Categories: اخبار نساجی

درج کد رهگیری کالا برای چهار قلم کالای وارداتی اجباری می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت:

وزیر صنعت، معدن و تجارت از اجباری شدن درج کد دو بعدی رهگیری کالا (شبنم) از ابتدای بهمن ماه برای چهار نوع کالای وارداتی خبر داد.

به گزارش اقتصاد پنهان، غضنفری روز شنبه در همایش سراسری بررسی روند اجرای مصوبات اخیر دولت در عرصه مبارزه با قاچاق کالا و ارز، افزود: این چهار نوع کالا شامل انواع لوازم خانگی، رایانه و ملحقات آن، تجهیزات پزشکی، گروه آرایشی و بهداشتی خواهد بود.

غضنفری عنوان کرد: از تاریخ اعلام شده در صورتی‌که هر قلم کالا از این چهار نوع، فاقد کد دو بعدی شبنم باشد قاچاق در سطح عرضه محسوب شده و با آن برخورد می‌شود.

وی عنوان کرد: این کد دوبعدی به عنوان کد ماتریسی، ۷ هزار نوع اطلاعات این کالاها را ضبط کرده و امکان کپی‌برداری از روی کد کالا وجود ندارد.

وی همچنین گفت: در زمان حاضر پنجاه کارگزار (بخش خصوصی) در ۳۱ استان کد دو بعدی را ارایه می‌دهند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان این که تا کنون ۷۰ شرکت تولیدی این کد دو بعدی را دریافت کرده‌اند، گفت: با ۲۷۰ واردکننده و ۴۰۰ شرکت برای ارایه اطلاعات در حال مذاکره هستیم.

وی همچنین تصریح کرد: تا کنون ۱۲ میلیون و ۶۰۰ هزار کد دوبعدی شبنم (شبکه نظارت و بازرسی مردمی) برای یک هزار و ۲۰۰ نوع کالا صادر شده است.

وزیر صنعت، معدن و تجارت در بخش دیگری از سخنان خود همچنین گفت: تا کنون با کمک اصناف و مجامع صنفی، ۳۲۴ هزار مورد بازرسی در مورد قاچاق کالا انجام شده که منجر به کشف ۵۱۰ میلیارد ریال کالای قاچاق از سال ۸۴ تا نیمه سال ۹۰ شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آیین‌نامه الزام وارکنندگان کالا به داشتن نمایندگی مجاز، به تازگی با هدف حمایت از تولید داخلی و مصرف‌کنندگان تجدید نظر شده و قرار است به صورت مفصل خدمات بیشتری را ارایه کند.

غضنفری افزود: وزارت صنعت، معدن و تجارت از زمان اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها از تمام انبارها و سردخانه‌ها که ۱۴ هزار و ۵۰۰ واحد بودند آمار موجودی می‌گرفت که این اقدام به دلیل مصوبه قانونی و برای حفظ تعادل انجام می‌شد.

وی تصریح کرد: هم اکنون نیز با هدف مراقبت از بازار در سطح عرضه و جلوگیری از قاچاق کالا، این انبارها برای اطمینان از نبود کالای قاچاق در آن‌ها مورد بازرسی قرار می‌گیرد.

وی در عین حال گفت: مصرف‌کنندگان نیز تا کنون ۲۰۰ هزار استعلام برای صحت کالا از سازمان‌های مسؤول در وزارت صنعت، معدن و تجارت داشته‌اند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به شکل‌گیری ۳۱ انجمن حمایت از حقوق مصرف‌کننده در کشور گفت: انجمن‌های مردم‌نهاد به نمایندگی از مردم موارد اجحاف به مصرف‌کننده را گزارش می‌دهند.

وی درخواستی نیز از تشکل‌های وارداتی داشت و گفت: این تشکل‌ها باید در ارتباط با داشتن کد دو بعدی کالاهای وارداتی این تضمین را به ما بدهند.

وی در ادامه با انتقاد از عدم شکل‌گیری پنجره واحد تجاری، گفت: در صورت ایجاد پنجره واحد تجاری با مشارکت دستگاه‌های ذی‌ربط کار مردم سهل گشته و انگیزه‌های دیگر از برخی افراد گرفته می‌شود.

غضنفری افزود: از تمام دستگاه‌هایی که در امر مجوز واردات، ترخیص کالا و سایر فعالیت‌ها در این بخش نقش دارند درخواست می‌کنم تا به شکل‌گیری پنجره واحد کمک کنند.

وی در ادامه اشاره‌ای نیز به آمارهای جهانی داشت و گفت: موضوع قاچاق کالا بسیاری از نقاط جهان را نیز تحت تاثیر قرار داده به نحوی که براساس گزارش سازمان بین المللی کارف هر یک میلیارد دلار قاچاق کالا صد هزار فرصت شغلی را از بین می‌برد.

غضنفری براساس آماری دیگر افزود: نرخ کالاهای جعلی و غیرمجاز در حوزه لوازم آرایشی در فاصله بین سال های ۲۰۰۲ و ۲۰۰۴، ۸۰۰ درصد رشد داشته است.

غضنفری افزود: همچنین طبق گزارش ائتلاف بین المللی ضد جعل در سال ۲۰۰۵ میلادی، خسارات سالانه ناشی از کالاهای جعلی ۵۰۰ میلیارد دلار در سال برآورد شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago