Categories: اخبار نساجی

تولید زودهنگام از میدان یادآوران تا پایان امسال محقق می شود

 

با تولید زودهنگام از میدان نفتی یادآوران، تولید نفت ایران از میدان های مشترک با عراق افزایش می یابد.

احمد قلعه بانی مدیرعامل شرکت ملی نفت، درگفت وگوبا خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از تولید زود هنگام یک میدان مشترک با عراق خبر داد و گفت: تا پایان امسال تولید زود هنگام از میدان مشترک نفتی یادآوران محقق می شود.

البته بر اساس برنامه اعلام شده از سوی شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران (متن)، در بهمن ماه امسال تولید زود هنگام از میدان نفتی یادآوران با هدف برداشت روزانه ۲۰هزار بشکه باید محقق می شد.

با توجه به اینکه کشور عراق تاکنون از این میدان برداشتی نداشته است، با عملی شدن طرح تولید زود هنگام، ایران از عراق در برداشت نفت خام از یکی از میادن مشترک با عراق سبقت می گیرد.

به گفته مدیران نفتی، توسعه میدان نفتی یادآوران از جمله پروژه های استراتژیک صنعت نفت کشور است. میدانی به ابعاد ۱۵ در ۴۵ کیلومتر و در ۷۰ کیلومتری جنوب غرب اهواز در نوار مرزی ایران و عراق.

حجم نفت درجای میدان یادآوران بیش از ۱۲ میلیارد بشکه برآورد شده است و احتمال افزایش این رقم تا حدود ۳۰ میلیارد بشکه نیز وجود دارد. هم چنین گاز همراه نفت این میدان حدود ۱۲.۵ تریلیون فوت مکعب است و مایعات گازی آن حدود ۱.۹ میلیارد بشکه تخمین زده شده که به ترتیب حدود ۲.۷ تریلیون فوت مکعب گاز و ۳۹۷ میلیون بشکه مایعات گازی آن قابل استحصال است.

این میدان دارای سه لایه اصلی سروک، کژدمی و فهلیان است که نفت لایه فهلیان سبک و نفت لایحه سروک سنگین است. در مجموع حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد نفت این میدان از نوع نفت سنگین است.

از این میدان مشترک نفتی دو نوع نفت سنگین (API ۱۸) و سبک (API ۳۸) به ترتیب از دو لایه سروک و فهلیان تولید می شود که تولید زودهنگام از نفت خام سبک لایه فهلیان و از طریق هشت حلقه چاه صورت می گیرد که قرار است این میزان تولید به تأسیسات فرآورشی زودهنگام دارخوین منتقل شود؛ به همین منظور خط لوله ۱۲اینچی به طول ۶۰کیلومتر حد فاصل CTEP یادآوران و واحد بهره برداری دارخوین آماده شده است.

قرارداد توسعه میدان نفتی یادآوران به ارزش تقریبی دو میلیارد دلار در فاز نخست پس از سه هزار ساعت مذاکرات کارشناسی در آذر سال ۱۳۸۶ به امضای شرکت مهندسی و توسعه نفت ایران(متن) به عنوان کارفرما و شرکت ساینوپک چین رسید و شرکت چینی کار خود را از مرداد ۱۳۸۷ آغاز کرد.

هم چنین توسعه این میدان در سه فاز برنامه ریزی شده است که در فاز نخست، تولید روزانه ۸۵ هزار بشکه نفت طی مدت ۴۸ ماه پس از زمان مؤثر شدن قرارداد بود و این زمان بر اساس قرارداد قابل تمدید به ۵۹ ماه نیز است. بر این اساس تکمیل فاز نخست این میدان مشترک با عراق باید در اوایل تابستان ۱۳۹۱ محقق شود.

در فاز دوم طرح توسعه میدان یادآوران تولید ۱۸۰هزار بشکه و در فاز سوم نیز دست یابی به مجموع تولید ۳۰۰هزار بشکه نفت سبک و سنگین پیش بینی شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

23 ساعت ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

2 روز ago

جامعه پژوهشی و رشته فرش: بررسی کیفیت و راهکارهای بهبود

وضعیت کنونی و چشم‌انداز فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی و فرش در ایران جامعه کنونی شاهد…

5 روز ago

نمایشگاه نساجی: فرصتی برای بهبود فروش و چالـش‌های واردات بی‌رویه (ویدیو)

نمایشگاه‌ نساجی همواره فرصتی بی‌نظیر برای ارائه محصولات جدید و ایجاد تعاملات سازنده میان تولیدکنندگان…

6 روز ago

حوله‌های مسافرتی: سبکی و کارایی در سفرهای شما

حوله‌های مسافرتی به عنوان یکی از لوازم ضروری سفر، نقش مهمی در افزایش راحتی و…

6 روز ago

درخواست دقت و ریزبینی در انتخاب مسئول حوزه صنایع دستی و فرش

سخنی کوتاه با رئیس جمهور؛ ضمن تبریک به رئیس جمهور جدید جناب آقای دکتر پزشکیان،…

6 روز ago