Categories: اخبار نساجی

رشد اقتصادی نیمه نخست سال ۹۲ به منفی ۳.۱ درصد رسید

 

نتایج مقدماتی حاصل از بررسی روند تحولات ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی نشان از رشد اقتصادی منفی ۳.۱ درصدی برای نیمه نخست سال ۹۱ دارد.

بنا به برآوردهای مقدماتی انجام شده درباره تولید ناخالص داخلی کشور در نیمه نخست سال ۹۲، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت سال ۱۳۷۶ به ۲۴۹ هزار و ۹۰۷ میلیارد ریال کاهش یافته است.

بر این اساس نتایج مقدماتی حاصل از بررسی روند تحولات ارزش افزوده فعالیت‌های اقتصادی حاکی از برآورد رشد اقتصادی منفی ۳.۱ درصد برای نیمه نخست سال ۹۲ بوده است.

دلایل کاهش رشد اقتصادی در نیمه نخست سال گذشته

بنا به اعلام بانک مرکزی در سمت تقاضای اقتصاد به رغم رشد مثبت ۳.۷ درصدی مخارف مصرف نهایی بخش خصوصی، کاهش مخارج مصرف نهایی بخش دولتی و تشکیل سرمایه ثابت ناخالص به ترتیب (با نرخ رشد منفی ۷.۳ و منفی ۱۴.۳ درصدنسبت به دوره مشابه سال ۹۱ )نقش قابل توجهی در کاهش رشد اقتصادی نیمه نخست سال ۹۲ ایفا کرده‌اند.

بنا به برآوردهای اولیه‌ انجام شده درباره سایر اقلام هزینه اقتصاد همچون تغییر در موجودی انبار، صادرات و واردات به عمل آمده است در مجموع هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار در نیمه نخست سال ۹۲ نسبت به سال قبل منفی ۲.۷ درصد کاهش یافته است.

بنا به این گزارش برآوردهای صورت گرفته درباره نرخ رشد اقتصادی سال ۹۲ مقدماتی بوده و در معرض تجدیدنظر قرار دارد و همچنین تجدیدنظری که در آمار پایه بخش کشاورزی توسط وزارت جهاد کشاورزی صورت گرفته است نرخ رشد اقتصادی نیمه نخست سال ۹۱ نیز بازنگری شده و مجددا برآورد شده است.

بر اساس این گزارش ارزش افزوده گروه کشاورزی در نیمه نخست سال ۹۲ نسبت به مدت مشابه سال ۹۱ از چهار درصد کاهش برخوردار شده است. این درحالی است که ارزش افزوده گروه نفت با افزایش ۲۸.۲ درصدی از منفی ۳۷.۶ در نیمه نخست سال ۹۱ به منفی ۹.۴ در نیمه اول سال ۹۲ رسیده است. ارزش افزوده گروه صنایع و معادن نیز با ۳.۲ درصد افزایش از منفی ۱۰.۹ درصد به منفی ۷.۷ درصد رسیده است.

این درحالی است که ارزش افزوده گروه خدمات از کاهش ۱.۳ درصدی برخوردار شده و از منفی ۱.۱ درصد در نیمه اول سال ۹۱ به منفی ۲.۴ درصد در نیمه اول سال ۹۲ رسیده است.

بنا به اعلام بانک مرکزی تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه در نیمه اول سال ۹۱ منفی ۶.۳ درصد بوده که با افزایش ۳.۲ درصدی به منفی ۳.۱ درصد در نیمه اول سال گذشته رسیده است.

بررسی مخارج مصرف نهایی بخش خصوصی در نیمه اول سال ۹۲ نشان از افزایش ۹.۲ درصدی این شاخص نسبت به نیمه اول سال ۹۱ دارد.

براین اساس این شاخص در نیمه اول سال ۹۱ منفی ۵.۵ درصد بوده که در نیمه اول سال ۹۲ به ۳.۷ درصد رسیده است.

مخارج مصرف نهایی بخش دولتی نیز با کاهش ۱.۲ درصدی روبرو شده و از منفی ۶.۱ درصدی در نیمه اول سال ۹۱ به منفی ۷.۳ درصد در نیمه اول سال ۹۲ رسیده است.

تشکیل سرمایه ثابت ناخالص داخلی در نیمه اول سال ۹۱ نیز منفی ۱۹.۱ درصد بوده که در نیمه اول سال ۹۲ به منفی ۱۴.۳ درصد رسیده است. براین اساس در نیمه اول سال ۹۱ صادرات کالا و خدمات منفی ۱۷.۷ درصد گزارش شده که در نیمه اول سال ۹۲ به ۳.۵ درصد رسیده است.

واردات کالا و خدمات نیز در نیمه اول سال ۹۱ منفی ۲۰.۲ درصد گزارش شده که با کاهش ۱۰.۱ درصدی در نیمه اول سال ۹۲ به منفی ۳۰.۱ درصد رسیده است.

بانک مرکزی هزینه ناخالص داخلی به قیمت بازار را در نیمه اول سال ۹۱ منفی شش درصد اعلام کرده که این شاخص در نیمه اول سال ۹۲ به منفی ۲.۷ درصد رسیده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

3 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

4 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

4 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

4 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

5 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

5 روز ago