تولید یونیفورم‌های آتش‌نشانی سبک با استفاده از فناوری نانو

با استفاده از فناوری نانو می‌توان پوشاکی تولید کرد که در مقابل‎ ‎اشعه رادیواکتیو مقاوم هستند و همچنین این فناوری به تولید یونیفورم‌های‎ ‎آتش‌نشانی سبک نیز کمک شایانی می‌کند‎.‎
به‎ ‎گزارش خبرنگار علمی فارس، وزن لباس‌های کنونی که از الیاف آرمیدی ضد حریق‎ ‎و الیاف دیگر ساخته شده است به ۵ کیلوگرم می‌رسد، قابلیت تنفس کمی دارد و‏‎ ‎به دلیل خطرات گرما زدگی، آتش نشانی‌ها نمی‌توانند با آن بیش از حدود نیم‎ ‎ساعت در محل شعله بمانند. لذا به عنوان نمونه تنها در ژاپن سالانه ۱۰ آتش‏‎ ‎نشان پس از قرار گرفتن در معرض شعله و حرارت بیش از ۱۰۰۰ سانتیگراد‏‎ ‎می‌میرند‎.

با استفاده از فناوری نانو، لباسی برای آتش نشانی می‌توان ساخت که‎ ‎ضمن داشتن قابلیت تنفس بیشتر، ۲۰ تا ۳۰ درصد سبک‌تر از لباس‌های موجود‎ ‎است‎.   ‎وزارت صنایع اقتصاد و تجارت ژاپن‎ MEIZ ‎به همراهی سازمان آتش نشان و خدمات ایمنی آن کشور، این لباس‌ها را تولید کرده‌اند‎.
شرکت آمریکایی‎ Nanosonic ‎منسوجات نوین و رسان ساخته است. تاکنون این‎ ‎شرکت پارچه‌های انعطاف‌پذیر گوناگون فوم‌ها و الیاف مختلفی دارد را با‎ ‎استفاده از خواص‎ MetaLRuLbber ‎تولید کرده است. نانو سونیک این ماده را با‎ ‎استفاده از فرآیند ثبت اختراع شده خود آرایی که از ویژگی‌های فناوری نانو‎ ‎به شمار می‌آید، تولید کرده است‎. MetaLRuLbber ‎نام تجاری محصولات شرکت‎ ‎نانوسونیک است‎.

* ‎تولید لباس‌های محافظ در برابر تشعشع رادیو اکتیو‎

همچنان که پیشرفت علم در شکاف اتم و استفاده از انرژی هسته‌ای زیاد‎ ‎می‌‌شود، اثرات نامطلوب این فناوری و همچنین و کابردهای مخرب آن نیز‎ ‎افزایش می‌یابد. لذا پیش‌بینی روش‌هایی برای مقابله انسان با این شرایط‎ ‎آلوده حین کار و همچنین مواقع ضروری مثل استفاده دشمن از بمب هسته‌ای یا‎ ‎انفجارهای ناخواسته اتمی، رویکردی است که از همان ابتدای برای پژوهشگران‎ ‎این حوزه در پیش گرفته شده است. از طرفی توسعه فضانوردی و سفر به فضا که‎ ‎باعث می‌شود یک فضانورد به محض خروج از میدان مغناطیسی و اتمسفر محافظ‎ ‎زمین، در معرض تابش‌های یونیزه کننده به صورت ذرات اتمی باردار قرار‎ ‎بگیرد، نیاز به پوشش‌های تدافعی در این شرایط را زیاد می‌کند‎. ‎با ایجاد روکش‌های خاص می‌توان پارچه ضد تشعشعی با استفاده از‎ ‎فناوری نانو به منظور تهیه لباس‌های مقاوم در برابر تشعشع تولید نمود. این‎ ‎ماده سبک، غیر رسمی و بدون سرب است. این ماده که بین دو لایه پارچه تعبیه‎ ‎می‌شود را می‌توان در هر لباسی با هر الگویی از جمله لباس‌های سرتاسری که‎ ‎از شخص در برابر پرتوهای یونیزه کننده حفاظت می‌کنند، به کار برد. این‎ ‎جلیقه‌ها از اندام‌های حیاتی شخص در برابر تأثیرات زیانبار تشعشع محافظت‎ ‎کرده و امکان حضور فرد در ناحیه آلوده را در قالب نیروهای امداد و نجات‎ ‎فراهم می‌کند. لایه‌های محافظ برای پوشاندن بمب‌های آلوده عمل نکرده یا‎ ‎ابزارهایی که تشعشعات مضر از خود ساطع می‌کنند به کار می‌رود. این پوشش‎ ‎بسیار قوی و بادوام است و طوری طراحی شده که موجب کاهش گسیل چشمه‌های پر‎ ‎انرژی گاما مانند سنریوم ۱۳۷ نیز می‌شود. این لباس سرتاسری برای محافظت‎ ‎هنگام فرار از بمب کثیف هم مفید است. از طرفی از این لباس‌ها می‌توان در‎ ‎مورد پوشش فضانوردی و محافظت آنها در برابر تشعشعات کیهانی استفاده کرد‎.

