Categories: اخبار نساجی

توکلی: دست از مبارزه با فساد و دانه درشت‌ها بر نمی‌دارم

 

کاندیدای نمایندگی مجلس نهم با بیان اینکه رحیمی نباید خود را در دایره و خط قرمر ببیند گفت: شکایتم علیه رحیمی جدی است و وی باید به نزد قاضی بیاید.

احمد توکلی امروز در گفت‌وگو با فارس در بندرعباس طی مصاحبه‌ای تفضیلی به سئوالات طرح شده پاسخ داد:

فارس: پیرامون جایگاه مجلس، وظایف نمایندگان و اینکه حضرت امام (ره) فرمودند مجلس در راس امور است، دیدگاه خود را بیان کنید؟

توکلی: مجلس به عنوان قوه مقننه کشور در جایگاه قانونگذاری قرار دارد و به تعبیر مقام معظم رهبری، ریل‌گذاری می‌کند که همه در مسیر ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب شفاف و متناسب با حق و وظیفه حرکت کنند.

علاوه بر این نظارت می‌کند که قطار انقلاب از ریل خارج نشود، بنابراین هر کسی که نامزد می‌شود و مردم می‌خواهند به آن رای دهند باید توجه کنند که چه قدرتی را به یک فرد دارند به امانت می‌سپارند.

قدرت تعیین سرنوشت کشور و قدرت هدایت و مهار دولت، علاوه بر این وقتی فردی نماینده می‌شود نفوذی پیدا می‌کند که به استناد قانون اساسی در هر امری می‌تواند اظهار نظر کنند و قابل تعقیب نیست.

همچنین به پشتیبانی رای مردم به ویژه در حوزه انتخابیه خود می‌‌تواند نقش مهمی را ایفا کند.

حال این نقش برخی مواقع به شکل منفی می‌تواند عمل کند مثل اینکه نماینده سعی کند تمام روسای ادارات را از دوستان خود به کار گمارد که رویه این هم با حقوق قوه مجریه در تعارض است و هم زمینه رقابت را در دوره بعدی با او سخت می‌کند در نتیجه محدود کننده آزادی هم هست.

از همه مهمتر وقتی مسئولان اجرایی محلی به اجبار و زور و یا خواسته آشکار یا پنهان نماینده منصوب شوند سعی می‌کنند به جای کسب رضایت مردم آقای یا خانم نماینده را از خود راضی کنند، در مقابل نماینده نیز دیگر ناظر خدمت‌رسانی دولت به حوزه انتخابیه خود نخواهد بود و اگر خطایی دیده چشم‌پوشانی کنند و به جای این که زبان مردم باشد زبان روسای دولتی در برابر مردم می‌شود، از طرفی دیگر یک نماینده اگر از قدرت خود خوب استفاده کند می‌تواند به عنوان زبان ملت در مقیاس ملی و زبان مردم حوزه انتخابیه خود، نیازها را به دولتیان منعکس کند و از آنها کار بخواهد، کاری که معطوف خدمت به مردم است.

یک جهت دیگر هم مهم است و آن اینکه مجلس با این خصوصیتی که به آن اشاره شد می‌تواند رئیس جمهور را استیضاح کند، زمینه عزل او را فراهم کند، رئیس دولت با این که رای مستقیم مردم را دارد برای وزرا محتاج رای نماینده است، و مجلس می‌تواند تک تک وزرا و یا کل وزرا را استیضاح کند و از منصبشان عزل کند، ولی بر عکس رئیس جمهور نمی‌تواند مجلس را منحل کند، نمی‌تواند حتی در نوشتن آیین‌نامه و سیاست‌ها از نظارت مجلس خارج شود چرا که تمام مصوبات هیئت دولت از جمله تطبیق با قوانین عادی، باید به تایید رئیس مجلس برسد، لذا به این دلایل است که امام فرمودند مجلس در راس امور است.

فارس: با این حال ویژگی یک نماینده مردمی را چگونه می‌بینید؟

توکلی: مردم وقتی به کسی رای می‌دهند باید بدانند سرنوشت کشور ممکن است با رای او در یک امر مهم بالا پایین شود، قدرتی جابجا شود.

