خلاصه ای از چشم‌انداز پنبه / تولید پنبه در نیمکره شمالی: بررسی یک دهه (چین، هند، آمریکا، پاکستان)

 

خلاصه ای از چشم‌انداز پنبه
تولید پنبه در نیمکره شمالی: بررسی یک دهه (چین، هند، آمریکا، پاکستان)

شاخص Cotlook A به حدود ۹۰ سنت در پوند نسبت به پایان ماه می سال ۲۰۱۳ کاهش یافت و طی همین مدت شاخص پنبه چین (نوع ۳۲۸) نیز به ۱۹,۳۵۰ یوآن در هر تن یا ۱۴۲ سنت در هر پوند نزول کرد.

به گزارش دفتر مطالعات آماری و راهبردی انجمن صنایع نساجی ایران و به نقل از گزارش کمیته مشورتی بین‌المللی پنبه، هر دو شاخص بطور تقریبی ۱۶۰ درصد طی دهه گذشته افزایش یافته‌اند. دبیرخانه کمیته مشورتی بین‌المللی پنبه از سال ۱۹۸۷ بطور مرتب پیش بینی‌هایی در خصوص قیمت جهانی پنبه بر اساس اصول بنیادی عرضه و تقاضای این محصول و همچنین ارزیابی تولید جهانی پنبه، مصرف، صادرات و واردات آن صورت می‌دهد. با فرض اینکه سیاست ذخیره سازی پنبه توسط چین مطابق با آنچه که دولت آن بیان کرده صورت پذیرد، متوسط شاخص Cotlook A برای فصل ۱۳/۲۰۱۲ برابر با ۸۸ سنت بر پوند و برای فصل ۱۴/۲۰۱۳ برابر با ۱۱۵ سنت در هر پوند پیش‌بینی می‌شود.

بطور کلی، فرآیند کاشت برای فصل ۱۴/۲۰۱۳ در منطقه نیمکره شمالی در حال توسعه مناسب بوده و برآورد می‌شود که در دوره مذکور سطح زیر کشت پنبه در این منطقه ۲۹.۸ میلیون هکتار باشد که ۳ درصد کمتر از سطح زیرکشت فصل گذشته و تا حدودی کمتر از متوسط ۳۰.۲ میلیون هکتاری مربوط به دهه گذشته است. در نتیجه این امر، پیش‌بینی می‌شود که تولید جهانی پنبه از رکورد ۲۷.۸ میلیون تنی در فصل ۱۲/۲۰۱۱ به ۲۶.۴ میلیون تن طی دوره ۱۳/۲۰۱۲ و ۲۵ میلیون تن در سال ۱۴/۲۰۱۳ کاهش یابد.

کاشت پنبه در چین برای دوره ۱۴/۲۰۱۳ تقریباً به پایان رسیده است. در پی پایین بودن دمای هوا نسبت به متوسط آن در مناطق شمالی و شرقی این کشور در ماه آوریل، هوای گرمتر در ماه می به کاشت پنبه در منطقه یانگ تسه کمک کرد. فرآیند کاشت در مناطق Hubei، Hunan، Shandong و Anhui کامل شده است. در فصل ۱۴/۲۰۱۳ سطح زیر کشت پنبه در چین به میزان ۴.۶ میلیون هکتار برنامه‌ریزی شده که نسبت به سطح ۵.۴ میلیون هکتاری ده سال قبل، ۱۵ درصد کاهش یافته است. با برنامه‌ریزی چین برای عملکرد بیش از ۱۴۰۰ کیلوگرمی در هر هکتار، پیش‌بینی می‌شود که تولید پنبه در این کشور در فصل ۱۴/۲۰۱۳ به ۶.۷ میلیون تن برسد که طی ده سال گذشته در جایگاه دوم از نظر کمترین محصول قرار دارد.

