اخبار فرش ماشینی

خلاقیت، تفکر و به روز بودن رمز موفقیت است

آقای انصاری- گالری فرش کشمیر

◄ نظر شما در مورد اوضاع صنف فرش ماشینی چیست؟
به نظر من این صنف همیشه در شرایط خوبی بوده و در حال حاضر هم وضعیت مناسبی دارد. همیشه یک نفر در ابتدای دویدن و مسابقه است تازه نفس و بسیار با انگیزه و دیگری در میانه یا انتهای خط است. معنی زندگی هم همین است. اما در این مسیر عده ای پیشرو و شاخص هستند و همیشه خرید، فروش، تفکر و رفتار آنها با دیگران متمایز است. تفکر و نگاه ما به تجارت و بازار کسب و کار مشخص کننده مسیر است. همیشه در هوای بارانی همه پرنده ها در آشیانه های خود مخفی می شوند تا خیس نشوند اما عقاب به بالای ابرها پرواز می کند. این تفاوت انسانها در نحوه نگرش است که تفاوت ها را ایجاد می کند. شخصی در بهترین اوضاع اقتصادی منفعتی نمی برد و شخص دیگری در بحرانی ترین و سخت ترین شرایط به موفقیت های بزرگ می رسد.
هر کس به روز باشد، مدیریت را بداند و نحوه برخورد با مشتری را بلد باشد در همه حال موفق است و بازار خوب و بد برایش معنی ندارد. بازار به خودی خود مثل الاکلنگی است که یک روز بالاست و یک روز پایین. این مدیران و تاجران موفق هستند که با فکر و اندیشه خود تعادل را برقرار می کنند. من به شخصه در طول دوران فعالیت در این صنف همیشه راضی بوده ام. بازار و تجارت برای همه جای موفقیت دارد.

◄ اتحادیه چه کارهایی باید انجام دهد؟
خوشبختانه در حال حاضر اتحادیه از اعضای خوبی تشکیل شده است و به ویژه رئیس اتحادیه توجه ویژه ای به اعضاء و پیشرفت صنف فرش ماشینی دارند و زحمات بسیار زیادی کشیده می شود.
به نظر من برای انجام کارهای اساسی و فعالیت هایی که برای پیشرفت این صنف لازم است باید انسجام بیشتری داشته باشیم. مثلاً در زمینه واردات و توزیع فرش در سال های دورتر صندوق های تعاونی وجود داشت و اتحادیه با پول اعضاء راساً کار واردات را بر عهده داشت که مزایای بسیار خوبی برای کل صنف ایجاد می کرد. با این کار قیمت ها کنترل می شد، به خریدار اجحاف نمی شد و کنترل بازار هر چه بیشتر در اختیار اتحادیه بود. به نظر من یکی از کارهایی که اتحادیه باید روی آن کار کند همین مطلب است.
از کارهای دیگری که اتحادیه می تواند انجام دهد اینست که با هماهنگی با دارایی و اداره مالیات مبالغی را که واحدهای صنفی فرش ماشینی باید یک به یک و گاهی اوقات به ناحق و نا عادلانه به دارایی و مالیات بپردازند یکجا پرداخت کند و سپس این مبلغ را بین واحدها با توجه به شناخت و نفوذ خود تقسیم و وصول کند.
یکی از مهمترین وظایف اتحادیه حمایت از اعضاء و صنف در نهادهای دولتی و ارگان های تصمیم گیر است. همانطور که ما به دولت مالیات می دهیم و به او در اداره کشور کمک می کنیم قطعاً از دولت هم انتظاراتی داریم که او باید آنها را برآورده کند. قطعاً صدای تک تک واحدهای صنفی به جایی نمی رسد و اتحادیه باید به عنوان نماینده این صنف مهم و قدرتمند از خواسته های ما در دولت دفاع کند و اجازه ندهد هر تصمیمی غیر کارشناسی در مورد این صنف اتخاذ شود. زندگی یعنی داد و ستد. اگر این تعامل بین دولت و ما از طریق اتحادیه انجام شود و دولت واقعاً به وظایف خود در قبال ما عمل کند قطعاً تک تک واحدهای صنفی با جان و دل با دولت همکاری می کنند.
همه ما مثل زنجیر به یکدیگر وصل هستیم. وقتی نابسامانی ایجاد می شود همه در این بین دچار مشکل می شوند. تولیدکننده از اوضاع سخت تولید و واردات مواد اولیه و مشکلات ارزی صادرات ناله می کند و دادش را بر سر واردکننده می زند. واردکننده مشکلات عدیده ای که برای واردات کالا ایجاد شده فغان دارد و به تولیدکننده و خریدار فشار وارد می آورد، رشته امور از دست دولت خارج می شود و هزار و یک اتفاق دیگر.
متاسفانه تا به حال دولت نتوانسته ساز و کار خوبی را اجرا کند و تقریباً همه به نوعی ناراضی هستند و به همین دلیل است که در صنعت پیشرفت چشمگیری حاصل نمی شود. وقتی تولیدکننده باید ارز حاصل از صادرات را با قیمت دولتی مبادله کند! و از طرف دیگر واردکننده باید با ارز آزاد! فرش وارد کند دیگر چه اشتیاقی برای آنها باقی خواهد ماند؟

