد.

«علیرضا نیکزاد رهبر» با اعلام این خبر، درخصوص زمان قطع صادرات نفت به این دو کشور اروپایی، تصریح کرد: صادرات نفت خام به شرکتهای انگلیسی و فرانسوی متوقف شده است.
وی با تأکید بر اینکه پیشتر وزیر نفت در نشست خبری خود بر احتمال قطع صادرات نفت خام به برخی کشورهای اروپایی تأکید کرده بود، افزود: در پی اعلام رسمی وزارت امور خارجه، وزارت نفت نیز از تحویل نفت خام به شرکتهای انگلیسی و فرانسوی خودداری کرده است.
سخنگوی وزارت نفت در پایان با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران مشکلی در فروش و صادرات نفت خام به مشتریان ندارد، خاطرنشان کرد: ما مشتریان نفت خود را داریم و موارد جایگزین برای فروش نفت این شرکتها در نظر گرفته شده است و نفت خام صادراتی را به جای شرکتهای انگلیسی و فرانسوی به مشتریان جدید تحویل خواهیم داد.

دستور وزیر نفت
رستم قاسمی وزیر نفت روز یکشنبه ۳۰ بهمن ماه با صدور دستوری به مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران خواستار توقف صادرات نفت خام ایران به پالایشگاه ها و شرکتهای نفتی انگلیس و فرانسه شده است.
بر این اساس، شرکت ملی نفت ایران فروش و صادرات هرگونه نفت خام و میعانات گازی به پالایشگاه های نفتی این دو کشور اروپایی را تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآورد.همچنین پیگیریها از وزارت نفت نشان می دهد شرکت ملی نفت ایران با ارسال نامه هایی به برخی از پالایشگاه های اروپایی ضمن تعیین ضرب الاجلی خواستار امضای قراردادهای بلندمدت خرید نفت خام بین ۲تا ۵سال شده است.
مأموریت جدید وزیر نفت
سخنگوی اقتصادی دولت جزئیاتی از پیام مهم نفتی ایران به برخی کشورهای اروپایی را اعلام کرد و گفت: وزیر نفت با توجه به اختیاراتی که داشته و دارد، قرار شده است فروش یا عدم فروش نفت به اروپا را سیاستگذاری کند.
شمس الدین حسینی در گفتگو با مهر درباره تصمیم جدید نفتی دولت در رابطه با کشورهای اروپایی گفت: بالاخره عرضه نفت، به عنوان یک امکان در اختیار جمهوری اسلامی ایران قرار گرفته است، ولی در چند سال گذشته، ایران نه در تشکلهای نفتی نظیر اوپک و نه در ارتباط با مشتریان خود، با نفت به عنوان یک ابزار سیاسی برخورد نکرده است.
سخنگوی اقتصادی دولت افزود: نفت وسیله ای است که از گرمایش خانه ها گرفته تا مواد اولیه کارخانجات را تأمین می کند؛ ولی احساس ما این است که برخی از دولتهای اروپایی، با ایران مزورانه برخورد می کنند؛ به این ترتیب که به ایران اعلام کرده اند که نفت را تحریم نمی کنیم اما اگر می خواهید مبلغ حاصل از فروش نفت خود را به ایران منتقل کنید، باید از ما اجازه بگیرید.وی تصریح کرد: کشورهای اروپایی اعلام می کنند که هم نفت را از ایران خریداری و هم درخصوص پرداخت پول آن برای ایران تصمیم گیری می کنند در حالی که ایران چنین وضعیتی را نمی پذیرد.

قطع روابط تجاری با اروپا
وزیر صنعت و تجارت در پاسخ به سؤالی درباره کاهش یا قطع روابط تجاری با کشورهای اروپایی در صورت ادامه سیاستهای خصمانه برخی مسؤولان اروپایی در قبال کشورمان اظهار داشت: ما به عنوان وزارت صنعت، معدن و تجارت خود را از وزارت نفت یا از سازمان انرژی اتمی جدا نمی دانیم و اگر روزی صلاح کشور در این باشد و مجموعه بررسی ها نشان دهد که این گزینه هم باید مورد استفاده قرار بگیرد، هیچ اکراهی برای استفاده از آن نداریم و در مورد جایگزین اروپا برای تجارت کالاهای ایرانی هم بررسی های لازم شده است.
این درحالی است که مجلس شورای اسلامی با حمایت قاطع از اقدامات مقابله ای تدارک دیده شده توسط وزارت نفت و وزارت صنعت، معدن و تجارت اعلام کرد که خواستار جایگزین کردن خریداران نفت ایران در اروپا با کشورهای دیگر است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

واکنش اروپا
اولتیماتوم ایران به ۶ کشور اروپایی این روزها باعث شده تا قیمت نفت از مرز ۱۲۱دلار فراتر رود و پیش بینی شود طی روزهای آینده نفت ۱۲۵دلار را نیز پشت سرخواهد گذاشت.

