اخبار نساجی

صنعت نساجی کره جنوبی، جهش در سایه تحقیق وتوسعه

دانلود نسخه دیجیتال مجله کهن

تهیه و تنظیم: امیررضا باودر

امیررضا باودر

پس از یک دوره قابل توجه بی ثباتی اقتصادی، کره جنوبی اکنون به عنوان یکی از بزرگترین اقتصادهای آسیا ظاهر شده است و رتبه دوازدهمین اقتصاد بزرگ جهان را به خود اختصاص داده است و جایگاه خود را به عنوان یک رهبر نوآور جهانی تثبیت کرده است. تا سال ۲۰۲۲، بخش تولید حدود ۲۸ درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را تشکیل می‌داده است.

صنعت نساجی یک صنعت رو به رشد است که دائما در حال توسعه است و از بسیاری جهات، نقطه شروعی برای عملکرد و شکوفایی سایر صنایع در نظر گرفته می شود. با تغییرات در بازارها و استراتژی‌های تجاری، صنعت نساجی نیز باید تغییرات سریعی در ساختار اقتصادی خود ایجاد کند تا بتواند رشد خود را در بازار حفظ کند. این شامل گسترش قابلیت‌های پردازش، بهبود شکاف‌های زیرساختی، توسعه منسوجات پایدار و بهبود تصویر یک کشور است به طوری که سایر کشورها آن را به عنوان مقصد انتخابی برای صنعت نساجی و پوشاک خود ببینند.

صنعت نساجی در کره جنوبی نقشی حیاتی در مراحل اولیه صنعتی شدن این کشور ایفا کرد. اکنون همچنان شاهد رشد ثابتی است و انتظار می رود صادرات آن به حدود ۱۴.۳۲ میلیارد دلار در سال ۲۰۲۱ برسد. علاوه بر این، صنعت نساجی در کره جنوبی یک صادرکننده قابل توجه مواد خام با صنعت پارچه مصنوعی گسترده است.

با شتاب گرفتن صنعت خرده فروشی کره جنوبی، صنعت نساجی سخت در تلاش است تا تکنیک های پردازش و توزیع خود را بهبود بخشد و به ارزش افزوده صادرات خود کمک کند. با رشد پررونق فرهنگ کره ای به دلیل نفوذ زیاد فرهنگ K-Pop، صنعت خرده فروشی در این کشور درها را برای فرصت های زیادی و رشد بازار برای برندهای بین المللی باز کرده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

برای رسیدن به تکامل سریع روند مد کره ای، صنایع نساجی باید کاملاً نوآورانه و سریع در توسعه فناوری های جدید برای مطابقت با خواسته های مصرف کنندگان عمل کنند. برای کمک به صنعت در رسیدن به هدف صادراتی خود، این کشور حرکات استراتژیک و قرارداد تجارت آزاد (FTA) را با تعدادی از کشورهای جهان امضا کرده است.

در حال حاضر، کره جنوبی ۱۷ قرارداد تجارت آزاد با ۵۸ کشور دارد. کره جنوبی یک پیمان تجاری با پنج کشور آمریکای مرکزی (کاستاریکا، السالوادور، هندوراس، نیکاراگوئه و پاناما) بسته است که از اکتبر ۲۰۱۹ اجرایی شده است. همچنین کره جنوبی دارای قراردادهای آزاد تجاری با آسه آن بوده و با ویتنام، سنگاپور، اندونزی و فیلیپین نیز قراردادهای آزاد تجاری را امضا کرده است. بدین ترتیب کره جنوبی با چهار شریک تجاری برتر خود در آسه آن قراردادهای تجارت آزاد دارد. همچنین پس از اجرایی شدن توافق قرارداد آزاد تجاری جدید با اسرائیل تعرفه های گمرکی را بر ۹۷.۴ درصد از کالاهای کره ای کاهش داده خواهد شد و تعرفه های منسوجات کره ای (۶ درصد) حذف خواهد شد.

این توافقنامه‌ها پیشرفتی را در زمینه نوآوری و توسعه فناوری به کشور خواهد داد. علاوه بر این کره جنوبی به بنگلادش اطمینان داده است که دسترسی به بازار بدون مالیات و سهمیه را برای همه محصولات بنگلادش در نظر می گیرد که حاکی از آنست که کره جنوبی واردات پوشاک بافته شده، لباس بافتنی، جوت و محصولات جوت را از بنگلادش ترجیح می دهد.

کمیسیون تجارت بین‌المللی ایالات متحده تغییراتی را در قوانین مبدأ توافقنامه تجارت آزاد ایالات متحده و کره (KORUS) در مورد تجارت ایالات متحده تحت این توافق، در مورد کل تجارت ایالات متحده و در مورد تولیدکنندگان داخلی اقلام آسیب دیده پیشنهاد کرده است. اصلاحات پیشنهادی قوانین مبدأ فعلی را برای برخی از منسوجات و محصولات پوشاک آزاد می کند و اجازه می دهد تا از نهاده های غیر اصلی بیشتری استفاده شود، در نتیجه محصولات بیشتری را واجد شرایط معافیت از مالیات تحت KORUS می کند.

