Categories: اخبار نساجی

دولتی بودن اقتصاد از عوامل فساد است

یک عضو هیئت علمی دانشگاه با بیان اینکه بیشتر از مبارزه با فساد مالی باید به سلامت اقتصادی اندیشید گفت: زیرا سلامت اقتصادی هرگونه سوء استفاده و فساد مالی در سیستم را از بین می‎برد.

به گزارش افکارنیوز، حجت الاسلام دکتر غلامعلی معصومی‏ نیا درمورد دلایل اختلاس‎های بزرگ اخیر در کشور به مهر گفت: مبارزه با مفاسد مالی از مهمترین رسالت‎های دلسوزان انقلاب است. علی‏رغم اینکه انقلاب ما برای ازبین بردن مفاسد رژیم پهلوی رخ داد و این‎همه هزینه پرداختیم، اما شاهد بروز مجدد این فسادها در کشور هستیم.

وی افزود: درمورد اختلاسها باید یکی مبارزه با آن و مهمتر ازآن سلامت اقتصادی را مورد توجه قرار دهیم. هرچند این دو با هم قرین هستند، اما تفاوت دارند یعنی سلامت اقتصادی هرگونه سوء استفاده و فساد مالی در سیستم را از بین می‎برد. بررسی ریشه‎های فساد نشان می‎دهد که داشتن یک اقتصاد سالم امکان بروز فساد را کاهش می‎دهد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی ادامه داد: در ادبیات اقتصادی دنیا بر مبارزه با مفاسد مالی تأکید می‎شود، درحالی که بنا نهادن یک اقتصاد سالم و سلامتی اقتصاد از پایه و اساس مسئله‎ای بس مهمتر است.بحث حکمرانی یا حکمروایی خوب یکی از بحث‎های جدید حوزه سیاست و اقتصاد است که می‎گوید با داشتن ساختار خوب می‎توان امکان بروز فساد را در بدنه نظام از بین برد.

معصومی‏نیا درمورد دلایل فساد مالی و اختلاس‎های بزرگ کشور ما هم تصریح کرد: ترویج روحیه رفاه‏‎زدگی و تمتع بیشتر از مواهب الهی که در خواص ما پیدا شد و بعد به مسئولین و مردم هم تسری یافت یکی از عوامل اصلی این اختلاس‎ها بود. اینکه روحیه قناعت طلبی و تأمین نیازهای ضروری خود که در اول انقلاب حاکم بود به یک مسابقه مصرف زدگی و استفاده از امکانات بیشتر انجامید به همین خاطر هم مقام معظم رهبری هم یکسال را به عنوان سال اصلاح الگوی مصرف نامگذاری کردند. این روحیه و مسابقه به دنبالش سوء استفاده از قوانین و فرار از پاسخگویی و فساد و واردات بی حد را آورد.

وی افزود: دلیل دیگر دولتی بودن اقتصاد ماست که باعث می‎شود مدیران دولتی از رانت‎ها و امتیازات خود برای منافع خود استفاده کنند. بی حد و مرز شدن شرکت‏های دولتی که بسیاری از آنها هم بهره‏وری بودجه‏ای که به آنها تخصیص داده شده را ندارند باعث می‎شود مدیران کلان دولت به فکر سوء استفاده از دادو ستدهای دولتی شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم اقتصادی اذعان کرد: وابستگی به نفت هم باعث پاسخگو نبودن مدیران دولتی شده است یعنی اگر دولت به مالیات‎ها وابسته باشد نمی‎تواند از پاسخگویی به مردم طفره رود. ساختار تجاری اقتصاد ایران هم که دورزدن قانون توسط تجار راحت‎تر از تولید کنندگان صورت می‎گیرد باعث بروز فساد مالی می‎شود.

معصومی‏نیا تأثیرات فرهنگی این اختلاس‎ها بر جامعه را مخرب توصیف کرد و گفت: این اختلاس‎ها موجب یاس مردم از مسئولین شده زیرا انقلاب ما به خاطر ازبین رفتن همین مفاسد رخ داد ولی مردم با دیدن دوباره این فسادها دلسرد می‎شوند و کارآمدی نظام زیرسؤال می‎رود. اینکه مردم از اسلام مأیوس می‎شوند و فقر فقرا بیشتر به آنها فشار می‎آورد زیرا با دیدن این فسادها روحیه آنها تضعیف می‎شود. باعث می‎شود که مردم طعم شیرین اجرای احکام اسلامی را نچشند و مستضعفانی که چشم به انقلاب ایران دوخته‏اند از انقلاب اسلامی ناامید شوند و یک جور بی تفاوتی در انجام وظیفه امر به معروف و نهی از منکرو شعائراسلامی در جامعه به وجود می‎اید.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس دبی: رونق صنعت کفپوش در خاورمیانه(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی با پتانسیل خوبی بعد از چندسال دوباره برگزار شد. در این نمایشگاه…

9 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

1 روز ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

1 روز ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

2 روز ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

2 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

2 روز ago