Categories: اخبار نساجی

خودکفایی درتولیدبرنج باید جدی گرفته شود

 

مدیرکل دفتر غلات ، حبوبات و علوفه وزارت جهاد کشاورزی بر ضرورت دستیابی به خودکفایی در تامین برنج مورد نیاز کشور از طریق اقتصادی کردن کشت این محصول در کشور تاکید کرد.

به گزارش بی باک به نقل از خبرنگار ایرنا ، ‘ محمد مهدی کابلی ‘ روز چهارشنبه در نشست هم اندیشی بررسی چالش ها و ظرفیت های تولید برنج در ساری گفت : به دلیل عدم اجرای برنامه ها و مطالعات و تحقیقات انجام شده ، طرح خودکفایی برنج زیر سوال رفته است.

وی با بیان اینکه امروز برنج به عنوان یک محصول استراتژیک باید مورد توجه جدی قرار بگیرد ، بیان داشت : برنامه های راهبردی تولید برنج و خودکفایی آن نوشته شده است و در این خصوص مطالعات و تحقیقات زیادی در مراکز مختلف انجام شد ، اما تاکنون به اجرا در نیامده است.

کابلی با بیان اینکه تحقیقات بدون توجه به محدودیت های منابع مالی در اجرای برنامه ها صورت گرفته است ، افزود : یکی از اهداف اصلی برگزاری نشست هم اندیشی ، بررسی دلایل دست نیافتن به خودکفایی برنج در کشور است که برنامه آن چهار سال پیش مطرح شده بود.

وی با تاکید بر اینکه باید عوامل تولید محصولات کشاورزی از جمله برنج از نظر اقتصادی مورد بحث و بررسی قرار گیرد ، ادامه داد : امروز فقط شش درصد برنج تولیدی دنیا در بازار جهانی تجارت می شود و اگر منابع مالی برای واردات داشته باشیم ، ولی برنج در دنیا وجود نداشته باشد ، امنیت غذایی خود را از دست داده ایم.

مدیرکل دفتر غلات ، حبوبات و علوفه وزارت جهاد کشاورزی تاکید کرد : باید با خودکفایی در محصولات استراتژیک ، مشکلات امنیت غذایی را حل و فصل کنیم.

وی به اثر بخشی ژنتیکی بذرهای برنج ، بهسازی زراعی و خاک ، کیفیت محصول ، آفات و علف های هرز ، ضایعات و مکانیزاسیون تولید برنج به عنوان عناصر مهم دخیل در تولید برنج اشاره کرد و اظهار داشت : توسعه کشت برنج ارقام پر محصول از راهکار های اساسی برای رسیدن به خودکفایی است.

کابلی به وجود یکهزار و ۳۰۰ دستگاه ماشین آلات مخصوص نشا کاری و برداشت برنج در کشور اشاره کرد و گفت : ایجاد بانک نشا و سرعت بخشیدن به اجرای طرح تسطیح و یکپارچه سازی شالیزارها بسیار مهم است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

وی به کمبود کودهای شیمیایی ، پایین بودن کیفیت سموم کشاورزی و نبود برنامه قابل اجرای برنجکاری به عنوان بخشی از معضلات فراروی دستیابی به خودکفایی در تولید برنج یاد کرد و افزود : بر اساس بررسی های انجام شده متوسط عملکرد شلتوک در کشور تا پایان سال ۸۹ حدود پنج تن در هر هکتار بود که این مقدار تا پایان برنامه پنجم باید به شش تن و ۲۰۹ کیلو گرم برسد.

کابلی ارزش هر متر مربع زمین های برنجکاری را در استان های شمالی بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان عنوان کرد و گفت : برای حفظ این اراضی باید برنجکاری را اقتصادی کنیم.

وی افزود : اقتصادی کردن تولید برنج با گذر از کشاورزی سنتی ، کشاورزی دانش محور و علمی محقق می شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

7 ساعت ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

1 روز ago

جامعه پژوهشی و رشته فرش: بررسی کیفیت و راهکارهای بهبود

وضعیت کنونی و چشم‌انداز فارغ‌التحصیلان رشته‌های صنایع دستی و فرش در ایران جامعه کنونی شاهد…

4 روز ago

نمایشگاه نساجی: فرصتی برای بهبود فروش و چالـش‌های واردات بی‌رویه (ویدیو)

نمایشگاه‌ نساجی همواره فرصتی بی‌نظیر برای ارائه محصولات جدید و ایجاد تعاملات سازنده میان تولیدکنندگان…

5 روز ago

حوله‌های مسافرتی: سبکی و کارایی در سفرهای شما

حوله‌های مسافرتی به عنوان یکی از لوازم ضروری سفر، نقش مهمی در افزایش راحتی و…

5 روز ago

درخواست دقت و ریزبینی در انتخاب مسئول حوزه صنایع دستی و فرش

سخنی کوتاه با رئیس جمهور؛ ضمن تبریک به رئیس جمهور جدید جناب آقای دکتر پزشکیان،…

5 روز ago