کره جنوبی ویتنام را به عنوان یک منطقه سرمایه گذاری عمده هدف قرار داده است. این سرمایه گذاری ها به طور قابل توجهی در بخش تولید الیاف و منسوجات است. در سال ۲۰۱۸، کره جنوبی با حدود ۴۰ پروژه، ۲۳۴.۲ میلیون دلار در دونگ نای سرمایه گذاری کرد. در بین سرمایه گذاران خارجی در Binh Duong با کل سرمایه ثبت شده بیش از ۳۰۲ میلیون دلار در رتبه دوم قرار گرفت.

انجمن Uztextileprom و Techno Park کره جنوبی یادداشت تفاهمی در مورد همکاری در صنعت نساجی امضا کرده‌اند زیرا ازبکستان شریک تجاری اصلی کره در میان کشورهای آسیای مرکزی است.انجمن Uztextileprom، با کمک Geongei Daejin، یک جلسه توجیهی تجاری به منظور اجرای پارک تکنو نساجی ازبکستان-کره ای در تاشکند ترتیب داده است. این امرهم تبادل تجربه و هم بسیج منابع اضافی را افزایش می دهد. تجربه فناوری کره به ازبکستان کمک می کند تا یک زیرساخت پیشرفته نساجی ایجاد کند. این پلتفرم به تولید ایده های رقابتی و تبدیل آنها به محصولات کمک می کند. ساخت تکنو پارک ازبکستان-کره ای با بودجه کره جنوبی بالغ بر ۱۵ میلیون دلار بوده است و در منطقه یاکاسارای تاشکند واقع خواهد شد.

کره جنوبی به شرکت های محلی کمک می کند تا راه حل های تولید هوشمند را اتخاذ کنند و از پروژه های تحقیقاتی روی پارچه های نسل بعدی حمایت کنند. دولت ۳۳.۷ میلیون دلار در دوره ۲۰۲۲-۲۰۱۸ برای کمک به کارخانجات خیاطی و رنگرزی محلی برای اتخاذ راه حل های هوشمند برای تولید بر اساس تقاضا اختصاص داده است. این حرکت در راستای روند جهانی ساخت محصولات سفارشی برای مشتریان فردی به جای تولید انبوه کالاهای از پیش طراحی شده است. این طرح همچنین خواستار اختصاص ۵۲.۴ میلیون دلار تا سال ۲۰۲۳ برای توسعه پارچه های نسل بعدی است که می تواند در لباس های آتش نشانان و سایر مناطق تخصصی استفاده شود.

بخش نساجی کره جنوبی به عنوان یک تجارت با رشد و ارزش افزوده بالا که دارای فناوری پیشرفته است یاد می شود. این بخش که زمانی صنعت پیشرویی بود که حدود ۴۰ درصد از کل صادرات کشور کره جنوبی را در دهه ۱۹۷۰ به خود اختصاص می‌داد، در دهه های اخیر همراه با رشد شدید بخش هایی مانند الکترونیک و خودرو، دچار رکود شده بود. با این حال برخی شرکت ها ممکن است سقوط کنند، اما هیچ صنعتی برای همیشه سقوط نمی‌کند. با سرریز شدن تکنولوژی از صنایع پیشرو دیگر شاهد جهش در تولیدات و صادرات صنعت نساجی کره هستیم.

هلدینگ خوشه‌ای Hyosung TNC با عرضه الیاف، منسوجات و محصولات رنگی مانند اسپندکس، نایلون و پلی استر و همچنین ارائه فناوری، کیفیت و خدمات عالی به مشتریان، پیشرو صنعت الیاف شیمیایی در جهان است. شرکت هیوسانگ با تحقیق و توسعه خود به مدت ۳۰ سال بر بازار جهانی اسپندکس تسلط داشته است و روی آرامید طناب لاستیک تمرکز می کند. این شرکت، برترین تولیدکننده اسپندکس در جهان، طبق گزارش خود به تنظیم کننده مالی، ۱.۱ تریلیون وون (۹۰۷.۶ میلیون دلار) سود عملیاتی در سه فصل اول سال گزارش کرده است که حدود هشت برابر ۱۳۶.۴ میلیارد وون سال قبل است. این شرکت احتمالاً به تنها تولیدکننده نساجی در کشور تبدیل می شود که انتظار می رود در سال جاری ۱ تریلیون وون سود عملیاتی به دست آورد.

