شوک حذف یارانه‌ها در بازار پوشاک

پوشاک ۳۰ تا ۶۰ درصد افزایش قیمت پیدا کرده است. درحالی که‏‎ ‎تغییر فصل صورت گرفته و بازار پوشاک با تغییر انواع محصولات مواجه شده است، شوک‎ ‎قیمتی در این صنف نه تمایلی برای فروشندگان جهت فروش گذاشته است، نه توانی برای‎ ‎خریدار‎.

‎فعالان بازار پوشاک معتقدند که بالا رفتن هزینه‌های تولید و‎ ‎افزایش بهای مواد اولیه صنعت نساجی مهم‌ترین دلایل افزایش قیمت پوشاک، خاصه پوشاک‎ ‎زمستانی محسوب می‌شود. طبق عرف هر ساله بازار، با شروع سرما و افزایش تقاضا برای‎ ‎خرید پوشاک زمستانی بهای این کالاها با افزایش مواجه می‌شود اما تجربه امسال؛ تجربه‎ ‎دیگری است. به عنوان مثال انواع پالتو که در سال قبل به بهایی حدود ۷۰ تا ۱۵۰ هزار‏‎ ‎تومان فروخته می‌شد در حاضر با قیمتی حدود ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار تومان فروخته می‌شود‏‎. ‎این درحالی‌است که رشد قیمت رخ داده در بازار پوشاک وارداتی بیش از انواع داخلی این‎ ‎محصولات بوده و بالا بودن تنوع رنگ، طرح، مدل و کیفیت پوشاک زمستانی وارداتی باعث‎ ‎شده تا استقبال از این کالاها در مقایسه با تولیدات وطنی بیشتر باشد که این امر‎ ‎زمینه افزایش بیشتر بهای پوشاک خارجی رابه وجود آورده است‎.

‎بالا رفتن قیمت مواد اولیه از جمله نخ و پنبه نیز از دیگر عللی‎ ‎است که رشد قیمت پوشاک را به دنبال داشته است. پوشاکی که مواد اولیه تولید آن از‎ ‎مشتقات نفتی به دست می‌آید، به دنبال افزایش قیمت نفت، گران شده است. تعرفه بالای‎ ‎واردات پوشاک خارجی از دیگر دلایل گرانی این کالاست‎.

? ‎سوء استفاده برندها از آشفته بازار پوشاک‎
‎برندهای خارجی که در ایران فعالیت دارند و دارای شعبه هستند نیز‎ ‎از این آشفته بازار پوشاک داخل نهایت بهره‌برداری را می‌کنند و با فروش کالاهای‎ ‎تولید درجه یک چینی و بعضاً تولید مشترک کشورهای چین و کره از نقدینگی موجود در‎ ‎ایران سود می‌برند. برندهای “بنتون”، “آدولفو دومینگوئز” و “آدیداس” از جمله‎ ‎برندهایی هستند که در بازار داخلی فعال‌اند‎.

‎اما افزایش قیمت پوشاک خارجی در ایران درحالی اتفاق می‌افتد که‎ ‎یک پارادوکس قیمتی مقابل این پدیده در ایران به وجود آمده است. در کشورهای صاحب سبک‎ ‎در پوشاک، مثل ایتالیا، آمریکا و اسپانیا به دلیل بحران جهانی و افزایش هزینه‌های‎ ‎تولید، تولید‌کنندگان بزرگ پوشاک همچون “مارکس‌اند اسپنسن”، “دی‌اند‌ای” و “آدولفو‎ ‎دومینگوئز”در فصل‌های مختلف فروش چند دور متوالی حراج قیمتی دارند و برای ماندن در‎ ‎بازار جهانی تولیدات خود را با قیمتی بسیار پائین‌تر از گذشته به فروش می‌رسانند‎. ‎اما در داخل افزایش قیمت‌های پوشاک برخلاف بازار جهانی صورت می‌گیرد و به جای کاهش‎ ‎قیمت افزایش قیمت صورت گرفته است‎.
‎یک عضو اتحادیه صادرکنندگان صنایع نساجی و پوشاک در خصوص افزایش‎ ‎قیمت پوشاک به “خبر” می‌گوید: هزینه‌های تولید در داخل بالاست و این موضوع سبب شده‎ ‎تولید‌کنندگان کالا را با قیمت بالا به فروش برسانند. وی، یکی دیگر از دلایل افزایش‎ ‎قیمت پوشاک در ایران را هزینه‌های بالای کارگر و مزد و نیز مالیات دانست‎.
‎خلیل رحیمی، با طرح موضوع هدفمند کردن یارانه‌ها که قرار است از‎ ‎ابتدای سال جاری اجرایی شود گفت: “بیشتر واحدهای تولیدی با آگاهی از اینکه با اجرای‎ ‎هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه‌های تولید به دلیل آزاد‌سازی قیمت سوخت و افزایش‎ ‎هزینه‌های حمل و نقل به طور سرسام‌آوری بالا می‌رود، با افزایش بی‌رویه پوشاک تولید‎ ‎خود پیشاپیش درصدد تأمین سود خود هستند‎.”

