Categories: اخبار نساجی

تعطیلی مجتمع‌های فروش پارچه به دلیل نابسامانی بازار

 

رئیس اتحادیه طاقه فروشان و قماش مشهد از رکود شدید حاکم بر بازار پارچه در این کلانشهر خبر داد و گفت: رکود عمومی موجود در تمامی اصناف بر بازار منسوجات بویژه طاقه فروشان نیز تأثیر گذاشته است.

حسن صادقی در گفت و گو با خبرنگار ما افزود: به دلیل تغییر نگاه مصرفی و اقبال بیشتر مردم به سمت استفاده و خرید لباسهای آماده و نیز تهیه منسوجاتی مانند لحاف، تشک به صورت آماده، بازار پارچه فروشی از رونق افتاده است.
وی اضافه کرد: این بازار از دو تا سه سال گذشته تاکنون بر روی منحنی رو به پایین و سراشیبی قرار گرفته است که اصلی‌ترین دلیل آن تغییر نگاه مصرفی مردم می‌باشد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال تا چند سال پیش خرید پارچه برای دوخت کت و شلوار رونق داشت، اما الان بیشتر به صورت آماده خریداری می‌شود. ضمن اینکه واحدهای دوخت لباسها و کت و شلوار نیز پارچه را مستقیماً از کارخانجات خریداری می‌کنند و کمتر به سراغ طاقه فروشان که پارچه را به صورت عمده عرضه می‌کنند، می‌روند.

وی با بیان این که این مسأله در کاهش رونق بازار پارچه مؤثر بوده است، افزود: کارخانجات تولید پارچه نیز معمولاً طی قرارداد پارچه مورد نیاز شرکتهای تولیدکننده منسوجاتی مانند خوشخواب و تشک را تأمین می‌کنند که این خود نیز سبب شده سطح فروش در بازار طاقه فروشان بشدت کاهش یابد.

کاهش ۲۰ درصدی فروش

صادقی با تأکید بر اینکه در مجموع وضعیت پارچه به صورت فروش طاقه و متری با رکود مواجه است، گفت: در سال جاری فروش پارچه نسبت به مدت مشابه سال گذشته حداقل ۱۵ تا ۲۰ درصد کاهش داشته است.
وی در پاسخ به این پرسش که پارچه‌های موجود در بازار بیشتر تولید داخل است یا خارجی یادآور شد: در حوزه‌هایی مانند پارچه‌های ملحفه‌ای، انواع تترون، پرده، فاستونی و پارچه‌هایی که مصرف عمومی دارد، تولید داخل است، در مقابل پارچه چادر مشکی ۱۰۰ درصد وارداتی و پارچه لباسهای زنانه نیز عمدتاً از خارج وارد و تأمین می‌شود.

تولیدات بی‌رقیب

رئیس اتحادیه طاقه فروشان قماش مشهد با بیان اینکه ۶۵ درصد پرده‌های موجود در بازار تولید داخل است، اضافه کرد: پارچه‌های تولید داخل از جمله فاستونی نسبت به مشابه خارجی بویژه چینی هم از کیفیت بالا و بادوامی برخوردار است و هم شکیل است و می‌توان گفت در بخش ملحفه نیز تولیدات ایران رقیب ندارد.
صادقی اضافه کرد: هر چند پارچه‌های تولید برخی شرکتهای داخلی کیفیت پایین‌تری دارند، اما در مقابل کارخانه‌هایی نیز وجود دارند که تولیدات آن با انواع پارچه‌های خارجی قابل رقابت است که محصولات آن صادر می‌شود.
وی در بخش دیگری با اشاره به توان کشور برای تولید پرده و کیفیت خوب آن اظهار داشت: اما این صنعت به دلیل واردات پرده از چین آن هم فقط به دلیل قیمت ارزان آن، در حال زمینگیر شدن است.

پارچه‌های چینی برنده بازار فروش

وی در خصوص پارچه مصرفی برای دوخت لباس گفت: در این زمینه نیز هر چند پارچه‌های چینی نسبت به تولید داخلی کیفیت پایین‌تری دارند، اما به دلیل تنوع شکلی و قیمت پایین در این بازار رقابتی، برنده هستند.
رئیس اتحادیه طاقه فروشان قماش مشهد درباره تأثیر نوسانات قیمت ارز بر بازار پارچه تصریح کرد: به طور حتم نوسانات قیمت ارز در رکود بازار قماش تأثیر داشته است.
صادقی اضافه کرد: البته باید توجه داشت، بخشی از این تأثیرگذاری‌ها واقعی است، اما قسمت زیادی از آن نیز کاذب می‌باشد.