‎شرکت‌ آمریکایی‎ Radiation Shield Technologies ‎خط تولید انحصاری‎ ‎برای ساخت ماده‌ای با نام تجاری‎ Demorn ‎دارد که این ماده مخصوصا محافظت در‎ ‎برابر بمب‌های آلوده است. از این ماده در ساخت جلیقه‌های جنگی محافظت در‎ ‎برابر اشعه، لایه‌های بازدارنده و لباس‌های سرتا سری استفاده می‌شود‎. ‎یک نانومتر یعنی یک میلیاردم یک متر و در واقع نانو ‌معادل قطر چند‎ ‎اتم‌ است. در فناوری نانو باید خواص مواد را در مقیاس نانو بشناسیم و‎ ‎بدانیم که هر ماده‌ای در هر اندازه‌ای چه خواصی دارد. همچنین بتوانیم مواد‎ ‎را در آن مقیاس تولید کنیم و آن خواص را در کنترل خود داشته باشیم و‎ ‎بتوانیم از آن‌ها استفاده کنیم و موادی با کارکرد جدید بسازیم که به‎ ‎مجموعه این فعالیت‌ها فناوری نانو می‌گوییم‎. ‎در بحث نانو به طور روزانه ما شاهد خبرهای مختلف در حوزه‌های مختلف‎ ‎از جمله پزشکی، هوافضا و صنایع دیگر هستیم و از آن ‌جا که در همه این‎ ‎بحث‌ها از مواد استفاده می‌شود، بحث نانو نیز در آن‌ها جایگاه دارد‎.
‎نانو در تمامی صنایع تأثیرگذار است و اهمیت دارد، همه صنایع در مسیر‎ ‎رشد و توسعه خود مجبورند از فناوری نانو استفاده کنند. تاکنون فناوری‌هایی‎ ‎که بشر در اختیار داشته، در حد میکرو بوده و با جلو رفتن و پیشرفت‌های‎ ‎مختلف به فناوری نانو خواهیم رسید و صنایع نیز برای رسیدن به این پیشرفت‎ ‎باید در این حوزه فعال شوند‎. ‎

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده روشن صنعت فرش(ویدیو)

شرکت فرش شاهکار درین کاشان شامل فرش های 700 شانه و 1200 شانه میباشد. نمایشگاه…

13 ساعت ago

طراح فرش ایرانی برنده مسابقات بین‌المللی طراحی Adesign شد (ویدیو)

خانم سمیه صالحی یکی از طراحان برجسته فرش ماشینی و دستباف ایرانی و استاد دانشگاه…

21 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

2 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

3 روز ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

3 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

3 روز ago