‎گرانی گوشت؛ دلیل افزایش قیمت پوشاک چرم‎
‎بخشی از کیف و کفش و پوشاک که مواد اولیه آن از صنعت چرم تشکیل‎ ‎می‌شود نیز در رشد قیمت از دیگر محصولات عقب نمانده و در سال جاری با رشد قیمت ۳۰‏‎ ‎درصدی مواجه شده است‎.
‎سعید شادکام، عضو اتحادیه صادرکنندگان پوست و سالامبور و چرم‎ ‎ایران در گفت و گو با “خبر” به وضع وخیم این صنعت اشاره می‌کند‎ ‎و می‌افزاید: “در‎ ‎سال جاری قیمت محصولات تولید شده از محصول چرم با رشد ۳۰ درصدی قیمت مواجه شده‏‎ ‎است‎.”

‎وی در بیان مهمترین دلیل افزایش قیمت پوشاک چرم می‌گوید‎: “‎مهمترین دلیل گرانی گوشت و صدور دام زنده و کمبود کشتار است به طوری که جمعیت دامی‎ ‎کشور که در سال گذشته دچار سرمازدگی شد، دامداران را مجبور کرد تا ۲۰ میلیون رأس‏‎ ‎میش را ذبح کنند، که ترمیم این جمعیت دامی حداقل ۳ سال زمان می‌خواهد‏‎.”
‎نماینده اتحادیه صادرکنندگان پوست و سالامبور و چرم ایران در‎ ‎اتاق بازرگانی ایران به کاهش صادرات محصولات چرم به کشور ایتالیا نیز اشاره کرد و‎ ‎گفت: این کشور به عنوان یکی از کشورها هدف صادراتی محصولات چرم ایران در حال حاضر‎ ‎با کاهش واردات چرم از ایران مواجه شده است که خارج از دلایل داخلی و بحران در صنعت‎ ‎چرم، عدم امکان گشایش اعتبار در بانک‌های اروپایی برای صادرکنندگان ایرانی یکی از‎ ‎عمده‌ترین دلایل کاهش صادرات چرم به ایتالیا است‎.

‎جولان پوشاک چینی در بازار‎
‎به دلیل عدم نظارت بر فروش پوشاک خارجی در بازار داخل، پوشاک‎ ‎چینی در رده‌های متفاوتی وارد می‌شود و با قیمت‌های مختلف به فروش می‌رسد. یکی از‎ ‎فروشندگان پوشاک خارجی نیز در این رابطه می‌گوید: “متقاضیان خرید و استفاده از‎ ‎پوشاک چینی در کشور ما به دو دسته تقسیم می‌شوند؛ دسته اول افرادی هستند که به مارک‎ ‎و کیفیت لباس بیش از بهای آن اهمیت می‌دهند و دسته دوم افرادی هستند که پایین بودن‎ ‎قیمت برایشان از درجه اهمیت بالاتری برخوردار است‎.”

