اخبار نساجی

دریاچه ارومیه دوباره زنده می‌شود

 

دریاچه ارومیه دوباره زنده می‌شود

 

توافقات اولیه اجرای طرح انتقال‌ آب ارس به دریاچه ارومیه با سرمایه‌گذاری خارجی عصر امروز با حضور معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی انجام شد.

مدیران یک شرکت بزرگ سرمایه‌گذار از کشور ترکیه در زمینه سرمایه‌گذاری و اجرای طرح انتقال آب از حوضه ارس به دریاچه ارومیه در جلسه‌ای با حضور معاون عمرانی استاندار آذربایجان غربی به توافق رسیدند.

معاون امور عمرانی استاندار آذربایجان غربی در این جلسه وضعیت کم آبی دریاچه ارومیه را تشریح کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

سیدجواد محمودی با اشاره به دستور ریاست ‌جمهوری مبنی بر احیای دریاچه ارومیه، افزود: با دستور ریاست جمهوری موضوع دریاچه ارومیه در جلسات ماهانه با حضور نمایندگان ارشد هیئت دولت در استان بررسی می‌شود.

وی افزود: دولت در زمینه احیای دوباره دریاچه و تامین آب مورد نیاز این زیست‌بوم بین‌المللی تمام ظرفیت‌های فنی و اجرایی را به کار گرفته و اقدامات موثری را در انجام مطالعات و آغاز پروژه‌های علاج‌بخشی انجام داده است.

محمودی با اشاره به تاکیدات ریاست جمهوری بر آغاز سریع پروژه انتقال آب از حوضه ارس به دریاچه ارومیه و تکمیل سایر طرح‌های در دست اجرا افزود: برای اجرایی شدن این پروژه بیش از یک هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.

به گفته این مسئول احیای دوباره دریاچه ارومیه از اولویت‌های مهم دولت در استان است و در این زمینه نیز تاکنون گام‌های موثری برداشته شده است.

در این جلسه مدیران شرکت بزرگ سرمایه‌گذار ترکیه (راک اویل) با ابراز علاقه‌مندی خود در سرمایه‌گذاری و اجرای طرح‌های عمرانی در آذربایجان غربی بر سرمایه‌گذاری و اجرای طرح انتقال آب ارس به دریاچه ارومیه از طریق فاینانس و سایر شیوه‌های سرمایه‌گذاری اعلام آمادگی کردند.

در ادامه این جلسه مقرر شد نتایج این گفت‌وگوها و توافقات اولیه به منظور حصول توافقات نهایی و اجرایی شدن پیشنهادات طرفین در جلسه مسئولان ارشد استان با معاون اول رئیس جمهور در روزهای آینده طرح و تصمیم‌گیری شود.

از سال آبی ۷۵ – ۷۴ تا کنون ارتفاع سطح تراز آب دریاچه ارومیه سیر نزولی پیدا کرده و در طول سال‌های اخیر آب دریاچه بالاتر از شش متر کاهش داشته است که نیاز به یک عزم ملی و منطقه‌ای برای نجات این اکوسیستم با ارزش و بحران زده است.

بنا بر تحقیقات انجام شده از ۱۲ سال پیش تا کنون نمودار تراز آب پارک ملی دریاچه ارومیه رو به پایین است و مطالعات مدیریت زیست بوم حوضه آبریز دریاچه ارومیه که با همکاری بانک جهانی به اتمام رسیده، نشان می‌دهد دریاچه ارومیه به عنوان دومین دریاچه شور جهان تا کمتر از ۲۰ سال آینده با بحران شدیدی مواجه خواهد شد.

پارک ملی دریاچه ارومیه با ویژگی‌های خاص خود بعد از دریاچه شور بحر المیت در دنیا به عنوان دومین دریاچه شور و بزرگ در جهان به شمار می‌رود، این دریاچه به عنوان بزرگ‌ترین تالاب دایمی با دارا بودن ۱۰۲ جزیره بزرگ و کوچک در استان قابلیت‌های زیادی را در دل خود جای داده است.

مساحت این دریاچه بیش از ۵۷۰ هزار هکتار است. با به خطر افتادن وضعیت این دریاچه علاوه بر تهدیدات زیست محیطی استان، حیات گونه‌های با ارزش و نادر کشور از جمله گوزن زرد ایرانی و… نیز به خطر می‌افتد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×