Categories: اخبار نساجی

تقسیط۱۰ساله بدهی تعاونی‌های فرش با اجرای تبصره۱۹بودجه ۸۵

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف خبر داد:
تقسیط۱۰ساله بدهی تعاونی‌های فرش با اجرای تبصره۱۹بودجه ۸۵

با ابلاغ دستورالعمل بند ۲۸ قانون بودجه سال ۹۰ از این پس تمام بانک‌های عامل موظفند بدهی معوق واحدهای تولیدی تعاونی، صنعتی و کشاورزی را طی مدت پنج ساله با حذف جریمه و دیرکرد تقسیط کنند.

عبدالله بهرامی ـ مدیرعامل اتحادیه سراسری تعاونی‌های فرش دستباف کشور ـ به خبرنگار تعاون ایسنا گفت: خوشبختانه بانک توسعه تعاون پیشتر از سایر بانک‌ها در جهت اجرای این دستورالعمل گام برداشت که بر این اساس تفاهم‌نامه‌ای را با بانک توسعه تعاون منعقد کردیم و به موجب آن بانک بدهی واحدهای تولیدی فرش را با حذف جریمه و دیرکرد پنج ساله تقسیط کرده است.

وی ادامه داد: علیرغم اینکه دستور العمل مذکور به تمام بانک‌ها ابلاغ شده و موظف به اجرای آن هستند ولی متاسفانه برخی از بانک‌ها سلیقه‌ای عمل می‌کنند و مدت تقسیط پنج ساله را لحاظ نکرده یا منوط به تایید هیات مدیره کرده‌اند اما بانک توسعه تعاون بلافاصله اعلام آمادگی کرد و پذیرای این دستورالعمل شد.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف کشور کل مبلغ بدهی معوق تعاونی‌های فرش را حدود ۱۰۰ میلیون تومان ذکر کرد و گفت:

در حال حاضر با ابلاغی که از طرف بانک توسعه تعاون به تمام شعب استانی و شهرستانی صورت گرفته همه تعاونی‌های فرش که بدهی معوق دارند می توانند از طریق شعبات بانک توسعه تعاون اقدام و اتحادیه‌های فرش نیز در صورت وجود تعاونی‌های بدهکار باید هرچه سریعتر به شعبات بانک توسعه تعاون مراجعه کنند.

بهرامی در ادامه از پیگیری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به منظور اجرایی کردن بند (ز) تبصره ۱۹ بودجه سال ۸۵ خبر داد و گفت: بر اساس این تبصره بانک‌های عامل موظف شدند بدهی تعاونی‌های فرش را با بهره و دیرکرد مورد بخشودگی قرار داده و به مدت ۱۰ سال تقسیط کنند.

وی ادامه داد: آن زمان بانک توسعه تعاون، در قالب صندوق تعاون فعالیت می‌کرد و هنوز بانک نشده بود و متاسفانه قانونگذار نام صندوق تعاون را در مصوبه نیاورد در حالی که بیشترین دریافتی تعاونی‌ها از صندوق تعاون بود و به همین دلیل امکان اجرای تبصره برای تعاونی‌های فرش بدهکار محقق نشد اما خوشخبتانه معاونت امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با مساعدت بانک توسعه تعاون به دنبال اجرایی کردن بند (ز) تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۸۵ هستند و مصوبه آن را نیز از هیات دولت گرفته‌اند.

مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های فرش دستباف در عین حال به تفاوت بند (ز) تبصره ۱۹ بودجه ۸۵ و بند ۲۸ قانون بودجه سال ۹۰ اشاره کرد و گفت: در ماده ۲۸ بودجه ۹۰ صرفا جریمه دیرکرد و تاخیر مورد بخشودگی قرار گرفته و بهره به قوت خود باقی است، تقسیط هم با بهره صورت می‌گیرد؛ اما در بند (ز) تبصره ۱۹ بودجه سال ۸۵ هم بهره و هم جریمه تاخیر با هم بخشیده شده و اصل وام بدون بهره به مدت ۱۰ سال تقسیط می شود.

به گفته وی تبصره ۱۹ بودجه سال ۸۵ مشمول کسانی است که قبل از سال ۸۵ بدهی داشتند و طبعا تولیدکنندگان بدهکار بعد از سال ۸۵ را شامل نمی شود.

بهرامی در ادامه از تلاش مجدانه معاونت امور تعاونی‌های وزیر تعاون و کار و بانک توسعه تعاون تقدیر و ابراز امیدواری کرد: مصوبه مذکور از سال ۹۱ در کشور اجرایی و تعاونی‌های فرش دارای بدهی معوق از این وضع خارج شوند.

به گزارش ایسنا، دستورالعمل بند ۲۸ قانون بودجه سال ۹۰ به منظور تجمیع و تقسیط بدهی‌های سررسیده و معوق واحدهای تولیدی، صنعتی و کشاورزی به تمامی شعب بانکهای عامل ابلاغ شده و در این بند به منظور حمایت از تولید و اشتغال به بانکها و موسسات اعتباری دارای مجوز از بانک مرکزی اجازه داده شده است با تائید هیات مدیره بانکها و موسسات اعتباری مذکور، اصل و سود تسهیلات سررسید شده و معوقه واحدهای تولیدی صنعتی، معدنی و کشاورزی که در بازپرداخت بدهی‌های خود دچار مشکل شده‌اند، برای یک بار تا پنج سال تقسیط و از سر فصل مطالبات سررسید گذشته و معوق خارج کنند.همچنین اجازه داده شده کلیه جرایم ناشی از دیرکرد بازپرداخت اصل و سود تسهیلات موضوع این بند پس از تعیین تکلیف تا آن زمان و انجام تسویه حساب کامل با تائید هیات مدیره بخشیده شود.

بند (ز) تبصره ۱۹ قانون بودجه سال ۸۵ نیز بر موضوع تقسیط ۱۰ ساله بدهی و همچنین بخشودگی سود و کارمزد جرایم دیرکرد اتحادیه‌ها و تعاونیهای فرش تاکید کرده است که با همکاری نمایندگان مجلس و تصویب آن در قالب بخشنامه‌ای به سیستم بانکی کشور جهت اجرا ابلاغ شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

54 دقیقه ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

22 ساعت ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

1 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

1 روز ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

2 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

2 روز ago