Categories: اخبار نساجی

رقابت بین مناطق آزاد برسر رکورد واردات بالا گرفت

تین نیوز: گزارش عملکرد مناطق آزاد تجاری کشور در طول ۱۱ ماهه سال جاری که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه شده است، ‌نشان می‌دهد از مجموع ۳۳ میلیون و ۵۲۱ هزار تن کالای وارداتی طی ۱۱ ماهه سال جاری، ۵ میلیون و ۳۶۵ هزار تن کالا از طریق مناطق آزاد تجاری وارد کشور شده است.

۷ منطقه آزاد تجاری ایران شامل منطقه آزاد انزلی، منطقه آزاد ارس(جلفا) منطقه آزاد چابهار، منطقه آزاد حسن‌رود، منطقه آزاد اروند(خرمشهر)، منطقه آزاد قشم و منطقه آزاد کیش است که در سال جاری بیش از ۱۵ درصد از کل کالاهای وارداتی به کشور را بر عهده داشتند. این مناطق آزاد که هرکدام قابلیت‌های گردشگری فراوانی دارند در این مدت فعالیت‌های تجاری خود را نیز افزایش داده‌اند تا در کنار بنادر فعال تجاری کشور در تخلیه و بارگیری کالاهایی که از طریق حمل و نقل دریایی به کشور وارد یا از کشور صادر می‌شوند، کار تجارت دریایی را رونق بخشند.

مجموع واردات کشور در طول ۱۱ ماه سال جاری به ۵۴ میلیارد و ۸۱۸ میلیون دلار رسید که از این میزان ۵ میلیارد و ۶۲۵ میلیون دلار سهم مناطق آزاد تجاری بوده است. در واقع از نظر ارزشی بیش از ۱۰ درصد از واردات از طریق ۷ منطقه آزاد انجام شده و از نظر وزنی بیش از ۱۵ درصد از واردات توسط این مناطق صورت گرفته است.

در میان مناطق آزاد فعال در امر تجارت در ۱۱ ماهه سال جاری منطقه آزاد انزلی که بندرگاه اصلی شمال کشور نیز به حساب می‌آید بیشترین سهم را در واردات کالا به کشور داشته است. بر اساس آمارهای رسمی گمرک جمهوری اسلامی این منطقه آزاد شمالی کشور بیش از ۸۲ درصد از کالاهای وارداتی از نظر وزنی را از کشتی‌های باربری تخلیه کرده است که این میزان کالا از نظر ارزشی نزدیل به ۶۰ درصد از کل کالاهای وارداتی از طریق مناطق آزاد را تشکیل می‌دهد. در مجموع در طول ۱۱ ماه بیش از ۴ میلیون و ۴۰۵ هزار تن کالا از طریق منطقه آزاد انزلی وارد کشور شده است که این میزان کالا ارزشی بیش از ۳ میلیارد و ۳۵۶ میلون دلار داشته است.

بر اساس گزارش عملکرد مناطق آزاد تجاری کشور در طول ۱۱ ماهه سال جاری که توسط گمرک جمهوری اسلامی ایران تهیه شده منطقه آزاد اروند (خرمشهر) در رتبه دوم مناطق آزاد فعال در امر واردات قرار گرفته است به طوری که این بندر جنوبی کشور در طول ۱۱ ماه سال جاری زمینه واردات بیش از ۳۹۹ میلیون و ۵۵۵ هزار تن کالا را به کشور فراهم کرده است. این میزان کالا ۷.۴۵ درصد از کل کالاهای وارداتی از طریق مناطق آزاد تجاری است. ارزش کالاهای وارداتی از این بندر به بیش از ۹۸۷ میلیون و ۷۷۵ هزار دلار رسید که این میزان نیز بیش از ۱۷.۵ درصد از کل ارزش کالاهای وارداتی است که از طریق مناطق آزاد وارد کشور شده است.