سوءاستفاده تولیدکنندگان داخلی

وی ادامه داد: متأسفانه عده‌ای از تولیدکنندگان داخلی با سوءاستفاده از نوسانات قیمت ارز نسبت به افزایش بدون ضابطه اقدام می‌کنند.
وی با اشاره به افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی قیمت تولید این کارخانه‌ها نسبت به سال گذشته افزود: این میزان گرانی و تغییر قیمت منطقی نیست و نمی‌توان آن را به نوسانات قیمت ارز نسبت داد.
صادقی در خصوص گرانی مواداولیه منسوجات و پارچه به دلیل وارداتی بودن یادآور شد: اینکه مواداولیه وارداتی گران‌تر شده است، قابل پذیرش می‌باشد، اما این تأثیرگذاری و گرانی آن قدر نبوده که قیمت ۸۰ تا ۱۰۰ درصد تولیدات کارخانجات منسوجات به بهانه گرانی مواداولیه افزایش یابد.

تعیین قیمت سلیقه‌ای و روزانه

وی ادامه داد: برخی از این واحدها به طور سلیقه‌ای هر روز یک قیمت را برای محصولات خود در بازار در نظر می‌گیرند و مصرف کننده نهایی مجبور است این گرانی را تحمل کند.
وی با تأکید بر اینکه این مسأله مشکلاتی را در بازار پارچه ایجاد کرده است، گفت: همین مسأله یکی از دلایل رکود حاکم بر این بازار است.
وی با انتقاد از اینکه هیچ نظارتی در خصوص قیمت گذاری واحدها و کارخانه‌های تولیدی وجود ندارد، افزود: پیامد این ضعف نظارتی متوجه صنف طاقه فروشان شده است.

فروش پارچه با کمتر از ۲ درصد سود!

وی با اشاره به ۵ درصد سود قانونی در حوزه طاقه فروشان یادآور شد: با وضعیت فعلی کمتر از ۲ درصد سود لحاظ می‌شود.
وی در ادامه درباره سایر مشکلات طاقه فروشان یادآور شد: مشکل کلی، بحث عدم نظارت بویژه در قیمت‌گذاری می‌باشد که البته در کل نظام اقتصادی کشور این ضعف مشهود است.
نبض بازار در دست تولیدکنندگان عمده
وی اضافه کرد: این مسأله باعث شده است نبض بازار در دست تولیدکنندگان اصلی باشد و افراد در رده‌های پایین‌تر صنفی مجبورند این وضعیت را تحمل کنند.

تعطیلی چند مجموعه طاقه فروشی

وی در پاسخ به این پرسش که به دلیل مشکلات یاد شده، چه تعداد طاقه فروشان مشهد تغییر شغل داده‌اند، گفت: طی سه سال اخیر ۳ تا ۴ مجموعه طاقه فروشی از این شغل منصرف شده‌اند و طی دو ماه اخیر نیز یک مجموعه دیگر به این وضعیت رسیده است.
وی با بیان اینکه در این مجموعه ۳۰ واحد طاقه فروشی فعال بود، یادآور شد: این واحدها به دلیل رکود حاکم بر بازار و نوسانات غیرمنطقی قیمتها از این صنف خارج شده‌اند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

حضور در نمایشگاه ها باعث قوی شدن ارتباطات بین المللی میشود (ویدیو)

اتحادیه تولید و صادرات یک تشکیلات غیرانتفاعی است. ذیل اتاق بازرگانی و صنایع و معادن…

16 ساعت ago

هدف اصلی شرکت‌های داخلی از حضور در انواع نمایشگاه‌های بین‌المللی چیست؟

مولف: دکتر عابدین زاده نیاسر برای سالیان متمادی، شرکت در نمایشگاه‌های تجاری جایگاهی منظم در…

19 ساعت ago

صنعت نساجی جایگاه بسیار بالایی در در اقتصاد کشور و زمینه اشتغال دارد (ویدیو)

●گروه صنعتی فرش زمرد مشهد از ۳ شرکت مجزا تشکیل شده، شامل ریسندگی، بافندگی و…

20 ساعت ago

طراحی کنترل ها توسط رنگ بندی سالن ریسندگی

در فرایند تولیداپراتورها با انواع مختلفی از مواد و ابزارها کار می کنند. هر خطای…

22 ساعت ago

نمایشگاه فرش غازیانتپ با موفقیت قدرت این صنعت را به نمایش گذاشت

غازیانتپ، ترکیه — از 8 تا 11 خرداد ماه 1403، افتتاحیه نمایشگاه فرش غازیانتپ در…

3 روز ago

پانزدهمین کنفرانس بین المللی مطالعات فرش شرقی (ICOC) در استانبول (ویدیو)

آقای دکتر کریم میرزایی حدود ۳۵ سال به صورت مستمر در زمینه فرش، نگارگری و…

4 روز ago