Categories: اخبار نساجی

سبزی را هم به بهانه دلار گران می فروشند

گروه اقتصادی- فرزانه غلامی: معاون اول رئیس جمهور گفت: آنچه تاکنون سازمان حمایت و تعزیرات برای مصرف کنندگان انجام داده اند، ناکافی است.

به گزارش خبرنگار ما، محمدرضا رحیمی روز گذشته و در یازدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان با تأکید بر لزوم افزایش نظارتها اضافه کرد: اگر انجمنها، دولت و سازمان تعزیرات نباشند، در حلقه تولیدکنندگان کسانی هستند که به هر غارتی دست می زنند.
حمایت از انسان با معنویت قرین است و اگر از او حمایت نکنیم، کالای گران و بی کیفیت به او می فروشند.
وی ادامه داد: باید مانع سوءاستفاده ها شد؛ چون برخی دارند منافع زیادی را می بلعند. باید با مردم قرار گذاشت و از آنها خواست به انجمنها و سازمان حمایت اعتماد کنند.

او گفت: در یکی دو ماه پیش عده ای مانند قانون جنگل و به سرکردگی غول بی شاخ و دمی به نام آمریکا گفتند، بانک مرکزی ایران را تحریم می کنیم، این در حالی است که بانک مرکزی هواپیما متعلق به مردم است. آیا شما انسان هستید؟ آیا نمی دانید که هواپیما مردم را جابه جا می کند، نه هیأت دولت را.

سود ۱۰۰ درصدی توزیع کنندگان

وی افزود: ما می گوییم تولید باید شناسنامه دار و کددار باشد تا توزیع کننده سود منصفانه ببرد و سود مصرف کننده و تولیدکننده را هم به شکل عادی بپردازد، اما بسیاری از توزیع کنندگان صد درصد سود را می بلعند.
او اظهار داشت: مصرف کننده درآمد ثابت دارد و هر تعدی و تجاوزی که از سوی تولیدکننده یا توزیع کننده صورت گیرد، مصرف کننده فشار آن را تحمل می کند، گاهی توزیع کننده و تولیدکننده شریک می شوند تا مصرف کننده را از پای درآورند.

او ادامه داد: ما را تحریم کردند، صاحبان دلار و سکه قیمت را بالا بردند و باعث شدند این دلار بی ارزش مصرف کننده را تحت فشار قرار دهد، مصرف کننده باید از شر قدرتهای بزرگ و عوامل این قدرتها در داخل کشور خلاص شوند.
او گفت: باید وقتی به مصرف کننده می گوییم به بازار هجوم نبرید، به ما اعتماد کند.
رحیمی تأکید کرد: باید در تابستان و پاییز به یاد مصرف کننده در شب عید بود، به همین دلیل بهترین نوع سیب، پرتقال و نارنگی را ذخیره کرده ایم تا به قیمت مناسب به مصرف کننده برسانیم، برنج، قند و روغن هم به اندازه کافی داریم.

بهترین تنبیه

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: وقتی می گوییم نخرید نخرید… این بهترین راه برای تنبیه آنهایی است که در اقلیم شیطان پرستان حضور دارند.

انتقاد از برنج فروشان

وی خاطرنشان کرد: باید مثلث دولت، انجمنها و مردم شکل بگیرد تا این مثلث مبارک، مثلت شوم تبانی، علیه مردم را به هم بریزد، تردید نکنید دولت در کنار مردم است.
رحیمی گفت: همین شب عید باید با مردم قرار بگذاریم که به ما اعتماد کنند و اجازه ندهند یک اختلال کوچک در حواله صادرات یا واردات مشکل زا شود.

وی گفت: وقتی در هند سیل می آید، برنج فروشان عمده از خدا بی خبر در داخل کشور قیمتها را گران می کنند؟ در حالی که برنج را قبلاً با ارز ۱۰۵۰ تومان خریده اند!
معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: از آنجا که جامعه را می شناسیم، قبلاً انبارها را پر کردیم و با وجود اینکه صادرکننده گندم هستیم، از روی احتیاط گندم وارد کردیم تا اخلالی در بازار ایجاد نشود.
رحیمی گفت: چرا سبزی فروش پایین شهر برای گران شدن ارز قیمتها را ۲ برابر یا نانوایی، نان سنگک را کوچک می کند، مگر اینها با ارز مرتبط هستند؟

تولید با رانت

وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این همایش با انتقاد از عدم دریافت اطلاعات کافی در مورد کالاها از سوی مصرف کنندگان گفت: متأسفانه مصرف کنندگان فقط اطلاعاتی را دریافت می کنند که او را به خرید تشویق می کند که این انصاف نیست.
مهدی غضنفری اضافه کرد: اطلاع رسانی کامل و شفاف یک مسؤولیت مشترک است و تولیدکنندگان نباید پس از خروج کالا از کارخانه، سایر مسؤولیتها را به فراموشی بسپارد.
وی کیفیت خدمات پس از فروش را مهمترین عنصر پس از تولید کالا دانست و اظهار داشت: باید در سطح بنگاهی، میانی و ملی از حقوق مصرف کننده حمایت شود و سطح میانی، انجمنهای دفاع از حقوق مصرف کنندگان هستند که نقش مهمی در ایجاد اتصال بین دو حلقه دیگر دارند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ ارتباط نظام مندی بین این سه سطح به وجود نیامده است و متأسفانه ما در سطح ملی هیچ اطلاعی از میزان رضایت مصرف کنندگان نداریم.
غضنفری همچنین از تولید با رانت انتقاد کرد و افزود: تولید با رانت با کمترین چالش برای فروش کالا روبه روست.
این یک فضای گلخانه ای است که به محض قطع رانت، سقوط می کند.
او خطاب به تولیدکنندگان گفت: اگر خواهان حفظ اصالت برند خود هستید، باید کل زنجیره تولید، توزیع و مصرف را رصد کنید.اضافه می شود، در یازدهمین همایش روز ملی حمایت از حقوق مصرف کنندگان ۳۹ شرکت تندیس و ۳۰ شرکت گواهینامه رعایت حقوق مصرف کننده را دریافت کردند.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

3 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

3 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

3 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

5 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

5 روز ago