تعداد ۶۷۵ طرح تولید فرش و قالی در استان خراسان به صورت مستمر فعال است

 

 

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی (ره)خراسان شمالی گفت: به همت فعالیت‌های مددجویان و پشتیبانی کمیته امداد، هم اکنون ۶۷۵ طرح تولیدی فرش و قالی در استان در حال فعالیت مستمر است.

عباس اهرابی با بیان اینکه این طرح‌ها در سه بخش قالی‌بافی ، گلیم‌بافی و تابلو فرش در حال فعالیت هستند، اظهار کرد: سالیانه تولیدات و محصولات مجریان این طرح‌ها توسط کمیته امداد، در داخل استان به فروش می‌رسد.

وی افزود: البته بخش دیگری از محصولات تولیدی این مددجویان نیز در بازاهای تهران مورد استقبال قرار دارد که توسط کمیته امداد کشور به صورت مستیم خریداری و به بازار عرضه می‌شود.

اهرابی با اشاره به اینکه ۳۷۷ کارگاه قالی‌بافی در استان در حال فعالیت است، خاطرنشان کرد: در سال ۹۴  توسط قالیبافان این کارگاه‌ها ۳۷۵ تخته فرش نفیس دست بافت به ارزش ۹ میلیارد و ۳۱۰ میلیون ریال تولید شد که ۱۹۸ تخته به بازارهای تهران عرضه و باقی نیز  در داخل استان به‌فروش رسید.

وی در ادامه به ۱۴۷  کارگاه گلیم بافی و ۱۵۱ کارگاه تابلو فرش در استان اشاره کرد و اضافه کرد: خوشبختانه تمامی محصولات این کارگاه‌ها به دلیل کیفیت بالا و بازار تقاضا در داخل استان به‌فروش می‌رسد.

مدیر کل کمیته امداد امام خمینی (ره) خراسان‌‍شمالی، ارزش محصولات این کارگاه‌ها را در سال ۹۴ حدود پنج میلیارد ریال اعلام کرد و ادامه داد: سال گذشته یک هزار و۱۲۵ گلیم و۲۷۴ تابلو فرش توسط مددجویان این نهاد تولید و به‌فروش رسید.

اهرابی در خصوص برنامه‌های سال ۹۵ کمیته امداد در حمایت از طرح‌های فرش مددجویان در استان، گفت: با توجه به اینکه صنعت فرش هم دارای مزیت اقتصادی و هم مزیت فرهنگی است و با کمترین سرمایه می‌توان در این زمینه شغل ایجاد کرد، کمیته امداد در حال شناسایی کارگاه‌های راکد استان و راه اندازی آن‌ها است.

وی با اشاره  ظرفیت توسعه صنعت فرش در شهرستان‌های راز و جرگلان وگرمه گفت: کمیته امداد در نظر دارد با ارتقای سطح کمی طرح‌های صنایع دستی و قالی‌بافی در حوزه‌های مذکور، زمینه اشتغال افراد بیشتری را در حوزه صنعت فرش این شهرستان‌ها فراهم کند.

اهرابی یاد آور شد: بالا بردن فاکتورهای کیفی فرش از جمله تهیه نقشه‌های با کیفیت با سبک فرهنگی استان و استفاده از مواد مرغوب، تلاش در جهت زنده کردن نقشه‌های اصیل استان در حوزه قالی‌های  ترکمنی و کردی از جمله برنامه‌های  در حال پیگیری توسط کمیته امداد خراسان‌شمالی است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

11 ساعت ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

17 ساعت ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

18 ساعت ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

2 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

2 روز ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

3 روز ago