شرکت هیوسانگ ، اولین تولیدکننده نایلون کره، به لطف تقاضای زیاد برای سیم تایر و آرامید، الیاف تقویت شده سبک وزن با مقاومت کششی با وزن بالا پنج برابر قوی تر از آهن، در دوره ژانویه تا سپتامبر۲۰۲۲، ۲۴۹.۹ میلیارد وون سود عملیاتی ثبت کرد که تقریباً سه برابر ۹۱.۹ میلیارد وون سال قبل است.

به گفته منابع صنعتی، سازندگان نساجی کره جنوبی در بحبوحه احیای فعلی اقتصاد جهانی، پاداش تحقیق و توسعه (D&R) مستمر خود را درو می کنند. هیوسانگ پس از سه دهه تحقیق و توسعه، تاج و تخت بازار جهانی اسپندکس را به دست گرفت. تولید اسپندکس نیاز به فناوری بالایی دارد زیرا رنگرزی نخ و حفظ خاصیت ارتجاعی دشوار است. این شرکت توسعه اسپندکس را در سال ۱۹۸۹ به کارگردانی چو سوک رائه، رئیس افتخاری گروه هیوسانگ آغاز کرد و قبل از اینکه در سال ۱۹۹۲ موفق به ساخت اسپندکس خود شد، چند سال آزمایش و خطا را پشت سر گذاشت.

حتی در طول بحران مالی آسیا ۱۹۹۷-۱۹۹۸ علیرغم افزایش بی میلی برای سرمایه گذاری در این تجارت که مستلزم هزینه های هنگفت بود، به سرمایه گذاری در تحقیق و توسعه بر روی اسپندکس ادامه داد. هیوسانگ به سرمایه‌گذاری در تحقیق و توسعه روی محصولات نساجی با ارزش افزوده بالا برای تولید آرامید، مورد استفاده برای کابل‌های نوری ارتباط تلفن همراه ۵G و کدهای تایر برای تایرهای خودروهای الکتریکی ادامه داد.

امروزه بخش نساجی توانست به عنوان یک صنعت با فناوری پیشرفته نسل بعدی احیا شود زیرا شرکت‌ها به جای تعطیل کردن کسب و کار در تحقیق و توسعه برای آینده سرمایه‌گذاری کردند. تحقیق و توسعه، تکیه بر تکنولوژی تنها راه برای توسعه فعال فناوری و در نتیجه تضمین کیفیت خوب برای بقا در صنعت نساجی است.

توسعه فناوری متمایز برای صنعتی که زمانی به عنوان یک بخش رو به زوال شناخته می شد، بسیار مهم است. اکنون هیوسانگ با توسعه محصولات جدید و تحقیق و توسعه که فقط برای تولید مواد خام پنج تا شش سال طول کشیده ،در رقابت فزاینده با سازندگان نساجی چینی منسوجات با کیفیت بالا، فناوری و بهره‌وری بهتر را با قیمت هایی ۱۰ تا ۳۰ درصد بالاتر از محصولات چینی به فروش رساند.

با وجود قیمت های بالاتر محصولات هیوسانگ همچنان محبوب هستند. همتایان داخلی هیوسانگ نیز بر روی منسوجات با کیفیت بهتر و کارکردهای پیشرفته تمرکز دارند که در صنایع با فناوری پیشرفته استفاده می شود. این شرکت قصد دارد ظرفیت تولید آرامید خود را تا سال ۲۰۲۳ از ۷۵۰۰ تن فعلی با سرمایه گذاری ۲۳۰ میلیارد وون به ۱۵۰۰۰ تن در سال دوبرابر کند.

شرکت صنعتی هیوسانگ ، اولین شرکت کره جنوبی که در سال ۱۹۷۹ اسپندکس را تجاری کرد، اکنون در حال توسعه منسوجات سازگار با محیط زیست است. در سه ماهه دوم، این شرکت اسپندکس ساخته شده از بازیافت زباله های پلاستیکی را توسعه داد. این شرکت در حال آزمایش اسپندکس بازیافتی برای استفاده در ساخت کیف و لباس زیر زنانه است و قصد دارد تا پایان سال در مورد تجاری سازی آن تصمیم گیری کند.

بازار اسپندکس بازیافتی در حال گسترش به سمت پارچه برای کفش و تی شرت است. این شرکت قصد دارد محصولات نساجی سازگار با محیط زیست را بیشتر گسترش دهد. هیوسانگ با شرکت های دیگر در داخل و خارج از کره در حال توسعه فناوری برای استخراج الیاف از زباله های پلاستیکی با کیفیت پایین بوده است. همچنین این شرکت در حال سرمایه گذاری مشترک برای تولید مواد فیبر، در حال کار بر روی محصولات نساجی هوشمند است که قادر به تشخیص هدایت الکتریکی، تولید گرما و سیگنال های زیستی هستند. هیوسانگ تحقیق و توسعه را کلید پیروزی در رقابت می داند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×