Categories: اخبار نساجی

رئیس سازمان ملی استاندارد: کد گذاری چهار هزار سازنده داخلی طلا

به گزارش خبرنگار اقتصادی فارس، سید نظام الدین برزگری در همایش گرامیداشت روز جهانی استاندارد اظهار داشت: واحدهای تولیدی هم باید از الان در فکر استانداردهای جدید باشند و در غیر این صورت برخی از واحدها باید در سالهای پیش رو تعطیل شوند چراکه محصولات با فناوری جدید بازارهای دنیا را پر خواهد کرد.

وی افزود : در حال حاضر فناوریهای پیشرفته از جمله نانو در صنایع مختلف از جمله خودروسازی، نساجی، ساختمانی، صنایع غذایی و کشاورزی رسوخ پیدا کرده است و محصولات بیوتکنولوژیک عرضه می شود.

برزگری تصریح کرد : با توسعه سریع فناوری ناچار به تجهیز مجهز ترین آزمایشگاه ژنتیک و تراریخته در سازمان استاندارد شدیم و بیستمین کمیته این سازمان به نام کمیته نانو در حال شکل گیری است.

برزگری همچنین ایجاد آزمایشگاه نانومترولوژی را از برنامه های پیش روی سازمان استاندارد در سال آینده برشمرد و گفت : دنیا امروز به سمت محصولات دانش بنیان رفته است و امیدواریم با ایجاد این آزمایشگاه و با همکاری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری پاسخگوی نیازهای جدید باشیم.

به گفته وی  سازمان ملی استاندارد می تواند ارتباط علم و دانش و ثروت ملی را ایجاد کند.

رئیس سازمان استاندارد با اشاره به شعار امسال سازمان ملی استاندارد با عنوان “ضایعات کمتر نتایج بهتر، افزایش کارایی با استانداردها” اضافه کرد : با توجه به توصیه مقام معظم رهبری در بالابردن کیفیت تولیدات واحدهای صنعتی ، استانداردها باید در زندگی دیده شوند و توسعه مناسبات اجتماعی هم  در همه زمینه ها بستگی به رعایت یک سری از استانداردها دارد.

برزگری تاکید کرد : ایجاد و توسعه استاندارد تنها از سازمان استاندارد برنمی آید و همه باید خود را مسئول استاندارد بدانند و به عنوان فرهنگ عمومی و باور ملی مطرح شود.

وی درادامه با ارائه گزارشی از فعالیت های این سازمان افزود : سازمان ملی استاندارد یکی از ۱۶۵ عضو سازمان جهانی استاندارد است که اکنون رتبه ۲۹ را از لحاظ فعالیتهای بین المللی و نقش آفرینی در تدوین استانداردهای جهانی  دراختیار دارد.

برزگری همچنین افزود : کشورمان در بین کشورهای عضو اکو از لحاظ تدوین استاندارد و اداره دبیرخانه ها رتبه یک ، در بین کشورهای اسلامی رتبه دو و از لحاظ اداره دبیرخانه رتبه یک را دراختیار دارد.

به گفته وی : کشور در زمینه استانداردهای نانو جزو ۴۵ کشوری است که کمیته متناظر داخلی دارد و در این زمینه هم دارای فعالیت های ویژه ای است.

رئیس سازمان استاندارد در ادامه گزارشی از ارتقای کیفیت کالاهای ایرانی ارائه داد و گفت : از سال ۷۷ تا ۸۳ تنها ۶۲۰۰ پروانه کاربرد علامت استاندارد صادر شده بود ، درحالی که از سال ۸۴ تا ۹۰ حدود ۱۸۲۰۰ پروانه صادر شده است و این نشان از بالارفتن کیفیت کالاهای ایرانی دارد.

به بیان وی اکنون در کشور بیش از ۴ هزار سازنده مصنوعات طلا کدگذاری شده اند که  تقلبات احتمالی را قابل کشف کرده اند.

به کار گرفتن بیش ۴۲۰۰۰ هزار نفر در قالب ۱۴۰۰ آزمایشگاه همکار و شرکت بازرسی فنی و همراهی استاندارد با گمرک به ویژه در ۲سال اخیر از دیگر مواردی بود که برزگری به آن اشاره کرد و افزود : این همراهی باعث شده است که شاخص تجارت فرامرزی پایین بیاید و اخیراً توافق شد علاوه بر آزمایشگاه‌ها در مبادی ورودی و خروجی در داخل گمرک نیزبا برپایی میز خدمت پاسخگوی نیازها باشیم.

وی ادامه داد : تا سال گذشته ۶۳۰ قلم کالا مشمول استاندارد اجباری بود و الان ۲۹۰۰ تعرفه از تعرفه های گمرکی تحت کنترل سازمان در واردات است.

برزگری همچنین از تاسیس پژوهشگاه استاندارد با چهار پژوهشکده طی سال گذشته خبر داد و گفت : مردم امروزه استاندارد را به عنوان حق خود و مطالبه ملی می شناسند و باید با بالا بردن استانداردها و خرید محصولات با کیفیت بتوانیم تحریمها را پشت سر بگذاریم.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

سازماندهی نمایشگاه دموتکس دبی در چهارماه یک موفقیت بزرگ بود (ویدیو)

خانم سونیا ودا کاستلانو مدیر جهانی نمایشگاه های دموتکس در گفتگویی با مجله نساجی کهن…

4 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس راهی برای صادرات فرش به اقصی نقاط جهان (ویدیو)

گفتگو با آقای حاج محمد داوود مدیرعامل فرش و گلیم بهارستان: آقای حاج محمد داوود…

6 ساعت ago

رکورد جدید فرش عظیم زاده در نمایشگاه دموتکس دبی ۲۰۲۴ (ویدیو)

شرکت فرش عظیم‌زاده یکی از شرکت‌های معروف و معتبر در زمینه تولید و فروش فرش…

22 ساعت ago

محصولی جدید از فرش اکباتان

فرش اکباتان در راستای هدف خود که همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا می‌باشد ؛…

3 روز ago

فرش بهشتی در دموتکس ۲۰۲۴ دبی

حضور صنایع در جوامع بین المللی به صورت تخصصی در هر شاخه از صنعت اهمیت…

4 روز ago

شماره ۸۳ مجله نساجی کهن ویژه نامه فروردین ماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 83 مجله نساجی کهن نمایشـگاه دموتکـس…

5 روز ago