اخبار نساجی

ستاد تسهیل در صدد حل مشکلات صنایع

 

وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان متولی امر صنعت و معدن کشور در طی سالیان گذشته در تلاش بوده تا در راستای اصل ۴۴ و چشم انداز ۱۴۰۴ بتواند ساختارهای تولید و گسترش صنایع و معادن را بهبود داده و رشد و توسعه همه جانبه ای را ایجاد نماید.

بر اساس حمایت از واحدهای تولیدی و صنعتی، ‘ستاد تسهیل امور و پشتیبانی از واحدهای تولیدی و شهرک های صنعتی’ ایجاد گردیده و در این امر وزارتخانه های امور اقتصادی و داریی، وزارت رفاه و تامین اجتماعی، وزارت کار و امور اجتماعی، وزارت نیرو و بانک مرکزی و نه بانک عامل ( بانک های صنعت و معدن، سپه، صادرات، ملت، رفاه، ملی، تجارت، کشاورزی و مسکن ) از اعضای این ستاد قرار گرفته اند و سعی دارند مشکلات واحدها را بررسی و رفع نمایند. جهت بررسی روند حل مشکلات واحدهای تولیدی در قالب ستاد تسهیل آذربایجان شرقی به سراغ مسئولین امر رفته و گفتگویی ترتیب داده ایم که در ادامه می آید.

مصوبات ستاد تسهیل با جدیت دنبال شود

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی گفت: مصوبات ستاد تسهیل امور پشتیبانی و صنایع شهرک‌های صنعتی استان نقش بسیار مؤثری در رفع سریع مشکلات واحدهای صنعتی دارد که باید با جدیت دنبال شوند.

فرخ مسجدی اظهار داشت: امروز در شرایطی که کشور در تحریم به سر می برد، رفع مشکلات بخش صنعت و تولید کشور از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

وی تصریح کرد: رسیدگی به مشکلات این واحدها سالی که به عنوان سال تولید ملی و حمایت از کار و سرمایه ایرانی نام‌گذاری شده از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که خوشبختانه ستاد تسهیل استان گام‌های ارزنده‌ای در این زمینه برداشته است.

معاون برنامه‌ریزی استاندار آذربایجان شرقی با تاکید بر لزوم رفع مشکلات واحدهای تولیدی با هدف افزایش اشتغال و سرمایه‌گذاری خاطر نشان ساخت: ستاد تسهیل به منظور رسیدگی به مشکلات واحدهای صنعتی جلسات متعددی تشکیل داده که در این جلسات مصوبات بسیار خوبی هم به تصویب رسیده است.

مسجدی ادامه داد: خوشبختانه این ستاد توانسته است شرایط خوبی را برای رفع موانع واحدهای تولید فراهم کرده و بخش قابل توجهی از چالش‌ها را برطرف سازد.
وی تاکید کرد: با توجه به فشارهای اقتصادی دشمن همه باید دست در دست هم داده و با همدلی و همفکری امور را پیش ببریم.

اجرای ۲۵۱ مصوبه در ستاد تسهیل آذربایجان شرقی در نه ماهه سال ۹۱

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان آذربایجان شرقی گفت: ستاد تسهیل استان در نه ماهه سال جاری ۴۸۲ مصوبه داشته است که از این تعداد ۲۵۱ مصوبه (۵۲ درصد) اجرایی شده و ۲۳۱ مصوبه ( ۴۸) نیز در دست اجرا می باشد.

محمد جعفر عظمایی ادامه داد: دبیر خانه ستاد تسهیل استان در جهت اجرای حداکثری مصوبات فوق الذکر با ارگانها و بانکها و واحدهای تولیدی جلسات متعددی برگزار کرده و سعی در بستر سازی مناسب برای اجرای مصوبات دارد.

وی با بیان اینکه کمبود نقدینگی یا سرمایه در گردش برای واحدهای فعال تولیدی و عدم تامین تسهیلات لازم جهت تکمیل طرح های نیمه تمام از اساسی ترین مشکلات مطروحه در ستاد تسهیل استان است، افزود: محدودیت های ناشی از بدهی های معوقه بانکی و چک برگشتی در استفاده از تسهیلات بانکی از عمده مشکلات واحدهای تولیدی در ستاد تسهیل می باشد.

وی اظهار داشت: فشار بانکها جهت وصول مطالبات و اقدام به صدور اجرائیه، اخذ پیش دریافت بانکها جهت تقسیط بدهی واحدهای تولیدی، مشکلات مربوط به تامین کالاهای پایه نظیر پتروشیمی و فولاد از بورس، نوسانات ارز و قیمت مواد اولیه از دیگر مشکلاتی است که واحدها در ستاد تسهیل ارایه می نمایند.

عظمایی در ادامه با بیان اینکه اعلام فرسودگی ماشین آلات و درخواست تسهیلات جهت بازسازس و نوسازی از خواسته های واحدهای تولیدی از ستاد تسهیل می باشد، گفت: همچنین مسائل مربوط به گشایش ال سی و انتقال ارز به خارج از کشور جهت تامین مواد اولیه یا خرید ماشین آلات از دیگر مشکلات مطرح در ستاد تسهیل می باشد.

وی در پایان گفت: در نه ماهه سال جاری بیش از ۱۳۴۰ مورد نامه نگاری توسط دبیر خانه ستاد تسهیل صورت گرفته و بیش از ۹۰ جلسه نیز توسط استانداری و کارگروه کارشناسی ستاد تسهیل در استان تشکیل یافته است.

مهم‌ترین هدف کارگروه استانی ستاد تسهیل رفع موانع تولید است

دبیر کارگروه استانی ستاد تسهیل امور پشتیبانی واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی گفت: مهم‌ترین هدف کارگروه استانی ستاد تسهیل امور پشتیبانی واحدهای تولیدی و شهرک‌های صنعتی رفع موانع تولید از سر راه تولیدکنندگان است.

نعمت ا… جوادی ادامه داد: بانک های عامل با حضور در محل سازمان و برگزاری جلسات متعدد ستاد تسهیل به مشکلات واحدها رسیدگی می نمایند و در خصوص درخواست های جدید واحدها در ارتباط با بانک های عامل توافقاتی به عمل می آید و جهت طرح و تصویب به ستاد استان تقدیم می شود.

وی پراکندگی مسائل مطروحه در جلسات ستاد تسهیل با بانک های عامل را نظیر تسهیلات سرمایه در گردش و ثابت، تعیین تکلیف و تقسیط بدهی، وثیقه، کارگروه اشتغال، تعویق اجرائیه بانک، تهاتر، رفع سوء اثر چک برگشتی، اعتراض به سود بانکی، نحوه محاسبه و یارانه عنوان کرد.

وی همچنین عمده مشکل مطورحه در جلسات ستاد تسهیل را کمبود نقدینگی عنوان کرد و گفت: عدم ابلاغ اعتبار جدید و محدودیت های مالی بانک ها جهت تامین تسهیلات از محل منابع داخلی برای تامین تسهیلات سرمایه ثابت برای طرح های نیمه تمام و در گردش عمده ترین مشکلی است که توسط واحد ها مطرح شده است.
جوادی اظهار داشت: تقسیط بدهی، رکود فعالیتی واحدها ناشی از افزایش قیمت تمام شده محصول و عدم توان رقابت با محصولات مشابه خارجی از دیگر مشکلاتی بود که واحدهای تولیدی و صنعتی در جلسات ستاد تسهیل استانی مطرح کردند.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×