Categories: اخبار نساجی

رقم جذب سرمایه گذاری خارجی کشور به متوسط رشد جهانی رسید

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی با بیان این که، رقم جذب سرمایه‌گذاری خارجی کشور به متوسط رشد جهان رسیده است، گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی کشور طی پنج سال گذشته ۱۱۷ درصد رشد داشته است.

به گزارش خبرنگار ایرنا، ‘بهروز علیشیری’ روز یکشنبه در مراسم اعلان رسمی گزارش جهانی سرمایه گذاری خارجی (انکتاد) که با حضور ‘محمدرضا رحیمی’ معاون اول رییس جمهور و ‘سید شمس‌الدین حسینی’ وزیر امور اقتصادی و دارایی برگزار شد، افزود: امروزه در سطح بین المللی رقابت شدیدی برای جذب سرمایه گذاری خارجی به وجود آمده است، به نحوی که دولت‌ها برای جذب سرمایه گذاری خارجی مشوق های خاصی را در نظر می گیرند.

به گفته وی، جذب سرمایه گذاری مستقیم هدف حداقلی است، زیرا این امر در نهایت منجر به ایجاد مهارت‌های مدیریتی، افزایش کیفیت تولیدات، ایجاد فضای رقابتی و افزایش زمینه های صادراتی می شود.

رییس کل سازمان سرمایه گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی اظهار داشت: به رغم افتی که جهان در جذب سرمایه گذاری خارجی در سالهای گذشته داشته است به جز قاره آفریقا، غرب آسیا، حوزه کاراییب و اقیانوسیه جذب سرمایه گذاری خارجی در بقیه مناطق رشد داشته است.

به گفته وی، ۱۰ کشور برتر سرمایه فرست در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ میلادی عبارتند از کشورهای آلمان، جزایر ویرجین، چین، روسیه، سوییس، هنگ کنگ، فرانسه، بریتانیا، ژاپن و آمریکا است.

علیشیری افزود: نقطه کانونی تمرکز سرمایه گذاری خارجی ایران با تمامی کشورهایی است که قرابت سیاسی بیشتری با ما دارند.

وی اضافه کرد: روند رو به رشد سرمایه گذاری خارجی در پنج تا شش سال گذشته محسوس بوده و در سال ۲۰۱۱ میلادی رقم سرمایه گذاری خارجی با ۱۴ درصد رشد به چهار میلیارد و ۱۵۲ میلیون دلار رسیده است.

علیشیری همچنین در خصوص حجم ورودی سرمایه گذاری خارجی در سال ۹۰ گفت: بخش نفت و گاز با ۶۲ درصد و بخش صنعت بدون معدن ۱۸ درصد از کل سرمایه گذاریهای مستقیم را به خود اختصاص دادند.

به گفته وی، بخش‌های مسکن راه کشاورزی نیرو و ارتباطات نتوانستند نقش چندانی در جذب سرمایه گذاری خارجی داشته باشند.

معاون وزیر امور اقتصاد و دارایی، درباره وضعیت جذب سرمایه گذاری استانها نیز گفت: استان فارس بدون نفت و گاز توانسته ۳۹۰ میلیون دلار سرمایه خارجی را جذب کند که این رقم ۲.۵ برابر بیش از بودجه های عمرانی تخصیص یافته به این استان است و بر همین اساس استان فارس رتبه اول در جذب سرمایه خارجی را کسب کرده است.

به گفته وی، استانهای گیلان با ۲۱۲ میلیون دلار، تهران با ۱۳۵ میلیون دلار، کرمان با ۱۳۰ میلیون دلار، مازندران با ۱۲۴ میلیون دلار، آذربایجان شرقی با ۱۲۱ میلیون دلار، زنجان با ۱۱۶ میلیون دلار و همدان با ۱۰۳ میلیون دلار رتبه های بعدی را کسب کردند.

به گفته علیشیری، جذب سرمایه گذاری در استان های یزد و مرکزی نسبت به سال گذشته بیش از دو هزار برابر رشد داشته است، ضمن این که استان بوشهر با در نظر گرفتن نفت و گاز توانسته یک میلیارد و ۹۵۰ میلیون دلار سرمایه گذاری خارجی را جذب کند.

وی همچنین درباره حجم سرمایه گذاری ایرانیان خارج از کشور نیز گفت: جذب سرمایه گذاری خارجی مستقیم از طریق ایرانیان خارج از کشور رشد قابل توجهی داشته، به نحوی که ۱۰ درصد از کل ورودی سرمایه گذاری خارجی را به خود اختصاص داده است.

علیشیری اظهار داشت: رقم مصوب سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته پنج میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار بوده که از این میزان حجم ورودی سرمایه گذاری خارجی چهار میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار بوده است.

وی در پایان گفت: در سه ماهه ابتدایی سال جاری ۲.۵ میلیارد دلار طرح سرمایه گذاری خارجی مصوب شده که این میزان بیش از ۵۰ درصد پروژه های مصوب در سال گذشته بوده است.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش غازیانتپ با موفقیت قدرت این صنعت را به نمایش گذاشت

غازیانتپ، ترکیه — از 8 تا 11 خرداد ماه 1403، افتتاحیه نمایشگاه فرش غازیانتپ در…

1 روز ago

پانزدهمین کنفرانس بین المللی مطالعات فرش شرقی (ICOC) در استانبول (ویدیو)

آقای دکتر کریم میرزایی حدود ۳۵ سال به صورت مستمر در زمینه فرش، نگارگری و…

3 روز ago

تعدد نمایشگاه های فرش در آینده نتایج مثبتی برای این صنعت نخواهد داشت (ویدیو)

شرکت فرش شاهکار آریایی شامل محصولاتی مانند ۱۵۰۰ شانه، ۱۲۰۰شانه، فرش های ابریشمی و فرش…

3 روز ago

شش نکته به بهانه کوچ ابدی زنده‌یاد دکتر پرویز نورپناه

دکتر پرویز نورپناه ‪ ‬متولد:1317 ‪🎓‬تحصیلات: فوق لیسانس نساجی و رنگرزی دانشگاه صنعتی امیرکبیر فوق لیسانس…

4 روز ago

مروری جامع بر نمایشگاه ITM 2024 استانبول

نمایشگاه ITM 2024 با حضور رکورددار 74 کشور افتتاح شد نمایشگاه بین‌المللی ماشین‌آلات نساجی ITM…

4 روز ago

اولین حضور شرکت وندا در نمایشگاه قازی آنتپ ترکیه (ویدیو)

محصولات شرکت وندا بافت شامل گلیم و فرش های ۱۲۰۰ شانه است. شرکت فرش وندا…

5 روز ago