اخبار فرش ماشینی

ثبت سنت فرش‌بافی قرقیزستان و ۳ اثر دیگر در فهرست آثارمعنوی درخطر

سنت فرش‌بافی ویژه قرقیزستان که به دلیل اشباع بازار از فرش‎های مشابه ماشینی و بی‎علاقه‌گی نسل جوان در حال نابودی است، در فهرست آثار نیازمند حمایت اضطراری یونسکو ثبت شد.

خبرگزاری میراث فرهنگی ـ بین‌الملل ـسنت فرش‌بافی ویژه قرقیزستان که به دلیل اشباع بازار از فرش‎های مشابه ماشینی و بی‎علاقه‌گی نسل جوان در حال نابودی است، در فهرست آثار نیازمند حمایت اضطراری یونسکو ثبت شد.

به گزارش یونسکو و در جریان برگزاری کمیسیون میراث معنوی یونسکو که تا هفتم دسامبر ادامه دارد، سنت تابلو فرش بافی قرقیزستان درکنار عناصر فرهنگی تازه‎ای ازکشورهای بوتسوانا، اندونزی و اوگاندا در فهرست میراث معنوی نیازمند حفاظت اضطراری ثبت شد.

روش‎های سنتی در ساخت لوازم خانگی سفالین از کشور بوتسوانا، کیف‎های دست‎بافت و صنایع دستی متعلق به “پاپوا “در کشور اندونزی،” الاگیزی و شیرداگ”از هنرهای سنتی مردم قرقیزستان در زمینه بافت نوعی فرش و همچنین ساز “بیگ والا” از ابزارهای موسیقی سنتی مردم و سنت‎های شفاهی در کشور اوگاندا از جمله آثار ثبت شده در فهرست میراث معنوی نیازمند حمایت‎های اضطراری یونسکو در جریان هفتمین نشست کمیسیون میراث معنوی یونسکو در پاریس است.

سنت بافت نوعی فرش ویژه در قرقیزستان به عنوان یک سنت هنری برای اکثر مردم که دارای دانش، مهارت، تنوع و آرایه‎ها و مراسم ویژه‌ای است که طی سال‌های متمادی درمیان مردم قرقیزستان با برخورداری از عنصر هویت و استمرار تاریخی رواج داشته است. این هنر به صورت نسل به نسل توسط زنان پیر روستایی در نواحی کوهستانی منتقل شده است اما اکنون در خطر ناپدید‌شدن تدریجی است.

به دلیل فقدان برخی از اقدامات لازم از سوی دولت، برخی روش‌های این سنت فرهنگی در حال ناپدید شدن است. بی‌علاقه‌گی نسل جوان به ادامه این فعالیت‎ها و غلبه فرش‎های ارزان قیمت مصنوعی و پایین آمدن کیفیت مواد خام موجود نیز بر وخامت شرایط برای ادامه حیات این سنت افزوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×