Categories: اخبار نساجی

حدود ۷.۵ درصد از مساحت کشور تحت پوشش فعالیت های معدنی است

 

تهران – معاون وزیر صنعت ،معدن وتجارت گفت : امروز از مجموع مساحت کشور ۷.۵ درصد تحت پوشش فعالیت های معدنی قرار دارد که از این رقم برای ۴.۳ درصد پروانه بهره برداری صادر شده و بقیه گواهی کشف و پروانه مربوطه را دریافت کرده اند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا ، ‘وجیه الله جعفری ‘ روز یکشنبه در نخستین نشست خبری در سال ۹۲ در جمع خبرنگاران اظهار داشت : حدود ۱۱ درصد از مساحت کشور به مناطق حفاظت شده زیر نظر سازمان حفاظت محیط زیست تعلق دارد و علاوه براین در فضاهای شهری و روستایی مورد بهره برداری شهروندان و روستائیان ، امکان فعالیت معدنی وجود ندارد.

وی خاطرنشان ساخت : هم اکنون در سطح کشور ۶۸ نوع ماده معدنی شناسایی و بالغ بر ۳۹۰ میلیون تن مواد معدنی در سال گذشته استخراج شد .

به گفته جعفری ، میزان ذخایر شناخته شده معدنی کشور ۴۰ میلیارد تن است که امکان شناسایی ۸۰ نوع ماده معدنی را نیز داریم .

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد ذخایر معدنی شناخته شده کشور مربوط به سنگ ساختمانی است ، گفت : ۱۹ درصد مواد معدنی غیرفلزی ، ۱۱ درصد فلزی و بقیه مربوط به سنگ های تزئینی و نما می باشد .

معاون امورمعادن و صنایع معدنی وزیر صنعت ،‌معدن و تجارت افزود: سیاست جلوگیری از خام فروشی ، صیانت از ذخایر معدنی ، بهره برداری بهینه از معادن و استیفای حقوق دولتی به عنوان محورهای پیش بینی شده در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد .

وی اضافه کرد: تصویب شکل گیری کارگروه بخش معدن در اواخر سال گذشته از سوی هیات وزیران و به دنبال آن تشکیل ستاد اجرایی بخش معدن در استانها که با حضور دستگاه های ذی نقش در این کارگروه حضور می یابند از اقدامات موثری بود که انجام شده و در شش ماهه دوم سال جاری نتایج اولیه این اقدامات را مشاهده خواهیم کرد .

جعفری این را نیز گفت که کارگروه بخش معدن تاکنون ۱۲ جلسه با حضور رییس جمهوری تشکیل داده ، هفت جلسه در استانها برگزار شده و یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان منابع برای این بخش تخصیص یافته و در عین حال صنایع معدنی پیش از این از منابع صندوق توسعه ملی برخوردار بوده است.

وی در بخشی دیگر ، از سازمان نظام مهندسی معدن به عنوان یک بازوی این وزارتخانه برای توسعه فعالیت معدنی در کشور یاد کرد و گفت : بیش از ۲۵ هزار مهندس معدن عضو این سازمان ، اغلب دارای پروانه اشتغال هستند .

وی افزود: براساس آیین نامه جدید فعالیت سازمان نظام مهندسی معدن با اختیارات بیشتری به نمایندگی از وزارت صنعت ، معدن و تجارت در بخش معدن حضور دارد و انتظار می رود بتواند نقش موثری ایفا کند .

معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت در این نشست وعده داد که در سال جاری حمایت از بهره برداران معادن و مکتشفین به شکل جدی تر دنبال شود .

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

18 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

2 روز ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

2 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

2 روز ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

3 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

3 روز ago