در این بین برخی از کارشناسان اروپایی تأکید می کنند این پیش دستی ایران در بلندمدت به ضرر ایران خواهد بود و از سویی دیگر برخی از پژوهشگران معتقدند در چنین شرایطی این اقدام از سوی ایران بهترین روش برای مقابله با این تصمیم اروپا بوده است.
از سویی دیگر اروپایی ها قرار بوده در تیرماه سال آینده تحریم نفتی ایران را آغاز کنند که ایران با پیش دستی در فصل سرما و نیاز این کشورها به نفت سعی دارد تا با چنین تصمیمی مقابله کند. این امر در شرایطی که گفته می شود چین برای افزایش خرید نفت از ایران قول مساعد داده است از نظر کارشناسان منطقی به نظر می رسد.

براساس این گزارش، در شرایطی که بعدازظهر روز چهارشنبه مقامات وزارت امور خارجه ایران سفرای ۶ کشور فرانسه، هلند، ایتالیا، اسپانیا، پرتغال و یونان را فراخواند و هشدار داد که در صورت آنکه این کشورها سه شرط ایران را نپذیرند صادرات نفت به آنها متوقف می شود، به نظر می رسد مقامات این کشورها با وجود تأکید بر مذاکرات با کشورهای دیگر نفتی در جهت تأمین نیاز خود اما نتوانسته اند بازار نفت را از این تنش دور نگه دارند تا جایی که نفت طی این دو روز با ۳ دلار افزایش قیمت مواجه شده است.

در این بین اگرچه برخی از مقامات این کشورها چون اسپانیا اعلام کرده است که با کشورهایی چون عربستان، روسیه و عراق برای تأمین منابع مورد نیاز این کشور مذاکره شده و جای نگرانی وجود ندارد. اما با توجه به اینکه فصل سرما همچنان در اروپا ادامه دارد و هنوز هم پالایشگاه های این کشورها نتوانسته اند وضعیت خود را به استفاده از نفتی دیگر تغییر دهند این اولتیماتوم ایران می تواند عواقبی ناخوشایند را برای این کشورهای اروپایی در برداشته باشد.

این اولتیماتوم ایران در شرایطی است که اکثر این کشورها با بحران اقتصادی مواجهند و کوچکترین مشکلی می تواند اقتصاد این کشور را فلج کند. در این بین ایران سه شرط عمده را مورد تأکید قرارداده است. شرط هایی چون تضمین پرداخت پول نفت، افزایش مدت زمان قراردادهای نفتی بین ۳تا ۵سال و برداشتن هرگونه حقی برای الغای قراردادهای نفتی از سوی این کشورها!

در این بین برخی از کارشناسان تأکید می کنند این اولتیماتوم ایران به دلیل مذاکرات با کشور چین در راستای افزایش صادرات نفت به پکن است. در عین حال کره جنوبی و ژاپن نیز تاکنون حاضر به قطع ارتباط نفتی با ایران نشده اند. اگرچه در تمام این مدت آمریکا با فرستادن مقامات سیاسی خود به این کشورها سعی داشته آنها را در این تحریم به خود همراه کند اما تاکنون مسؤولان این کشورها زیر بار نرفته اند و پیش بینی می شود بخشی از صادرات نفت ایران به اروپا به آسیا تخصیص یابد.

در عین حال کشور هند نیز با وجود مشکلاتی در پرداخت پول نفت به ایران اما در تلاش برای رفع این مشکل است و از خرید نفت از ایران منصرف نشده است. اخیراً مقامات این کشور به دلیل مشکلات موجود خواستار تهاتر گندم به جای نفت شده اند. براساس این گزارش سالانه معادل ۱۲میلیارد دلار نفت به هند صادر می شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×