Categories: اخبار نساجی

دورخیز ایران برای کسب ۲۵ درصد تجارت خارجی عراق

 

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به این که ۹۰ درصد فعالیت های تجاری ایران در عراق توسط بخش خصوصی انجام می شود از برنامه‌ریزی ایران برای اختصاص ۲۵ درصد تجارت خارجی عراق به خود خبر داد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، یحیی آل‌اسحاق رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق امروز در همایش فرصت‌های ویژه اقتصادی و تجاری ایران و عراق با اشاره به اینکه براساس آمار توسعه تجارت میان کشورها از جمله عوامل اصلی رشد و توسعه کشورها به شمار می‌آید اظهار داشت: کشور توسعه یافته‌ای وجود ندارد مگر آنکه محور فعالیت خود را توسعه تجارت قرار داده باشد.

وی با بیان اینکه توسعه تجارت به همراه توسعه امنیت جایگاه اقتصادی کشورها را در سطح بین‌المللی ارتقاء خواهد داد افزود: توسعه رفاه اقتصادی به همراه امنیت کشورها نقش موثری در افزایش همکاری‌های اقتصادی در منطقه دارد. به نحوی که اگر کشورها در کنار توسعه تجاری خود به فکر توسعه امنیت کشورها نیز بپردازند بستر رشد اقتصادی آنها بیش از پیش فراهم خواهد شد.

آل‌اسحاق در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اینکه ایران در سطح منطقه باید با افزایش حجم مبادلات تجاری خود از مزیت‌های همسایگان استفاده کند، تصریح کرد: در مقطع فعلی ایران و عراق دو کشور حائز اهمیت در جهان به شمار می‌آیند شاید همین جایگاه موثر  دو کشور باعث شده آنان را به عنوان قطب اقتصادی جهان تعبیر کنند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با بیان اینکه دو کشور مذکور حوزه‌های مشترک همکاری بسیاری دارند، گفت: این دو کشور باید علاوه بر توسعه روابط تجاری خود اقدمات مناسب را برای امنیت کشور عراق برای جذب سرمایه‌گذاری‌ها انجام دهند.

آل‌اسحاق در ادامه صحبت‌های خود با بیان اینکه امروز کشور عراق با گروه دریده‌ای به نام داعش در حال مبارزه است گفت: تنها کشوری که صادقانه برای حمایت و کمک به عراق پیشنهاد شده ایران است که انشاءالله بتوانیم برای دفع این گروه هر چه سریعتر اقدامات لازم را انجام دهیم.

وی با تاکید بر اینکه فعالان اقتصادی ایران و عراق باید تلاش زیادی را برای توسعه تجاری و امنیت سرمایه‌گذاری در دو کشور فراهم کنند تصریح کرد: خوشبختانه مسئولان عراق و ایران عزم جدی برای توسعه روابط دارند. این امر در حالی است که هنوز مشکلاتی برای توسعه تجاری با عراق وجود داشته و باید قدم به قدم آنها را حل کنیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه سخنان خود به سفر آتی هیئت اقتصادی ایران به ریاست معاون اول رئیس جمهور به کشور عراق اشاره کرد و گفت: درصددیم در این سفر با برگزاری‌ نشست‌های اقتصادی سطح همکاری خود را با عراق افزایش دهیم.

وی اضافه کرد: در بحث ضمانت‌نامه‌ها و روابط بانکی در قراردادها مشکلاتی وجود دارد که درصددیم با تعاملات لازم آنها را برطرف کنیم.

وی با تاکید بر اینکه  در حال حاضر ۱۲ میلیارد دلار سطح مبادلات تجاری ایران و عراق است اظهار داشت: می‌خواهیم با رفع مشکلات حضور فعالین اقتصادی ایران و عراق سطح مبادلات خود را در بین دو کشور افزایش دهیم البته باید به این نکته توجه کنیم که بازار عراق بازار کوتامدتی برای فعالین کشور نیست بلکه باید با نگاه بلند‌مدتی بازار عراق مورد توجه قرار گیرد.

آل اسحاق بر همکاری‌های مشترک اقتصادی عراق و ایران تاکید کرد و گفت: هم اکنون سطح مبادلات ایران و عراق حدود ۱۲ میلیارد دلار است البته این رقم امسال با ۳ درصد کاهش روبرو بوده است که دلیل آن را باید بازار تجارت نامناسب عراق دانست اما در مجموع سطح تجارت ایران با عراق از کل تجارت خارجی این کشور در حال حاضر به ۱۷ درصد رسیده است و در تلاشیم در آینده ۲۵ درصد از سهم تجارت عراق با دنیا را از آن خود کنیم.

