اخبار نساجی

رئیس کل گمرک ایران: حمایت ازتولید به معنای کاهش واردات نیست

 

رئیس کل گمرک ایران: حمایت ازتولید به معنای کاهش واردات نیست

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران گفت: حمایت از تولید ملی به معنای کاهش واردات به کشور نیست و حدود ۷۰ درصد از واردات ما نیز مربوط به مواد اولیه است.

“عباس معمارنژاد” شب گذشته در جلسه‌ای با حضور فعالان عرصه اقتصاد واقع در اتاق بازرگانی و صنایع و معادن استان اصفهان اظهار داشت: با توجه به نامگذاری امسال به نام تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی بالطبع بخش ما نیز به عنوان خدمتگزار بخش اقتصادی کشور که نظارت بر ورود و خروج کالا و مسافر دارد، خدمات جدیدی را در سال جاری ارائه می‌کند.
وی ادامه داد: به محض اینکه صحبت از ارتباط بخش خصوصی و دولتی در حوزه اقتصادی به میان می‌آید آنچه که مهم انگاشته می‌شود بحث فضای کسب و کار است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران با اشاره به مبحث فضای کسب و کار تصریح کرد: آنچه که بخش خصوصی را تشویق می‌کند که فعالیت بیشتری را انجام دهد، این است که فضایی برای فعالیت خود از جنبه‌های مختلف وجود داشته باشد.
وی اضافه کرد: ما در زمینه فضای کسب و کار شاخص‌های متعددی داریم که یکی از آنها چیزی است که بانک جهانی تهیه می‌کند که با توجه به این نوع شاخص کشورهای جهان رتبه‌بندی می‌شوند.

معمارنژاد با اشاره به شاخص ارائه شده توسط بانک جهانی بیان داشت: ۱۰ زیرشاخص از جمله شاخص تجارت خارجی یا فرامرزی دارد که این بخش در چهار حوزه آماده کردن اسناد، ترخیص گمرکی، تخلیه و بارگیری در بنادر و حمل و نقل داخلی و در سه شاخص تعداد اسناد، زمان انجام تشریفات برای صادرات و واردات و هزینه این شاخص شکل گرفته است.
وی از گزارش ارائه شده در سال‌جاری میلادی که مربوط به سال گذشته بوده سخن گفت و ادامه داد: برای صادرات در کشورمان در شاخص تجارت خارجی ۲۰ روز زمان در نظر گرفته شده است که این مدت تقسیم به چهار حوزه آماده کردن اسناد، ترخیص گمرکی، تخلیه و بارگیری در بنادر و حمل و نقل داخلی می‌شود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: ترخیص گمرکی از مدت زمان ۲۰ روزی که برای صادرات است تنها دو روز را به خود اختصاص داده و ۱۸ روز دیگر نیز برای آماده کردن اسناد، حمل و نقل و سایر موارد است.
وی ادامه داد: در زمینه واردات نیز رقم ارائه شده ۳۲ روز است که ۱۹ روز آن برای آماده کردن اسناد و دیگر موارد و تنها دو روز آن برای ترخیص در نظر گرفته شده است.

معمارنژاد متوسط رویه انجام تشریفات گمرکی در زمینه صادرات و واردات در دنیا را ۱۵ روز اعلام کرد و تصریح کرد: ما نیز باید در زمینه صادرات و واردات خود به عدد ۱۵ روز برسیم.
وی اضافه کرد: در تشریفات گمرکی کشور تنها گمرک دخالت نداشته و در برخی مواقع تا پنج سازمان و نهاد در این کار فعالیت می‌کنند.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران به شاخص زیرساخت‌های تجارتی اشاره کرد و بیان داشت: در این زمینه کشور ما رتبه ۱۰۳ دنیا را به خود اختصاص داده که اگر دستگاه‌های دولتی فعال در زمینه تشریفات گمرکی یا واردات و صادرات هماهنگی خود را با یکدیگر بیشتر کنند، جایگاه کشور ما از این رتبه به ۸۷ می‌رسد.
وی کاهش زمان تشریفات گمرکی و کاهش هزینه تشریفات گمرکی را دو هدف عمده این نهاد عنوان کرد و گفت: در سال گذشته با توجه به نظرسنجی‌هایی که از دست‌اندرکاران واحدهای تولیدی و اقتصادی انجام شده در میان سایر دستگاه‌ها رتبه اداره گمرک در کشور به سه رسید.

معمارنژاد با اشاره به قوانین و آئین‌نامه جدید گمرک اظهار داشت: تصویب آیین نامه اجرایی آن توسط هیأت دولت یکی از ویژگی‌های قانون جدید است اگر از این ظرفیت به‌درستی استفاده شود، مزیت بزرگی به دست می‌آید.
وی اضافه کرد: بحث صاحب کالا و قلمرو گمرکی در این قانون به صورت کامل شفاف شده، اظهار کالا، شرایط اظهارکننده، ترخیص کالا، خروج کالا، تضمین و حقوق ورودی ازجمله مواردی است که به صراحت تعریف شده است.

رئیس کل گمرک جمهوری اسلامی ایران از دیگر ویژگی‌های قانون جدید گمرک سخن گفت و افزود: در این قانون جدید تکلیف حقوق ورودی روشن شده که این بحث جزو مواردی است که در قانون ارزش‌افزوده آمده، اما جزو تکالیف گمرک تلقی می‌شود، بنابراین ضرورت داشت که در قانون امور گمرکی نیز تعریف دقیقی برای آن ارائه شود که این اتفاق در قانون جدید افتاد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×