از سال ۵۶/۱۹۵۵ هندوستان بزرگترین سطح زیر کشت پنبه در جهان را به خود اختصاص داده است. با این وجود، با متوسط تولید ۵۰۰ کیلوگرم در هر هکتار طی ده سال گذشته، این کشور کمترین عملکرد را در بین بزرگترین تولیدکنندگان پنبه در جهان دارد. کاشت پنبه در هند طی فصل جاری طبیعی بود اما شرایط جوی موسمی مشخص خواهد کرد که آیا میزان سطح زیر کشت مربوط به فصل قبل در این فصل نیز باقی خواهد ماند یا خیر. در ۱۴/۲۰۱۳ رکورد برنامه ریزی شده برای سطح زیر کشت ۱۱.۹ میلیون هکتار است که ۵۱ درصد نسبت به سطح کشت ۷.۸ میلیون هکتاری در فصل ۰۴/۲۰۰۳ بیشتر می‌باشد. همچنین تولید پنبه به میزان ۶.۲ میلیون تن برنامه‌ریزی شده که بیش از ۳ برابر تولید در ۰۴/۲۰۰۳ است. با این وجود، کمبود بارندگی بر روی رطوبت خاک در Gujarat، Maharashta و Andhara Pradesh تأثیرگذار بوده و این امکان وجود دارد که سطح زیر کشت بین ۵ تا ۱۰ درصد کاهش یابد.

در ایالات متحده آمریکا، کاشت پنبه با سرعت زیادی در ماه می صورت پذیرفت و فرآیند کاشت در California و Arizona نزدیک به اتمام است. در آخرین گزارش توسعه محصولات (منتشره در ۲۸ می ۲۰۱۳) USDA اعلام کرد که بیش از ۵۹ درصد از پروسه‌ی کاشت پایان یافته که ۱۰ درصد کمتر از متوسط ۵ سال گذشته است. در فصل ۱۴/۲۰۱۳، سطح زیر کشت پنبه در ایالات متحده در حدود ۳.۴ میلیون هکتار هدفگذاری شده که نسبت به سطح ۴.۸ میلیون هکتاری که ده سال قبل زیر کشت رفته، ۳۰ درصد کمتر است و تولید پنبه نیز از ۴ میلیون تن در فصل ۰۴/۲۰۰۳ به ۳ میلیون تن در ۱۴/۲۰۱۳ خواهد رسید.

در پاکستان نیز کاشت پنبه در Panjab و Sindh علی‌رغم اینکه در ابتدا روند کندی داشته، در حال حاضر از سرعت خوبی برخوردار می‌باشد. در فصل ۱۴/۲۰۱۳ سطح زیر کشت برای ۲.۹ میلیون هکتار برنامه‌ریزی شده، عملکرد به میزان ۷۰۸ کیلوگرم در هر هکتار خواهد بود و تولید به مقدار ۲ میلیون تن هدفگذاری شده که مشابه با تولید سال قبل و متوسط تولید ده سال گذشته است.

منبع: International Cotton Advisory Committee

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

از هنر تا صنعت، اسپیروگراف و مکانیزم تراورس

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی وقتی از هنر در صنعت نام برده می شود،…

1 روز ago

موفقیت مخترع ایرانی با ارائه طرح نوآورانه بازیافت منسوجات در جشنواره اختراعات ژنو سوئیس

نمایشگاه بین المللی و تخصصی اختراعات ژنو که از سال 1972 میلادی همه ساله زیر…

1 روز ago

شروع ضعیف نمایشگاه صنایع وابسته فـرش ماشـیـنی کاشـان در سـال اول(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان در سال اول برگزاری خود در سایت نمایشگاهی…

2 روز ago

فواصـل کم بین برگـزاری نـمایشگـاه ها باعث پایین آمدن کیفیت آن ها میشود(ویدیو)

کاشان قطب صنعت نساجی ایران است. شهر کاشان پتانسیل های بسیار زیادی در زمینه صنعت…

2 روز ago

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

6 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

6 روز ago