Categories: اخبار نساجی

دادسرای نفت و انرژی راه‌اندازی می‌شود

دادسرای نفت و انرژی راه‌اندازی می‌شود
حکم پرونده کرسنت صادر شد

دادستان تهران از راه اندازی دادسرای نفت و انرژی و صدور رای دادگاه در ارتباط با پرونده کرسنت خبر داد.

به گزارش ایسنا، عباس جعفری دولت‌آبادی سال گذشته از ارائه اخباری جدید در آینده خبر داده بود که امروز در ارتباط با این اخبار از راه اندازی دادسرای نفت و انرژی در آینده خبر داد و گفت: امیدواریم راه اندازی این دادسرا در حوزه تخصصی گام مهمی باشد تا پرونده‌ها را بهتر و کارشناسی‌ شده‌تر به دادگاه بفرستیم.

وی در ادامه خبر دیگر خود را در ارتباط با پرونده کرسنت خوانده و از صدور حکم دادگاه در این پرونده خبر داد.

وی افزود: دادستانی بعد از صدور کیفرخواست این پرونده را به دادگاه کیفری استان تهران فرستاد و تعدادی از متهمان این پرونده اقتصادی محکومیت پیدا کردند. البته برای بخش دیگری هنوز پرونده مفتوح است اما مهمترین بخش این پرونده که سالیان زیادی به درازا کشید خوشبختانه با تلاش دوستان ما در دادسرای اقتصادی به نتیجه رسید و احکام متهمان این پرونده مهم صادر شد.

به گزارش ایسنا کرسنت قراردادی است که بین شرکت ملی نفت ایران و شرکت نفت کرسنت در سال ۲۰۰۱ امضا شد. براساس این قرارداد ایران باید گاز حوزه سیری را تا سقف ۵۵۰ میلیون فوت مکعب در روز تحویل طرف اماراتی دهد و در این رابطه قرارداد مبادله شده، ولی اجرایی نشده است.

مدت این قرارداد ۲۵ سال بود و با وجود این‌که طبق اظهارات مسوولان وزارت نفت، تاسیسات شرکت ملی نفت ایران در سکوی سلمان و در جزیره سیری آمادگی لازم را برای راه‌اندازی و تحویل گاز داشتند اما قرارداد اجرایی نشد.

به گفته مسوولان وزارت نفت، در کنار هر قرارداد یک قرارداد عملیاتی باید تهیه شود که این قرارداد هنوز تهیه و امضا نشده است. مساله دیگر نقطه تحویل گاز است که در چه نقطه‌ای گاز باید تحویل شود. در مرز آبی ایران، در مرز آبی امارات یا در نقطه دیگر یا هر نقطه دیگر که توافق شود آن نقطه در قرارداد ذکر می‌شود.

مساله دیگر ارائه ضمانت نامه معتبر است که طبق اظهارات مقامات مسوول وزارت نفت ایران، گویا طرف اماراتی تاکنون ضمانت‌نامه معتبری را به شرکت ملی نفت ایران ارائه نکرده‌ است. البته مروری بر قیمت هم مبحثی است که مورد تقاضای طرف ایرانی یعنی شرکت ملی نفت ایران است و اساس آن بر این اصل است که قیمت گاز باید به روز شود. ضمن این که این قرارداد مثل سایر قراردادها باید روابط بین‌المللی در آن رعایت شود. یک قرارداد برد – برد باشد که منافع هر دو طرف در آن دیده شود. اگر این شروط رعایت شود، گاز ایران تحویل طرف مقابل خواهد شد و در غیر این صورت به اجبار باید قرارداد فسخ شود.

باوجود آن‌که قرارداد صادرات گاز ایران به کرسنت پس از گذشته سال‌ها از زمان امضای قرارداد هم‌اکنون برای رفع برخی مشکلات مانند عدم توافق بر سر قیمت و حجم گاز به دادگاه کشیده شده است، در آخرین اطلاع‌رسانی‌ها، وزارت نفت ایران تاکید کرده بود که درصورتی حاضر به صادرات گاز به امارات است که دولت شارجه طرف مذاکرات باشد نه یک شرکت.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

رویای بافتنی‌های زنانه در قالیبافی ایرانی

من سمیه صالحی عضو هیات علمی دانشگاه اراک و پژوهشگر و طراح فرش ساکن منطقه…

19 دقیقه ago

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

22 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

2 روز ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

2 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

2 روز ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

3 روز ago