Categories: اخبار نساجی

دولت فقط ارز ۱۲۲۶ تومانی می‌دهد

 

دودانگه گفت: کالاهای وارداتی به ۱۰ اولویت تقسیم‌بندی شده‌اند که ۳ اولویت اول آن مواد غذایی، دارو و محصولات کشاورزی است و بانک مرکزی بر اساس بخشنامه‌ای که با هماهنگی وزارت صنعت صادر کرده است فقط نسبت به ۵ گروه اول تعهد ارز ۱۲۲۶ تومانی دارد و ۵ گروه بعدی باید از ارز متقاضی استفاده کنند.

مشاور ارشد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دولت فقط برای ۵ گروه اول اولویت‌بندی کالاها متعهد به پرداخت ارز ۱۲۲۶ تومانی است و ارز صادرات هم نرخ دولتی ندارد.

محمود دودانگه در گفت‌وگو با فارس، در پاسخ به این سؤال که یکی از نمایندگان مجلس اعلام کرده است که ارز  ۳ نرخ در حال حاضر اجرا می‌شود، گفت: تمام تلاش دولت این است تا ارز تک نرخی باشد چرا که ما معتقدیم ارز دو نرخی و سه نرخی ایجاد رانت کرده و مشکلات متعددی برای دولت ایجاد می‌کند.

وی در واکنش به اینکه رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اعلام کرده است ارز سه قسمتی ۱۲۲۶، ۱۵۰۰ و ۱۹۱۰ تومانی در حال اجرا و بر اساس اولویت‌بندی ارزی است، گفت: بعضی از دوستان اندیشه‌های خودشان را اعلام می‌کنند،دولت عملا به دنبال ارز تک نرخی است.

مشاور ارشد وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: اولویت‌بندی ارزی با ارز سه نرخی تفاوت دارد معنای اولویت‌بندی این است که اگر بانک مرکزی ارز ۱۲۲۶ تومانی داشته باشد به ترتیب اولویت پرداخت کند و این به معنای ارز دو نرخی یا سه نرخی نیست.

دودانگه گفت: کالاهای وارداتی به ۱۰ اولویت تقسیم‌بندی شده‌اند که ۳ اولویت اول آن مواد غذایی، دارو و محصولات کشاورزی است و بانک مرکزی بر اساس بخشنامه‌ای که با هماهنگی وزارت صنعت صادر کرده است فقط نسبت به ۵ گروه اول تعهد ارز ۱۲۲۶ تومانی دارد و ۵ گروه بعدی باید از ارز متقاضی استفاده کنند.

وی در واکنش به این سؤال که تعریف ارز متقاضی چیست؟ گفت: ارز متقاضی ارزی است که متقاضی واردات کالا باید بیاورد و دولت در ازای آن هیچگونه مسئولیت و تعهدی ندارد.

وی در خصوص قیمت تعیین شده برای ارز حاصل از صادرات گفت: ارز حاصل از صادرات هیچگونه قیمتی ندارد و صادرکننده می‌تواند با توافقی که دارد ارز خود را در بازار عرضه کند و دولت برای آن نرخ‌گذاری نکرده است.

عضو هیئت عامل صندوق توسعه ملی همچنین گفت: آخرین قراردادی که این صندوق منعقد کرده است با بانک پاسارگاد به مبلغ ۲.۵ میلیارد دلار و در همه بخش‌ها و با رعایت شرایط قابل پرداخت است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

تحولی شگرف در صنعت فرش با واقعیت افزوده!

فروشندگان گرامی، آیا با این چالش‌ها مواجه هستید؟ • مرجوعی بالا در فروش اینترنتی •…

15 ساعت ago

کمپرسورهای دبل استیج تـوسط شرکت فرافن هـوا (ویدیو)

کمپرسور نقش حیاتی در تأمین انرژی و هوای فشرده مورد نیاز صنایع مختلف ایفا می‌کنند.…

16 ساعت ago

دستاوردهای مجموعه آکسارای در تولید و صادرات محصولات کالای خـواب (ویدیو)

حضور در نمایشگاه‌ها بسیار اهمیت دارد، اما متأسفانه فاصله زمانی و روزهای برگزاری، به‌خصوص ساعت‌های…

2 روز ago

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ و اهمیت حضور شرکت‌های بازیافت (ویدیو)

نمایشگاه ایران تکس ۱۴۰۳ به عنوان یکی از مهم‌ترین رویدادهای صنعت نساجی در کشور، با…

2 روز ago

پرزینگی در نخ، علت ها و طریقه جلوگیری از آن

پرزینگی در نخ بوسیله الیاقی که از نخ بیرون آمده اند ایجاد میشود. موئینگی به…

3 روز ago

شرکت آراز: معرفی محصولات هوشمند مانیتورینگ و کنترل کیفیت در صنعت بافندگی (ویدیو)

شرکت آراز علاوه بر فعالیت در حوزه ماشین‌های گردبافی، محصولات مانیتورینگ پیشرفته‌ای برای کنترل و…

4 روز ago