Categories: اخبار نساجی

جزئیات موج بزرگ واگذاری‌ها

 

معاون سازمان خصوصی‌سازی از عرضه اولیه ۳ تا۷درصدسهام پالایشگاه بندرعباس درهفته آینده، عرضه۵ درصد پالایشگاه تهران و شیراز درفرابورس،واگذاری۵۰.۵ درصد فولاد خوزستان و تصویب۲۰ هزار میلیاردتومان قیمت‌گذاری توسط هیئت واگذاری خبر داد.

ابوالقاسم شمسی جامخانه در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی فارس، آخرین وضعیت واگذاری شرکت‌های مشمول اصل ۴۴ در سال جاری را تشریح کرد و از برنامه فروش خرد و بلوک چندین شرکت در بورس و فرابورس خبر داد.

*تصویب ۲۰هزار میلیارد تومان واگذاری درسال ۹۰

وی با بیان اینکه سال گذشته بودجه سازمان خصوصی‌سازی برای نخستین‌بار با رشد ۱۱۲ درصدی روبه‌رو شد، اظهار داشت: درحالی بودجه مصوب سازمان خصوصی‌سازی برای سال ۹۰ واریز ۴.۵ هزار میلیارد تومان وجه به حساب خزانه دولت بود که بیش از ۵ هزار میلیارد تومان به حساب دولت واریز شد که این رقم معادل پوشش ۱۱۲ درصدی بودجه سازمان خصوصی‌سازی بود.

این مقام مسئول ادامه داد: همچنین درسال گذشته تقریباً ۲۰۰ هزار میلیارد ریال قیمت‌گذاری مصوب هیئت واگذاری بود.

* سال طلایی واگذاری ها در بورس و فرابورس

شمسی جامخانه در بخش دیگری از اظهارات خود با بیان اینکه در سال ۹۰ حدود ۷۰ درصد از واگذاری‌ها از طریق بورس و فرابورس انجام شد، خاطرنشان کرد: یکی از برنامه‌های مدنظر سازمان خصوصی‌سازی در سال جاری تقویت بیشتر عرضه‌ها از طریق بازار سرمایه است. بنابراین می‌توان سال ۹۱ را سال طلایی واگذاری‌ها از طریق دو بازار بورس و فرابورس نامید.

*عرضه ۳ تا ۷ درصد سهام پالایشگاه بندرعباس

این معاون سازمان خصوصی‌سازی در واکنش به این سؤال فارس که چه برنامه‌هایی برای عرضه اولیه سهام شرکت‌های دولتی و یا واگذاری بلوکی شرکت‌های در نوبت واگذاری وجود دارد، توضیح داد : در پی پذیرش در بورس شرکت پالایشگاه بندرعباس و همچنین برگزاری جلسه معارفه آن برای سهامداران در روز گذشته، هفته آینده با هماهنگی شرکت بورس ۳ تا۷درصد و شاید تا ۱۰ درصد از سهام این شرکت مشمول اصل ۴۴ در بازار سهام عرضه خواهد شد که زمان نهایی آن توسط مسئولان بورس اعلام می‌شود.

*عرضه خرد و بلوک ۶۰ درصد پالایشگاه بندرعباس

شمسی جامخانه با اشاره به تخصیص۴۰ درصد از سهام این شرکت ۱۳۸۰ میلیارد تومانی به سهام عدالت خاطرنشان کرد:درحالی تاکنون ۳۳ درصد از سهام آن به مجموعه تأمین اجتماعی و۲۷ درصد دیگر به یکی از نهادهای دیگر تخصیص داده شده که طبق مقررات و قوانین موجود، این ۶۰ درصد از سهام در بورس عرضه و منابع حاصل از آن به نهادهای مرتبط بابت طلب دولت پرداخت می‌شود. بنابراین بعد از کشف قیمت و عرضه اولیه سهام پالایشگاه بندرعباس با تصویب هیئت واگذاری اقدام به فروش بلوکی سهام این شرکت خواهیم کرد.

*عرضه فرابورسی ۵ درصد دو پالایشگاه

وی در رابطه با عرضه اولیه سهام دیگر شرکت‌ها هم توضیح داد:طبق هماهنگی‌های به عمل آمده، آماده عرضه ۵ درصد از سهام دو شرکت پالایشگاه نفت تهران و شیراز در فرابورس هستیم. بنابراین بعد از هماهنگی با مسئولان فرابورس احتمالاً در هفته آینده سهام این دو شرکت را هم در بازار فرابورس عرضه خواهیم کرد.

*هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس در اردیبشهت

معاون سازمان خصوصی‌سازی در برابر این سؤال که هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس چه زمانی در بورس اوراق بهادار عرضه اولیه خواهد شد، پاسخ داد: این شرکت که بزرگترین شرکت مشمول اصل ۴۴ محسوب می‌شود در حال طی مراحل نهایی برای درج و پذیرش در بورس اوراق بهادار است. بنابراین بعد از طی این مراحل و برگزاری جلسه معارفه‌ای سهام این شرکت هم در اردیبهشت‌ماه برای عموم عرضه خواهد شد. به این ترتیب یکی از مهم‌ترین و بزرگترین شرکت‌های دولتی هم در مسیر خصوصی‌سازی قرار خواهد گرفت.

*عرضه ۲.۵ هزار میلیارد تومانی ۵۰.۵ درصد فولاد خوزستان

شمسی جامخانه در بخش دیگری از این گفت‌وگو به برنامه واگذاری بلوکی دو شرکت بورسی هم اشاره کرد و گفت: طبق آخرین مصوبه هیئت واگذاری مقرر شده بلوک ۵۰.۵ درصدی فولاد خوزستان به ارزش پایه ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان در بورس اوراق بهادار عرضه شود.

وی ادامه داد: قیمت پایه این بلوک براساس قیمت تابلوی بورس در روز عرضه به اضافه ۵۰ درصد به شرط آنکه از ۲۲ هزار و ۶۲۲ ریال کمتر نباشد تعیین شده است. همچنین این واگذاری مهم به صورت ۳۰ درصد نفت و باقی اقساط ۴ ساله خواهد بود.

*واگذاری ۲۰ درصد حمل‌ و نقل خلیج فارس

معاون سازمان خصوصی‌سازی در ادامه به برنامه فروش بلوک ۲۰ درصدی شرکت ۳۴.۹ میلیارد تومانی حمل‌ و نقل بین‌المللی خلیج فارس اشاره کرد و گفت: این بلوک به ارزش پایه بیش از ۹ میلیارد تومان به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط ۳ ساله واگذار خواهد شد. قیمت پایه هر سهم این بلوک ۲۰ درصدی هم براساس قیمت روز عرضه به اضافه ۲۵ درصد و به شرط آنکه از هزار و ۳۶۱ ریال کمتر نباشد تهیه شده است.

*فروش بلوکی سه دیگر در فرابورس

شمسی جامخانه در خاتمه گفت:‌ علاوه بر این مقرر شده ۱۰۰ درصد از شرکت تولید نیروی برق آبادان به قیمت پایه ۵ هزار و ۸۷۹ ریال و به صورت ۲۰ درصد نقد و اقساط ۶ ساله، ۱۰۰درصد از سهام شرکت پایانه‌ها و مخازن پتروشیمی به ارزش بیش از ۲۰ میلیارد تومان، ۱۹.۸۹ درصد از سهام پتروشیمی داراب به ارزش ۲۲ میلیارد تومان به صورت ۳۰ درصد نقد و باقی اقساط ۳ ساله از طریق دو بازار دوم و سوم فرابورس عرضه شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago