اخبار فرش ماشینی

راهکارهایی برای افزایش سطح تولید و تجارت فرش دستباف

جلال‌الدین بصام رئیس انجمن علمی فرش دستباف در یاداشتی در تهران امروز راهکارهایی برای افزایش سطح تولید و تجارت فرش دستباف پیشنهاد داده است

نوسانات نرخ ارز اگرچه زیان‌های زیادی را برای بخش تولید کشور به همراه داشته، اما به نظر می‌رسد نباید از مزایای آن نیز برای تجارت کشور غافل ماند. یکی از این کالاها که به نظر می‌رسد تجارت آن با بالا رفتن نرخ ارز وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده، فرش دستباف ایران است که صادرات آن با سود بیشتری همراه شده است.

بازارهای جهانی با توجه به اختلاف قیمتی که به وجود آمده، بالقوه می‌توانند بازار سودآورتری برای فرش دستباف ایران باشند.

از این رو حضور ایران در بسیاری از بازارهای دنیا با بازده مالی بیشتری نسبت به قبل صورت می‌گیرد. بر همین اساس با ارزیابی مجدد برای ورود به بازارهای جدید می‌توان با قوت و قدرت بیشتری عمل کرد.

خوشبختانه در حال حاضر با توجه به وضعیت قیمت ارز امکان رشد صادرات وجود دارد که به این دلیل باید تولید فرش در ایران افزایش یابد تا بتوان در شرایط کنونی صادرات خوبی داشت.

این در حالی است که کلید کار، افزایش تولید است و باید راهکارهای افزایش تولید را مورد بررسی دقیق‌تری قرار دهیم و در سطح کلان کشور تصمیم‌گیری‌های دقیقی را در این خصوص عملیاتی کنیم.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

خوشبختانه می‌توان گفت با ورود به بازارهای نوظهوری مانند چین که بازار امیدوارکننده‌ای است و همچنین کشورهایی مانند هند، ترکیه و امارات، بازارهای خوبی برای صادرات فرش دستباف ایران مهیا شده است .

سابق بر این امارات به عنوان سکوی صادرات مجدد مطرح بود ولی می‌توان این کشور را به عنوان بازار مصرف در نظر گرفت و برای صادرات اقداماتی موثر انجام داد.

به هر حال فرش دستباف باید در سیاست‌های سطح کلان نقش داشته باشد، ما اگر بتوانیم در سیاست‌های کلان کشور به فرش دستباف دقت و توجه بیشتری داشته باشیم، تصمیمات آتی ما می‌تواند راهی مناسب برای توسعه صادرات و جذب بازارهای هدف جدید باشد.

در عین حال برای توسعه صادرات و جذب بازارهای هدف نیز باید به استراتژی بازاریابی محلی روی بیاوریم. نکته مثبت این است که ایران پر تنوع‌ترین طرح‌ها و تولیدات فرش را در دنیا دارد، از این رو همه تولیدات را می‌توان در همه جای دنیا عرضه کرد. در توضیح این رویکرد می‌توان گفت برای ایجاد این شناخت باید زنجیره ارتباطی محکمی بین فروشنده فرش در کشور خارجی هدف و واردکننده فرش در کشور خارجی وجود داشته باشد.

حلقه‌های بعدی این زنجیره صادرکننده فرش دستباف در ایران و تولیدکننده‌های فرش در شهرها و روستاها خواهند بود. چنانچه این حلقه‌های زنجیره افراد ذکر شده به یکدیگر متصل شوند آن موقع می‌توان فهمید که کدامین فرش ایران در کدامین نقطه دنیا و با چه سیاستی خواهان دارد تا بتوان آن را به نحوی مطلوب عرضه کرد.

خوشبختانه این توانایی در تولیدکنندگان ما وجود دارد که متناسب با هر سلیقه‌ای فرش را تولید کنند. تنها راهکار برقراری ارتباط بین تشکل‌های تولیدکننده و صادرکننده در ایران با کشورهای هدف است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×