Categories: اخبار نساجی

دهکده ای که یزد را قطب نساجی منطقه می کند

دستگاه های فرسوده، عدم ارائه طرح های خلاقانه و ناشناخته ماندن محصولات از چالش های نساجی یزد است

نویسنده: امیر ترقی نژاد

صنعت نساجی استان یزد، این روزها با معضلات و مشکلات فراوانی روبه روست، این در حالی است که صنعت نساجی این استان ظرفیت آن را دارد تا حرف اول را در سطح کشور بزند، به طوری که وزیر بازرگانی در دور سوم سفرهای هیات دولت به استان یزد اعلام کرد این استان توانمندی تبدیل شدن به قطب تجارت صنعت نساجی را دارد.
بنا بر آمار سازمان صنایع و معادن استان یزد، از حدود ۳۰۰۰ واحد صنعتی دارای پروانه بهره برداری در این استان ۵۷۹ واحد آن را واحدهای نساجی تشکیل می دهند.
رئیس سازمان صنایع و معادن استان یزد با اشاره به این که نزدیک به ۴۰ درصد اشتغال صنعت استان را واحدهای نساجی شامل می شود، می گوید: در حال حاضر دستگاه های فرسوده، عدم ارائه طرح های خلاقانه و عدم برند به عنوان ۳ مشکل اساسی در حوزه نساجی یزد عنوان می شود.
محمدمهدی زارع در گفت وگو با جام جم می افزاید: در استان یزد از نظر ماشین آلات و طراحی دارای نواقصی هستیم که امیدواریم این مشکلات با خوشه نساجی که در استان شکل گرفته هر چه زودتر برطرف شود.
وی می افزاید: در حال حاضر کشور ترکیه در این زمینه پیشروتر از ما شده است و دلیل اصلی آن به خاطر برندسازی و طراحی مناسب است.این مقام مسوول بااشاره به این که درصدد ایجاد دهکده نساجی در استان یزد هستیم، اظهار کرد: استراتژی و مقدمات این کار در حال تدوین است.
وی اگرچه به زمان دقیق راه اندازی این دهکده نساجی اشاره نمی کند، ولی با اظهار امیدواری از راه اندازی دهکده نساجی بر این باور است که یزد با این دهکده تبدیل به قطب نساجی در منطقه خواهد شد.
زارع همچنین برای رفع مشکلات صنایع نساجی در این استان معتقد است که تا کنون بازاریابی و نیازسنجی دقیقی از واحدهای نساجی استان یزد صورت نگرفته است. این در حالی است که چنانچه این کار با یک دید تخصصی و بموقع صورت بگیرد نیمی از مشکلات این حوزه برطرف خواهد شد.

خوشه ملی نساجی
عامل خوشه نساجی شرکت شهرک های صنعتی یزد نیز بااشاره به این که صنعت نساجی یزد مهم ترین بخش صنعت نساجی ایران به شمار می رود، اظهار کرد: از سال ۸۴ خوشه صنعتی نساجی یزد به عنوان یک خوشه ملی در زمینه نساجی شناسایی و تحت پشتیبانی سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل متحد قرار گرفته است.
محمد امین با اشاره به مشکلات نساجی در یزد اظهار می کند: متاسفانه برندهای شناخته شده در نساجی استان انگشت شمارند و این برندها صرفا تولیدات کارخانه تولیدکننده را پشتیبانی می کنند. این در حالی است که حدود ۹۵ درصد این صنعت را کارگاه های کوچک و متوسط تشکیل می دهند.
وی می افزاید: بهره وری پایین در صنعت نساجی، افزایش محصولات این صنعت و کاهش توان رقابتی را به همراه داشته است. کاهش بهره وری را نیز می توان معلول تکنولوژی قدیمی، فرسودگی دستگاه ها، مصرف بالای انرژی و همچنین سطح پایین خدمات دانست.
به گفته امین، حدود ۳۰ هزار نفر در حوزه ها و گرایش های مختلفی از صنعت نساجی استان اشتغال دارند اما با این وجود استانداردهای آموزش و بازآموزی در این زمینه وجود ندارد. همچنین طی دهه های اخیر اقدام اساسی و مستمری جهت جلب سرمایه گذاری خارجی در صنعت نساجی استان یزد صورت نگرفته است.
این مقام مسوول بر این باور است که سرمایه گذاری خارجی علاوه بر نوسازی صنعت، ایجاد بازار صادرات را به همراه دارد.

به روز شدن صنعت نساجی
رئیس شرکت شهرک های صنعتی یزد هم معتقد است: تعیین استراتژی و به روز شدن تنها راه برون رفت از مشکلات صنایع نساجی است.
سیدمسعود عظیمی با اشاره به فرسودگی اکثر دستگاه های نساجی در یزد می گوید : در صورتی که در مباحث آموزشی و تکنولوژی روز صنعت نساجی، همت و تلاش بیشتری صورت بگیرد، مشکلات این عرصه حل می شود.
کارشناسان همچنین قاچاق و واردات بی رویه محصولات نساجی، عدم استفاده از گروه های جدید با تخصص های بالا، بالابودن کارمزد و بهره وامی بانک ها، برابر نبودن نرخ ارز و ریال و عدم وجود سیستم فروش و صادرات مدرن و انسجام یافته در استان یزد را از دیگر چالش های این صنعت می دانند.

روزنامه جام جم، شماره ۳۰۷۸ به تاریخ ۹/۱۲/۸۹، صفحه ۱۵ (ایران)

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago