اخبار نساجی

تشکیل نهاد فراقوه‌ای در تصمیم‌های اقتصادی

 

تشکیل نهاد فراقوه‌ای در تصمیم‌های اقتصادی

کسب ۳۵ درصد درآمدهای نفتی نیم قرن اخیر در ۸سال

رئیس کمسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با اعلام این که ۳۵ درصد درآمدهای نفتی نیم قرن اخیر در ۸سال گذشته کسب شده است پیشنهاد داد که یک نهاد یا سازمان فرا قوه‌ای برای توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور تشکیل شود.

به گزارش سایت خبری اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران به نقل از ایسنا، بحرینیان در سومین نشست تخصصی همایش ملی نفت و توسعه اقتصادی با موضوع اقتصاد غیر متکی به نفت با عنوان سخنرانی “نفت، عاملی برای توسعه یا مانعی در سر راه توسعه” گفت: بر اساس آمارهای بانک مرکزی درآمدهای ارزی کشور از سال ۱۳۳۸ تا ۱۳۹۱ به قیمت جاری معادل هزار و ۴۴۲ میلیارد دلار است که درآمد هشت سال اخیر ۵۴ درصد کل درآمدهای این دوران را شامل می شود.

به گفته وی این درآمد ها براساس قیمت ثابت ۴۱۶ میلیارد دلار است که بر این اساس در هشت سال گذشته – از سال ۸۴ تا ۹۲ – تقریبا ۳۵ درصد کل درآمدهای نفتی ۵۴ سال گذشته را به دست آورده ایم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی با بیان این که هر وقت درآمدهای ارزی بالا بود چون هیچ زحمتی برای به دست آوردن آن نکشیدیم به راحتی هزینه شد گفت: طی این مدت نزدیک به دو هزار میلیارد دلار به اقتصاد کشور تزریق شده است.

بحرینیان با مقایسه اقتصاد ایران با کره جنوبی با استفاده از شاخصهایی نظیر شاخص سرمایه گذاری خارجی، میزان دریافت وام از بانک جهانی، تولید ناخالص داخلی و توسعه بیمه اظهار کرد: تولید ناخالص داخلی کشور ما به قیمت جاری ۶هزار میلیارد دلار و کره ۱۵ هزار میلیارد دلار است.

او با طرح این سوال که آیا توسعه امکان دستیابی به عدالت اجتماعی را افزایش می دهد؟ گفت: جمعیت تحت پوشش بیمه سلامت در کره جنوبی به ۹۹ درصد رسیده است و دولت بابت این موضوع یارانه هم می دهد. در بخش مسکن هم براساس آمارها، برای ۱۰۰ درصد خانوارها به غیر از خانوارهای تک نفره، مسکن فراهم شده است. این دو شاخص بیانگر عدالت اجتماعی است. این در حالی است که ما بدون تعریف شاخص فقط حرف از عدالت اجتماعی می زنیم.

بحرینیان افزود: کره جنوبی بر روی سرمایه های نامشهود خود یعنی نیروی انسانی سرمایه گذاری کرده است. مهمترین مشکل ما در این سالهای مورد مطالعه این است که در ۸۰ سال گذشته ما عموما بی تدبیر عمل کرده ایم به جز موارد اندکی که البته آن هم ادامه نیافت.

وی با بیان این که در اقتصادی که عقب مانده است نمی توان هدایت اقتصاد را به دست بازار داد گفت: یک مطالعه خارجی نشان داده است که در ایران ما فقط تصویر برنامه را ارائه می دهیم و در طراحی محتوای برنامه مشکل داریم.

رئیس کمسیون اقتصاد کلان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران با تاکید بر این که باید برای شروع توسعه کشور واقعیت را ببینیم و خیال بافی نکنیم گفت: باید براساس واقعیت هدف مشخص و سپس برنامه ریزی شود.

به گفته طبق مطالعات دانشگاههای خارجی – مانند هاروارد – در ۵۰ سال قبل نشان می‌دهد که آنها در یک بررسی به این نتیجه رسیدند که در ایران باید یک سازمان تصمیم گیر جدای از دولت متولی تصمیم سازی اقتصادی باشد.

او با بیان این که باید تصمیم‌گیری‌های اقتصادی فراقوه ای شود پیشنهاد داد که یک نهادی یا یک سازمان فرا قوه‌ای برای توسعه و پیشرفت اقتصادی کشور تشکیل شود.

وی گفت: اساتید و چهره های علمی به انتخاب خودشان و نه به صورت انتصابی باید در تصمیم گیری های اقتصادی کشور حضور داشته باشند و در این سازمان فراقوه ای امکان استفاده از دانش این افراد فراهم شود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×