دست های آن دختر بچه گره می زند، پول نمی شمارد

 

 

اگر به بافت فرش دقت کنید، متوجه می شوید همه این نقش و نگارها حاصل تلاش مجدانه و اعصاب خردکن چند ماه بافنده و گره های زده شده روی این فرش است.

    گره هایی که روی تار و پود فرش می خورد باید به طور ظریف انجام شود و به همین دلیل است که بیشتر بافندگان فرش، بانوان هستند؛ چراکه انگشتان آنها ظریف است و برای گره زدن های ریز و متعدد مناسب.

    معمولادختر بچه هایی که مادرشان به شغل قالیبافی مشغول اند، آنها هم به این کار روی می آورند. گره های نازک و ظریفی که در فرش مشاهده می شود حاصل دسترنج این بانوان و دختر بچه هاست، اما سود فروش فرش به این افراد تعلق ندارد و آنها مجبور هستند برای امرار معاش خود هنرشان را با قیمت اندکی به فروش برسانند تا همان فرش میلیون ها تومان قیمت بخورد و معامله شود.
    
    دلال بیشتر، قیمت بالاتر

    بافت یک فرش برای بافنده آن حداکثر سالانه یک تا دو میلیون تومان سود دارد یعنی ماهانه ۸۰ تا ۱۸۰ هزار تومان که این مقدار در مدت زمان بافت فرش رقم بالایی به نظر نمی رسد اما این سوال پیش می آید که چطور همان فرش چند میلیون تومان قیمت می خورد؟ در این که هنر قیمت ندارد هیچ شکی نیست، اما سود حاصل از این هنر به هنرمند اصلی اش نمی رسد. دلالان در همه بازارها وجود دارند، اما در این صنعت باعث شده اند حق هنرمندان کشور تضییع شود و آنان به حقوق اندک رضایت بدهند .
    
    استثمار بافندگان

    هر کسی که یک روز کنار قالیبافان بنشیند و فعالیت آنها را برای بافتن فرش از نزدیک مشاهده کند، در می یابد که نمی توان برای فرش قیمت گذاشت اما مساله اینجاست که سودی عاید قالیبافان نمی شود. متاسفانه برخی دلالان سفارش خود را به این افراد می دهند و مبلغی هم به عنوان بیعانه به آنها داده می شود تا کار را شروع کنند. علاوه بر آن لوازم مورد نیاز مانند نخ به آنها تحویل داده و در مدت معین فرش تحویل گرفتن می شود. به گفته فرشبافان، تولید فرش برای بافندگان آن سود ندارد، بلکه سود اصلی نصیب دلالان این بازار می شود. تنها به این دلیل که بافندگان فرش سرمایه ای برای خرید اقلام فرش ندارند و لذا سودی که از فرش به آنها تعلق می گیرد، بسیار ناچیز است.
    
    آسیب های بدنی

    قالیبافان اغلب با بیماری هایی چون چشم درد، کمردرد و مچ درد مواجه می شوند. البته این بیماری ها در بافت های سنتی بیشتر مشاهده می شود و بافندگان کارگاهی به دلیل ساعت مشخص کار، کمتر و دیرتر به این آسیب می رسند. باید این طور بیان کرد که این بیماری ها برای بافندگان فرش دیر و زود دارد، اما سوخت و سوز ندارد، مگر این که از صندلی های بسیار استاندارد و همچنین ابزارهای پیشگیری استفاده کنند.

    استفاده از این ابزار باعث می شود قالیباف دیرتر به این بیماری ها دچار شود. گلایه دیگر قالیبافان درباره بیمه است. متاسفانه برخی کارفرمایان این افراد را تحت پوشش بیمه قرار نمی دهند و فرشبافان مجبور هستند تا زمانی که توانایی دارند کار کنند و بعد هم به امان خدا سپرده می شوند؛ بی هیچ حمایتی. همچنین با این که قالیبافی یک کار ظریف محسوب می شود و به روشنایی زیادی نیاز دارد، بیشتر کارگاه های قالیبافی با مشکل کم نوری مواجه اند و ادامه کار در چنین شرایطی به مرور زمان باعث بروز سردرد، سرگیجه، خستگی زودرس و بویژه ضعف بینایی در قالیباف ها می شود.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

سفارش قطعه در واحد فنی

نویسنده: قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی کمپانی های سازنده ماشین آلات ریسندگی نیز در…

11 ساعت ago

شماره ۹۰ مجله نساجی کهن ویژه نامه آبان ماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: کاوان شیمی فهرست مطالب شماره 90 مجله نساجی کهن نمایشگاه پیشرفته‌ترین فناوری‌های…

4 روز ago

Heimtextil 2025: گسترش نوآورانه در صنعت فرش و کفپوش

در نمایشگاه Heimtextil 2025، بخش فرش و کفپوش به سطح جدیدی از گسترش و نوآوری…

5 روز ago

درباره رخدادی خوب در هنر فرش ایران

نویسنده:سیامک عیقرلو آری، تیتر این نوشتار درست نوشته شده است و به درستی آن را…

6 روز ago

فناوری در عصر هوش مصنوعی

فناوری‌های نوظهور و هوش مصنوعی با وجود همه اثرات مثبت و غیرقابل انکاری که برای…

6 روز ago

ایتما آسیا ۲۰۲۴؛ بررسی حضور پررنگ چینی‌ها و چالش‌های صنعت نساجی ایران (ویدیو)

ایتما آسیا ۲۰۲۴ فرصتی برای نمایش پیشرفت‌های چشمگیر صنعت نساجی چین بود، جایی که شرکت‌های…

1 هفته ago