◄ صنف فرش ماشینی تا چه اندازه در بخش فروش، توزیع، کنترل، قیمت های فروش و… هماهنگ عمل می کند؟
یکی از رموز موفقیت اصناف و اتحادیه ها در انجام کارهای گروهی است که متاسفانه همه ما ایرانی ها در آن ضعیف هستیم. در بحث فروش، واحدهای فرش ماشینی و موکت باید هماهنگ و در جهت حفظ منافع یکدیگر حرکت کنند. قطعاً رقابت منفی و ناسالم، بدگوئی و خراب کردن سایر همکاران، دروغ و تخلف جز ضرر جمعی برای ما فایده دیگری ندارد. در این دنیا میلیاردها نفر هر روز به دنبال کار و تلاش و روزی هستند و هیچ کس نمی تواند روزی مقدر شده کسی را از او بگیرد.
متاسفانه در صنف ما تعداد افراد تحصیل کرده و مدیران قوی خیلی زیاد نیست و باید برای سطح آگاهی و علم خود بیشتر تلاش کنیم.
این عدم آگاهی بعضاً باعث گمراهی مصرف کننده هم می شود. به طور مثال برخی از فروشنده ها راجع به فرش های پلی استر چنان برای مشتری توضیح می دهند که انگار فرش دستباف ابریشمی می فروشند! یعنی برای فروختن فرش پلی استری خود تمام زمین و زمان را زیر سوال می برند و یا فروشگاهی که فرش اکرلیک می فروشد به همین منوال. فروشنده خوب باید اطلاعات را همان طور که هست بدون اغراق و صادقانه به مشتری بگوید. امیدوارم شما بتوانید از طریق این مجله آگاهی لازم را به اعضای صنف منتقل کنید که البته کاری سخت و زمان بر است.

◄ در رابطه با فروشگاه فرش کشمیر بیشتر توضیح دهید.
در فروشگاه فرش کشمیر سه برند خارجی را عرضه می کنیم. از اولین واردکنندگان فرش شگی به ایران هستیم. از ۲ سال پیش در بخش تولید فرش هم وارد شدیم و با ۲ ماشین CRM و CRX در رشت به تولید مشغول شدیم. بعد از ایجاد مشکلات زیاد برای واردات تمرکز خود را بر روی تولید داخلی و سرمایه گذاری داخلی بیشتر کردیم و علاوه بر تولید، کسری نیاز خود را از واحدهای تولیدی تامین می کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

◄ در چه شرایطی تولید کننده و توزیع کننده فرش مکمل یکدیگر هستند؟
وقتی که جایگاه هر کس مشخص باشد می توان به این نقطه رسید. تولیدکننده باید تمام تمرکز خود را بر روی تولید حداکثری با بالاترین بهره وری و کمترین هزینه قرار دهد و در مقابل بر روی هنر فروشنده در فروش و توزیع فرش حساب کند. قطعاً هر دو اینها به یکدیگر نیاز دارند. هر چقدر کالا به مشتری نزدیک می شود کار روی آن سخت تر است و به فروش حرفه ای تر نیاز دارد. فروش در تیراژ تخفیفات، سودها و منافع خاص خود را داردو از طرف دیگر زحمات و هزینه های خاص خود را نیز دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×