منطقه آزاد حسن‌رود در میان ۷ منطقه آزاد تجاری کشور سهمی ۳.۶۵ دردصدی را از واردات کالا داشته است بر این اساس ۱۹۵ میلیون و ۹۹۷ هزار تن کالا به ارزش ۱۵۰ میلیون و ۲۲ هزار دلار از طریق این منطقه آزاد تجاری در طول ۱۱ ماه وارد کشور شده است. از نظر ارزشی ۲.۶۷ درصد از واردات مناطق آزاد بر عهده منطقه آزاد حسن‌رود بوده است.

رتبه چهارم در میان مناطق آزاد تجاری در طول ۱۱ ماهه سال جاری در امر واردات کالا در  اختیار منطقه آزاد ارس(جلفا) قرار گرفت این منطقه زمینه واردات ۱۸۱ میلیون و ۷۱۳ هزار تن کالا را به کشور فراهم کرده است. این میزان کالا ۳۶۰ میلیون و  ۶۰۳ هزار دلار ارزش داشته است. سهم این منطقه در میان مناطق آزاد ۶.۴۱ درصد از نظر ارزشی و ۳.۳۹ درصد از نظر وزنی بوده است.

منطقه آزاد چابهار نیز در طول ۱۱ ماهه سال جاری سهمی ۲.۶ درصدی از نظر وزن و ۱۰.۲ درصد از نظر ارزشی از واردات در میان مناطق آزاد داشته است. ۱۳۹ میلیون و ۳۳۱ هزار تن کالا در این مدت در بندر چابهار تخلیه شده که ارزشی ۵۷۳ میلیون و ۶۶۹ هزار دلار داشته است.

مناطق آزاد قشم و کیش در آخرین رتبه‌های جدول مناطق آزاد در واردات کالا داشته‌اند. این دو منطقه آزاد که در بخش گردشگری فعالیت ویژه‌ای دارند و بر روی این موضوع متمرکز هستند در بخش تجاری سهم اندکی در واردات کالا نسبت به سایر مناطق آزاد داشته‌اند.

منطقه آزاد قشم در این مدت زمینه واردات ۲۱ میلیون و ۲۶۸ هزار تن کالا به ارزش ۸۷ میلیون و ۷۶۹ هزار دلار را به کشور مهیا ساخته است. این میزان واردات سهم ۰.۴ درصدی از نظر وزنی و ۱.۵۶ درصدی از نظر ارزشی در کالاهای وارد شده از مناطق آزاد داشته است.

جزیره زیبای کیش نیز که در طول ۱۱ ماه سال گذشته کمترین سهم را در میان مناطق آزاد از واردات داشته است در این مدت ۲۱ میلیون و ۵۹۸ هزار تن کالا به ارزش ۱۰۹ میلیون و ۵۳۳ هزار دلار از طریق اینمنطقه آزاد وارد کشور شده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

6 ساعت ago

افزایش تعداد شرکت های خارجی در نمایشگاه قازیان تپ

نمایشگاه فرش ماشینی قازیان تپ امسال با حضور تعداد بیشتری از شرکت های خارجی برگزار…

24 ساعت ago

مروری بر موفقیت های نمایشگاه دموتکس خاورمیانه ۲۰۲۴

دموتکس خاورمیانه 2024 به پایان رسید و با موفقیت بسیار زیاد و تأثیر ماندگار در…

1 روز ago

ITM 2024 و HIGHTEX 2024 در لیست حمایت‌های وزارت بازرگانی ترکیه

نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی ترکیه (ITM 2024) و نمایشگاه بین‌المللی منسوجات فنی (HIGHTEX 2024) در…

1 روز ago

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده روشن صنعت فرش(ویدیو)

شرکت فرش شاهکار درین کاشان شامل فرش های 700 شانه و 1200 شانه میباشد. نمایشگاه…

2 روز ago

طراح فرش ایرانی برنده مسابقات بین‌المللی طراحی Adesign شد (ویدیو)

خانم سمیه صالحی یکی از طراحان برجسته فرش ماشینی و دستباف ایرانی و استاد دانشگاه…

2 روز ago