Categories: اخبار نساجی

چینی‌ها از پارس جنوبی می‌روند اما از ایران نه!

 

 

پیشتر طرح‌ توسعه‌ این‌ فاز به‌ صورت‌ قرارداد بیع‌ متقابل به‌ مشارکت‌ شرکت‌های‌ توتال‌ و پتروناس‌ واگذار شده بود که پس از تعلل این دو شرکت برای آغاز طرح توسعه، بخش بالادستی آن به شرکت چینی واگذار شد.

پس از گذشت حدود ۴۰ ماه از سپردن توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی به یک شرکت چینی، بدون اجرای ابتدایی ترین فعالیت‌های توسعه‌ای، این شرکت برای خروج از این طرح ابراز تمایل کرده اما تاکنون خروج آنها از این طرح نهایی نشده است.

به گزارش ایسنا، با وجود این که در یک سال گذشته تلاش‌های زیادی از سوی مسوولان ایرانی برای ترغیب چینی‌ها به ماندن در پارس جنوبی صورت گرفت و البته هر از گاهی همین مدیران اولتیماتوم‌هایی یک ماهه برای شرکت چینی سی.ان.پی.سی تعیین می‌کردند اما بالاخره چینی‌ها خواستار ترک پارس جنوبی برای دستیابی به سود بیشتر شدند.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در جریان بازدید خبرنگاران از فازهای در حال توسعه میدان گازی پارس‌جنوبی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسنا مبنی بر رفتن یا ماندن چینی‌ها در فاز ۱۱ این میدان گازی اظهار کرده بود که به هرحال قرار‌دادی بین ایران و چین بسته شده و انجام کار یا خاتمه‌ آن باید در چارچوب قرار‌داد و تعهدات بین‌المللی باشد.

موسی سوری با اظهار این‌که گزینه‌های مختلفی در این زمینه در حال بررسی است، یادآور شده بود: البته بعضی چیز‌ها در اختیار ما نیست، با وجود این چینی‌ها برای توسعه‌ فاز ۱۱پارس جنوبی یا باید در کارها تسریع کنند یا کنار بروند.

البته سوری با تاکید بر این‌که تلاش می‌کنیم که این قرار‌داد اجرایی شود، اظهار کرده بود که شاید به نفع کشور نباشد چینی‌ها از فاز ۱۱ کنار بروند.

البته این مدیر خاطرنشان کرده بود: مطمئن باشید دولت و وزارت نفت در راستای منافع ملی و در نظر گرفتن شرایط بین‌المللی تصمیم درست را خواهند گرفت.

اما انگار تلاش‌ها برای ماندن به ثمر نرسید و چینی‌ها برای سود بیشتر ساز رفتن از پارس جنوبی کوک کرده‌اند، البته تنها از پارس جنوبی نه ایران!

علی‌رضا نیکزاد رهبرـ سخنگوی وزارت نفت ایران ـ در گفت‌وگو با خبرنگار انرژی ایسنا با تاکید بر اینکه رفتن شرکت چینی سی.ان.پی.سی از فاز۱۱ پارس جنوبی نهایی نشده است، گفت: چینی‌ها برای رفتن ابراز تمایل زیادی دارند اما این به معنی خروج آنها از تمام فعالیت‌های اقتصادی در ایران نیست؛ بلکه آنها مایل به حضور در سایر بخش‌های اقتصادی و حتی طرح‌های نفتی کشور هستند.

او با بیان این که شرکت چینی بعد از انجام یک بررسی اقتصادی دیگر تمایلی برای حضور در فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی ندارد،‌ اظهار کرد: آنها تمایل دارند که بیشتر در بخش‌هایی که بعد اقتصادی دارد فعال شوند.

سخنگوی وزارت نفت با تاکید بر این که “با چینی‌ها مشکلی از نظر تعاملات اقتصادی نداریم” خاطر نشان کرد: چینی‌ها برای حضور در سایر طرح‌های نفتی ایران و دیگر بخش‌های اقتصادی اشتیاق دارند و ما نیز پذیرای آنها هستیم.

به گزارش ایسنا قرارداد بخش بالادستی فاز۱۱ پارس‌جنوبی به مدت ۵۲ ماه بین شرکت ملی‌نفت ایران و سی.ان.پی.سی چین امضا شده بود که بر این اساس این فاز باید در مهر سال ۱۳۹۲ به تولید می‌رسید.

سرمایه مورد نیاز برای توسعه این فاز حدود پنج میلیارد دلار پیش‌بینی شده بود که طبق قرارداد این شرکت چینی باید همه منابع مالی و سرمایه‌ مورد نیاز در بخش بالادستی فاز ۱۱ را تامین می‌کرد. توسعه‌ فاز ۱۱ با هدف تامین‌ گاز ترش‌ مورد نیاز واحد پارس ال.ان.جی و استحصال میعانات گازی همراه گاز اجرا می‌شود.

مشخصات‌ فنی‌ پروژه شامل تولید گاز از میدان‌ پارس‌ جنوبی‌ به‌ میزان‌ دو هزار میلیون‌ فوت‌ مکعب‌ استاندارد در روز، گاز ترش‌ استحصالی‌ برای خوراک‌ واحدهای‌ ال.ان.جی به‌ میزان‌ دو هزار میلیون‌ فوت‌ مکعب‌ استاندارد در روز و استحصال‌ میعانات‌ گازی‌ سنگین‌ به‌ میزان‌ ۷۰ هزار بشکه‌ در روز بوده است.

پیشتر طرح‌ توسعه‌ این‌ فاز به‌ صورت‌ قرارداد بیع‌ متقابل به‌ مشارکت‌ شرکت‌های‌ توتال‌ و پتروناس‌ واگذار شده بود که پس از تعلل این دو شرکت برای آغاز طرح توسعه، بخش بالادستی آن به شرکت چینی واگذار شد.

در حالی چینی‌ها با وجود تمایلشان به ترک پارس‌جنوبی، خواستار حضور در بخش‌های دیگر اقتصاد ایران با هدف کسب سود بیشتر شده‌اند که پروژه‌های نفتی ایران پرسودترین بخش اقتصاد کشور محسوب می‌شود.

از سوی دیگر نباید از این موضوع غافل شد که شرکت سی.ان.پی.سی در حالی هیچ‌گونه فعالیت توسعه‌ای در فاز ۱۱ پارس‌جنوبی در طول ۳.۵ سال گذشته انجام نداد که در همین مدت برای توسعه میدان‌های نفتی عراق و افغانستان قرارداد امضا کرده است و چندی پیش هم موفق به تولید نفت از یکی از میدان‌های نفتی عراق شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

1 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

1 روز ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

3 روز ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

4 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

4 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

5 روز ago