سازمان صنایع و معادن گیلان از بهره‌برداری کارحانه نساجی پوشش رشت تا‎ ‎پایان سال آینده خبر داد‎

‎محمدحسین اصغریان عصر  در جمع فعالان عرصه نساجی در دانشگاه گیلان با اشاره به وضعیت کارخانه پوشش‎ ‎رشت افزود: بخشی از عملیات بازسازی این پروژه قبل از پایان سال جاری توسط دولت به‎ ‎بهره‌برداری می‌رسد‎.

‎وی ادامه داد: بیش از ۱۳۰ میلیون دلار از ماشین‌آلات نساجی هنوز از پلمب باز‏‎ ‎نشده که این امر بارقه‌ای از امید برای احیای کارخانه پوشش است‎.
‎اصغریان با بیان اینکه در صورت بهره‌برداری از این کارخانه روزانه ۱۲ تن نخ ظریف‏‎ ‎تولید می‌شود، اظهار داشت: با راه‌اندازی بخش بافندگی و رنگرزی این کارخانه میزان‎ ‎تولید آن افزایش می‌یابد‎.
‎رئیس سازمان صنایع و معادن گیلان با اشاره به اینکه امکان احیای کارخانه فرش‎ ‎گیلان و فومنات وجود ندارد، گفت: حوادث سال‌های اخیر به ویژه برف سال ۸۳ صدمه‌های‏‎ ‎بسیار زیادی در بخش نساجی استان وارد کرده که جبران آن امکان‌پذیر نیست‎.

‎وی با بیان اینکه مصوبه ناعادلانه سال ۶۳ منجر به محروم ماندن استان از صنایع‏‎ ‎بزرگ شد، تصریح کرد: هر چند رفع این نقیصه در سال ۷۸ فرآیند توسعه صنعت گیلان را از‏‎ ‎رتبه ۸ به  ۱۳ارتقا داد اما با مطرح شدن بحث خصوصی‌سازی
که به یک رهاسازی بیشتر شباهت داشت، استان را بیش از دیگر نقاط کشور در این‎ ‎زمینه با ضرر مواجه کرد‎.
‎اصغریان خاطرنشان کرد: این طرح منجر به تعطیلی چهار‎ ‎کارخانه بزرگ فرش گیلان، پوشش، فومنات و ریسندگی در چهار راه ورودی استان شد‎.

‎رئیس سازمان صنایع و معادن گیلان رویکرد استان به طرف صنایع سنگین مانند فولاد و‏‎ ‎اشباع بیشتر بازار توسط این صنایع را از دیگر چالش‌های صنایع نساجی و بومی گیلان‎ ‎دانست‎.
‎به گفته وی در حال حاضر ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی در گیلان وجود دارد که از این‏‎ ‎رقم ۱۷۵ واحد در نساجی با بیش از ۱۵ هزار نفر کارگر و کارشناس فعال هستند‏‎.

‎اصغریان همچنین از احداث پروژه‌های نساجی به ارزش ۱.۱ میلیارد دلار خبر داد و‏‎ ‎گفت: با بهره‌برداری از این طرح‌ها حدود ۲۳ هزار نفر طی چهار سال آینده جذب اشتغال‏‎ ‎در بخش نساجی می‌شوند‎.
‎رئیس سازمان صنایع و معادن گیلان تصریح کرد: ۲ هزار و ۶۰۰ واحد صنعتی با ۸۳ هزار‏‎ ‎کارکنان زیر پوشش بیمه هستند‎.

‎وی پارچه بافی را از افتخارهای گیلان اعلام کرد و اظهار داشت: وارد نشدن نساجی‎ ‎به چرخه تولید صنعت پوشاک که از ارزش افزوده بالایی برخوردار است، ضربه جبران‎ ‎ناپذیری به صنعت وارد آورده که باید در این راستا برنامه‌ریزی اساسی صورت گیرد‎.
‎اصغریان به ضرورت نوسازی و بازسازی واحدهای صنعتی گیلان نیز تاکید کرد و افزود‎: ‎بازسازی این واحدها نیازمند ۱۵۰ میلیون یورو ارز است که مشکلات نوسان شدید نرخ ارز‏‎ ‎مانع ورود متقاضی در این عرصه برای سرمایه‌گذاری است‎.
‎رئیس سازمان صنایع و معادن گیلان طرح بیمه نوسانات ارزی را یکی از راهکارهای‎ ‎اساسی در این بخش دانست و تصریح کرد: انجام اقدام‌های لازم توسط دولت باید هر چه‎ ‎سریع‌تر صورت گیرد‎.
‎وی کاهش قیمت انرژی و ارزان قیمت را از مزیت‌های ارزشمند صنعت نساجی برشمرد و‎ ‎گفت: هر چند طرح هدفمند کردن یارانه‌ها ارزشمند است اما توجه به صنایع ویژه و نساجی‎ ‎و در نظر گرفتن همه جوانب درباره آینده این صنعت لازم است‎.

‎اصغریان با بیان اینکه در بحث نیروی انسانی و نقش آن در قیمت تمام شده محصولات‎ ‎کشور را در زمینه رقابت با شرکا تحت تاثیر قرار داده است، افزود: صنعت نساجی در این‎ ‎راه فرآیندی متفاوت با تمام دنیا پی گرفته است‎.
‎رئیس سازمان صنایع و معادن گیلان با اشاره به برخی مزایای استان برای ارتقای‎ ‎صنعت نساجی خاطرنشان کرد: وجود نیروهای انسانی ماهر، شرایط آب و هوایی مناسب در‎ ‎کاهش هزینه و نیاز رطوبت در نساجی، وجود بازار مصرف در کشور و مناطق حاشیه خزر و‎ ‎همچنین زیربنای آماده نظیر برق، آب و گاز از جمله مزیت‌هایی است که می‌تواند نساجی‎ ‎را در استان رونق دهد‎.
‎وی مشکلات تکنولوژی را از چالش‌های عمده در رونق صنعت نساجی دانست و گفت: برای‎ ‎رفع این چالش به‌کارگیری دانش روز برای برطرف کردن تنگناها در صنعت نساجی و همراهی‎ ‎دولتمردان در وزارت صنایع و معادن و وزارت علوم امری مهم و اساسی است‎.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

8 ساعت ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

11 ساعت ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

2 روز ago

به برگزارکنندگان دموتکس دبی اعتماد داریم و به آینده آن امیدواریم (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از تقریبا دوازده سیزده سال دوباره برگزار شد و یک وقفه…

3 روز ago

فرش بهشتی در مسیر گسترش صادرات؛ اینبار دموتکس دبی (ویدیو)

شرکت فرش بهشتی با توجه به اینکه هدف گذاری خود را در چند سال اخیر…

3 روز ago

با حمایت دموتکس، دبی را به مرکز تجارت فرش ایرانی تبدیل می کنیم (ویدیو)

قالی زرتشت از سال 2014 حضور مستمر در نمایشگاه ها داشته است.محصولات قالی زرتشت شامل…

4 روز ago