وی با تاکید بر ا ینکه برای تحقق سهم ۲۵ میلیارد دلاری خود از تجارت عراق با دنیا باید شعار نداده و اقدامات عملی انجام دهیم گفت: در این رابطه مسئله برند و حضور شرکتهای صاحب نام برند ایران در بازار عراق بسیار حائز اهمیت است.

آل‌اسحاق تاکید کرد: اتاق مشترک ایرا ن و عراق این دو موضوع را در دستور کار خود قرار داده و به دنبال این است که با گریدبندی شرکتهای ایران بستر لازم را برای حضور آنها در بازار عراق فراهم سازیم.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در ادامه صحبت‌های خود با تاکید بر اینکه ۹۰ درصد فعالیت‌های تجاری ایران در بازار عراق توسط بخش خصوصی انجام می‌شود گفت: درصددیم با حمایت‌های بیشتر و معرفی برندهای ایرانی حضور خود را در بازار عراق افزایش دهیم.

آل اسحاق در حاشیه همایش فرصت‌های ویژه اقتصادی ایران و عراق در پاسخ به پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برخی معتقدند عدم نظارت بر صادرات محصولات ایران به بازار عراق باعث شده تا سهم ما از این بازار کاهش پیدا کند آیا اتاق برنامه‌ای را برای نظارت لازم بر صادرات کالاها به بازار عراق دارد یا خیر، گفت: متاسفانه صادرات برخی از کالاهای بی‌کیفیت باعث شده تا سهم ایران در بازار عراق کاهش پیدا کند. در این رابطه اتاق درصدد است با معرفی برنده‌های شرکتهای صاحب‌نام ایرانی این موضوع را برطرف نمایند.

وی اضافه کرد: سطح مبادلات تجاری میان دو کشور ایران و عراق نخست از طریق مبادلات مرزی صورت گرفته است که این موضوع باعث شده تا برخی از کالاهای بی‌کیفیت بدون هیچ نظارتی وارد بازار عراق شود. به همین منظور اتاق مشترک ایران و عراق درصدد است تا با معرفی برندهای صاحب نام ایرانی و حمایت آنها مانع ورود کالاهای بی‌کیفیت به بازار عراق شود.

وی افزود: هم اکنون شرکتهای پیمانکار خدمات فنی و مهندسی ۵ میلیارد دلار در عراق سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق با اشاره به اینکه ایران درصدد است با معرفی شرکتهای برند خود در بازار عراق سهم ۲۵ درصد تجارت عراق با دنیا را کسب کند گفت: این سقف معادل ۲۵ میلیارد دلار است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نقش مسئولیت اجتماعی شرکت‌ها در مدیریت منابع آب و تأثیر آن بر صنعت نساجی (ویدیو)

این کنفرانس به همت کارخانه جهان اروم ایاز برگزار شده است. این کارخانه به دلیل…

6 ساعت ago

کنفرانس مدیریت منابع آب و بازخوانی پساب‌های صنعتی با حضور گسترده صنعتگران (ویدیو)

کنفرانس در روزهای اخیر با حضور گسترده فعالان صنعت از جمله نساجی، پوشاک، صنایع غذایی،…

6 ساعت ago

حضور و مشارکت پررنگ شرکت‌های ایرانی در نمایشگاه بین‌المللی مد کفش استانبول

دکترکامران داوری نیکو رایزن بازرگانی ایران در ترکیه حضور و مشارکت پررنگ شرکت‌های ایرانی در…

7 ساعت ago

گروه صنعتی ساویس دلیجان: پیشرو در تولید و صادرات محصولات نساجی ایران (ویدیو)

گروه صنعتی ساویس دلیجان فعالیت خود را از سال ۱۳۸۲ با تولید ایزوگام و عایق‌های…

1 روز ago

نقش‌آفرینی در صنعت پارچه: تجربه‌ای ۲۰ ساله در طراحی و آموزش (ویدیو)

طراحی پارچه یکی از مقوله‌های کلیدی در صنعت تولید منسوجات و پوشاک است و می‌تواند…

1 روز ago

نقش صنعت نساجی در توسعه تولیدات داخلی و اهمیت حضور در نمایشگاه‌ها (ویدیو)

نقش صنعت نساجی در ایجاد فرصت‌های شغلی و ارتقاء اقتصادی کشور بسیار حائز اهمیت است.…

1 روز ago