Categories: اخبار نساجی

تولید ۸۶ میلیارد مترمکعب گاز از میدان مشترک پارس جنوبی

 

تهران – مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از تولید ۸۶ میلیارد مترمکعب گاز در سال گذشته به ارزش ۴۰ میلیارد دلار از میدان مشترک پارس جنوبی خبر داد.

به گزارش روز سه شنبه ایرنا، ‘موسی سوری’ افزود: تولید صیانتی و پایدار گاز از میدان مشترک پارس جنوبی با افزایش ظرفیت تولید تا سقف ۲۹۰ میلیون مترمکعب در روز، تولید بیشتر و افزایش تولید گاز با اجرای طرح‌های توسعه باقیمانده از میدان مشترک پارس جنوبی (افزایش روزانه ۴۲ میلیون متر مکعب گاز) از دستاوردهای مهم شرکت نفت و گاز پارس در سال گذشته بوده است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس تولید نفت خام از لایه‌های نفتی پارس جنوبی و افزایش آن در برنامه پنجم، برنامه ریزی برای تولید گاز هلیوم از پارس جنوبی با انجام مطالعات و افزایش ۵ تا ۱۰ درصدی ساخت داخل را از دیگر دستاوردهای این شرکت در سال گذشته اعلام کرد.

سوری با بیان این که این دستاوردها دارای آثار اقتصادی متعددی بوده است، افزود: حفظ پایداری تولید و عملیات در سال ۱۳۹۰، افزایش تولید گاز از میدان پارس جنوبی تا سقف ۲۸۵ میلیون متر مکعب در روز و درمجموع تولید ۸۶ میلیارد مترمکعب گاز در سال گذشته به ارزش اقتصادی حدود ۴۰ میلیارد دلار، مهم ترین اقدامی است که سال گذشته محقق شد.

وی با اشاره به توسعه فازهای مختلف توسعه پارس جنوبی گفت: با بهره‌برداری از چاه‌ های فازهای ۹ و۱۰ ، تولید گاز از این دو فاز ۴۲ میلیون مترمکعب افزایش یافت.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس، اجرای طرح افزایش ظرفیت فاز۱ پارس جنوبی (به عنوان نخستین حلقه از زنجیره‌ توسعه این میدان) به میزان ۲۰۰ میلیون فوت مکعب در روز و اصلاح فرآیند‌های پالایش گاز در فازهای ۶، ۷ و ۸ با هدف کاهش آلودگی‌های زیست محیطی و جلوگیری از سوزاندن گازهای دارای ارزش اقتصادی و واگذاری حفاری دو حلقه چاه توصیفی- تولیدی لایه‌های نفتی پارس جنوبی به پیمانکاران داخلی را از دیگر اقدام های انجام شده در سال گذشته اعلام کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی نفت و انرژی، سوری با تاکید بر افزایش سهم مشارکت داخلی و ساخت داخل در اجرای پروژه‌های پارس جنوبی گفت: حدود ۶۵ تا ۷۰ درصد کالا و تجهیزات مورد نیاز طرح‌های این شرکت از سوی سازندگان داخلی تامین شد که این میزان افزایش پنج تا ۱۰ درصدی ساخت داخل به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار را نشان می دهد.

وی از انتشار و فروش حدود ۱۵ هزار میلیارد ریال اوراق مشارکت ریالی و ۲.۷ میلیارد یورو اوراق مشارکت ارزی غیرنقدی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ پارس جنوبی خبر داد و گفت: سال گذشته هفت میلیارد دلار اعتبار از محل تسهیلات بیع متقابل، منابع داخلی و بانک‌ها برای طرح‌های توسعه پارس جنوبی جذب و ۱۱ میلیارد دلار از بودجه ۲۱ میلیارد دلاری مصوب شرکت تامین شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

1 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

1 روز ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

3 روز ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

4 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

4 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

5 روز ago