اخبار نساجی

راه اندازی نخستین کارگاه حلاجی صنعتی پشم شتر در نایین

 

رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین گفت: نخستین کارگاه حلاجی صنعتی پشم شتر با هزینه ای افزون بر یکصد میلیون ریال در شهرستان نایین با هدف احیای صنعت دستی عبابافی محمدیه نایین راه اندازی شد.

محمود مدنیان اظهار کرد: با راه اندازی این کارگاه ها مشکل بیش از ۵۰نفر از عبابافان شهرستان نایین که در تهیه نخ عبا با مشکلاتی مواجه بودند حل می شود.

وی ادامه داد: در شهرستان نایین ۱۵ کارگاه عبابافی سنتی در محله تاریخی محمدیه، از محله های تاریخی استان اصفهان قرار دارد که این کارگاه های عبابافی حدود سه قرن قدمت داشته و همه در دل زمین و بدون استفاده از مصالح ساختمانی کنده و ساخته شده است.

رییس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نایین خاطر نشان کرد: تا قبل از راه اندازی این کارگاه حلاجی صنعتی، پشم های شتر جمع آوری و به شهرهای همجوار ارسال می شد که با هزینه و صرف زمان بیشتر حلاجی و به شهرستان باز می گشت که اکنون با راه اندازی این کارگاه کیفیت پارچه عبا بسیار افزایش یافته و زمان تهیه و هزینه آن نیز کاهش یافته است.

وی افزود: باتوجه به اینکه صنعت دستی عبابافی یکی از مهم ترین صنایع دستی استان اصفهان محسوب می شود، میراث فرهنگی اقدامات خوبی در زمینه احیای این صنعت دستی انجام داده است که می توان به مرمت کارگاه های عبابافی، راه اندازی کارگاه حلاجی صنعتی، پرداخت هزینه های جاری کارگاه های عبابافی و راه اندازی نمایشگاه ها و فروشگاه های صنایع دستی در سطح منطقه ای، ملی و بین المللی اشاره کرد.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×