به حق یا ناحق ثروتی جابجا شود، در مسائل کلان کشور از جمله تدوین بودجه موثر باشد، نماینده‌ای که انتخاب می‌کنند باید صادق و پاکدست باشد، نگاه ملی داشته باشد و مسائل کلان را فدای مسائل خرد منطقه خود نکند‌ و با مردم روراست باشد، این فرد می‌تواند واقعا نماینده مردم شریف مثلا بندرعباس باشد.

فارس: ضرورت حضور شما در این مقطع در استان هرمزگان چیست؟

توکلی: به دلیل فقدان حزب در مجلس در تصویب قوانین و اعمال نظارت دچار گرفتاری‌هایی می‌شویم.

‌چون برای بنده و برخی از دوستانمان مبارزه با فساد و وادار کردن دولت به تمکین از قانون امری حیاتی برای کشور است‌ ترجیح دادم در شهرستان‌هایی که نامزدهایی را می‌شناسم که می‌توانند در این مسیر به ما کمک کنند، برای کمک به آنها به شهرستان‌ها سفر کنیم چون فکر می‌کنم در تهران به اندازه کافی شناخته شده هستم و در نتیجه مردم در تصمیم‌گیری برای رای دادن و یا رای ندادن مشکلی ندارند.

بنابراین اگر به اذن خدا و اراده مردم در مجلس باشیم، محتاج جمعی همفکر و مصمم برای استقرار حاکمیت قانون و مبارزه با فساد هستیم.

فارس: چرا دیرباز (کاندیدای حوزه بندرعباس) را انتخاب کردید؟

توکلی: بنده چهار سال با آقای دیرباز در مجلس هفتم در یک کمیسیون بودم و او را به سلامت و صداقت می‌شناسم. مرد متدینی است که براساس تشخیص کارشناسی خود تصمیم‌گیری می‌کند. البته همه ما ممکن است در تصمیم‌گیری اشتباه کنیم اما مهم ملاک تصمیم‌گیری است.

فارس: اخیرا موضوع شکایت جنابعالی از آقای رحیمی مطرح است. این بحث به کجا رسید؟

توکلی: شکایت من از آقای رحیمی جدی است. او باید یاد بگیرد وقتی کسی از او شکایت می‌کند با تواضع به حضور قاضی برسد و از خود دفاع کند نه اینکه خودش را به گفته نادرست آقای رئیس جمهور داخل خط قرمز ببیند و قاضی به خدمت ایشان برسد. این را هم بگویم اگر صد تا از این حرف‌های نادرست علیه من تکرار کند، من دست از مبارزه با فساد و دانه درشت‌ها برنمی‌دارم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

آیا نمایشگاه دموتکس دبی واقعا موفق بود؟

بهنام قاسمی - سردبیر بعد از حدود یک ماه که از نمایشگاه دموتکس دبی گذشته…

10 ساعت ago

دریافت بلیط رایگان نمایشگاه ITM 2024 به جای پرداخت ۳۵ یورو

به اطلاع علاقه‌مندان به نمایشگاه ITM 2024 می‌رساند که فرصت ویژه‌ای برای دریافت بلیط رایگان…

17 ساعت ago

امضای تفاهم نامه همکاری بین اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران و پوشاک روسیه

تفاهمنامه همکاری مشترک فی‌مابین اتحادیه و صادرات نساجی و پوشاک ایران و اتحادیه نساجی و…

3 روز ago

ITCPE: نمایشگاه چاپ دیجیتال در صنعت نساجی

گوانگجو که به دلیل طبیعت زیبا و سرسبز خود به شهر گلها نیز شهرت دارد،…

3 روز ago

فرصت درخشش تولیدات ایرانی در‌ نمایشگاه استانبول در غیاب چینی‌ها (ویدیو)

نمایشگاه منسوجات خانگی استانبول (Hometex istanbul ) از امروز (۲۱ می ۲۰۲۴) کار خود را…

4 روز ago

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

6 روز ago