‎مهرداد لاریجانی تصریح می‌کند: “اگرچه قیمت پوشاک مارک دار دو‎ ‎تا پنج برابر بهای انواع عادی است اما این نوع پوشاک مشتریان خاص خود را داشته و‎ ‎اتفاقاً از بازار پررونقی نیز برخوردار است‎.”
‎وی با اشاره به اینکه سهم پوشاک مارک‌دار در مقایسه با دیگر‎ ‎پوشاک به یک دهم بازار هم نمی‌رسد، افزود: “در مقابل طیف وسیعی از بازارهای داخلی‎ ‎در اختیار پوشاک بی‌نام و نشان است که غالباً چینی بوده و به اسم پوشاک ترک به فروش‎ ‎می‌رسد‎.”

‎این فعال بازار پوشاک وضعیت فعلی بازار پوشاک کشور را آشفته‎ ‎عنوان کرد و گفت: “وجود تقلب گسترده، افزایش پله‌ای قیمت‌ها و قیمت‌گذاری سلیقه‌ای‎ ‎پوشاک توسط فروشندگان موجب بی‌اعتمادی مردم و آشفتگی و نابسامانی این بازار شده‎ ‎است‎.”

‎وی با اشاره به فعالیت گسترده تولیدکنندگان زیرپله‌ای افزود‎: “‎این افراد مارک و برندهای معروف پوشاک را متری یک هزار تا دوهزار تومان خریداری‎ ‎کرده سپس پوشاک تولیدی خود را به نام برندهای معروف به فروش می‌رسانند. باید توجه‎ ‎داشت که اگرچه قیمت پوشاک مارک دار در مقایسه با انواع دیگر بسیار بالاتر است اما‏‎ ‎کیفیت مطلوب، دوخت خوب و مناسب و تنوع و رنگ‌های زیبای این نوع پوشاک دلیل قابل‎ ‎قبولی برای خرید آنهاست‎.”
‎وی افزود: “همچنین خرید پوشاک مارک‌دار از نمایندگی‌ها و‎ ‎فروشگاه‌های معتبر این اطمینان را به خریدار می‌دهد پوشاکی که خریداری می‌کند جنس‎ ‎اصل بوده و تقلبی نیست. هم‌اکنون در بسیاری از فروشگاه‌های پوشاک، لباس‌هایی به نام‏‎ ‎برندهای معروف عرضه می‌شود که اصل نبوده و از روی قیمت پایین می‌توان به تقلبی بودن‎ ‎آن پی برد به عنوان مثال شلوار جین مارک زارای اصل با قیمتی بیش از ۸۰ هزار تومان‏‎ ‎به فروش می‌رسد در حالی که نوع تقلبی آن قیمتی بین ۲۰ تا ۳۵ هزار تومان دارد‏‎.”‎

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موفقیت نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: ارزیابی مثبت خانم آذلبار (ویدیو)

خانم آذلبار نماینده شرکت نمایشگاهی دموتکس در ایران نمایشگاه دموتکس خاورمیانه (دموتکس دبی) که در…

15 ساعت ago

دموتکس دبی بهترین موقعیت برای پیشرفت شرکت های ایرانی

آقای محمد شیفع رجالی مدیر عامل فرش کلاسیک در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: نمایشگاه…

1 روز ago

سازماندهی نمایشگاه دموتکس دبی در چهارماه یک موفقیت بزرگ بود (ویدیو)

خانم سونیا ودا کاستلانو مدیر جهانی نمایشگاه های دموتکس در گفتگویی با مجله نساجی کهن…

1 روز ago

نمایشگاه دموتکس راهی برای صادرات فرش به اقصی نقاط جهان (ویدیو)

گفتگو با آقای حاج محمد داوود مدیرعامل فرش و گلیم بهارستان: آقای حاج محمد داوود…

2 روز ago

رکورد جدید فرش عظیم زاده در نمایشگاه دموتکس دبی ۲۰۲۴ (ویدیو)

شرکت فرش عظیم‌زاده یکی از شرکت‌های معروف و معتبر در زمینه تولید و فروش فرش…

2 روز ago

محصولی جدید از فرش اکباتان

فرش اکباتان در راستای هدف خود که همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا می‌باشد ؛…

4 روز ago