اخبار نساجی

سرنوشت ۱۰ میلیون سکه پیش‌فروشی

 

سرنوشت ۱۰ میلیون سکه پیش‌فروشی

با گذشت یک ماه از آغاز تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده آمار و ارقام بانک مرکزی نشان دهنده آن است که از حدود ۹ میلیون و ۵۰۰ هزار سکه پیش‌فروش شده در ۴ فاز حدود ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار سکه تعیین تکلیف شده است. بر این اساس این تعداد سکه یا تحویل داده شده است یا متقاضی از ابزار جایگزین استفاده کرده است. همچنین این آمار نشان می‌دهد از کل میزان پیش‌فروش شده در فاز اول، یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر برای تحویل سکه مراجعه نکرده‌اند.

به گزارش افکارنیوز به نقل از دنیای اقتصاد ، در حالی که نزدیک به یک ماه از زمان آغاز تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده به متقاضیان می‌گذرد، تازه‌ترین آمار بانک مرکزی نشان می‌دهد که ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار سکه پیش‌فروش شده تاکنون تعیین تکلیف شده؛ چیزی حدود ۵۰ درصد تعهدات بانک مرکزی در پیش‌فروش سکه. بنا به اطلاعات به‌دست آمده توسط خبرنگار «دنیای‌اقتصاد»، از مجموع ۵/۹ میلیون قطعه سکه پیش‌فروش شده، تاکنون دو میلیون و ۴۰۰ هزار سکه تحویل متقاضیان داده شده و یک میلیون و ۱۰۰ هزار قطعه سکه هنوز تعیین تکلیف نشده است. 

دو میلیون و ۸۰۰ هزار سکه نیز به صورت اوراق گواهی سپرده یا خرید نقدی توسط بانک، با متقاضیان معامله شده است. گزارش «دنیای اقتصاد» حاکی از آن است که در فاز اول تحویل سکه پیش‌فروش شده ، ۶۰۰ هزار نفر از «ابزارهای جایگزین» به جای «تحویل سکه» استفاده کرده‌اند. ضمن اینکه در مجموع ۸۰ درصد متقاضیان از ابزار جایگزین «اوراق گواهی سپرده» استفاده کرده‌اند و مابقی سکه خود را به بانک فروخته‌اند. با توجه به آمار بانک مرکزی از تحویل سکه‌های پیش‌فروش شده، بانک مرکزی باید تا پایان آذر ماه سال جاری ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار قطعه سکه را تعیین تکلیف کند تا بتواند به تعهدات خود عمل کند. قیمت دلار و سکه روز گذشته از سطح افزایش یافته روز شنبه، بازگشت و ارزان‌تر شد.

دیروز با توجه به این تحولات قیمت دلار به زیر ۱۶۷۰ تومان رسید و نرخ سکه تا محدوده ۶۴۰ هزار تومان کاهش یافت. قیمت‌ها در بازار ارز و سکه طی یک هفته گذشته افزایش شدیدی را در روز شنبه تجربه کرد اما دیروز قدری از آن تعدیل شد. با این حال نسبت به هفته قبل روند قیمت‌ها همچنان افزایشی است. در بازار دلایل افزایش و کاهش قیمت‌ها از یک سو سیاسی و از سوی دیگر مداخله‌ای است. به نظر می‌رسد فعالان بازار ارز و سکه در حالت انتظار به سر می‌برند و تا رسیدن به قطعیت در مورد ریسک‌های موجود، از معامله‌های جدی‌تر پرهیز می‌کنند. 

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

مقایسه قیمت‌ها با هفته قبل

قیمت سکه درشنبه هفته قبل ۶۰۰ هزار تومان بود. شنبه این هفته قیمت آن تا ۶۶۰ هزار تومان بالا رفت و دیروز قیمت آن به ۶۴۰ هزار تومان نزدیک شد. قیمت دلار آمریکا نیز در روز شنبه هفته قبل ۱۶۰۰ تومان و حتی کمتر از آن بود. شنبه این هفته قیمت آن ۱۶۸۵ و حتی ۱۷۱۰ تومان را نیز در ساعاتی از بازار به خود دید اما دیروز تا مرز ۱۶۷۰ تومان پایین آمد. قیمت طلا در بازارهای جهانی طی هفته گذشته از ۱۵۸۰ تا ۱۵۹۲ دلار تغییر کرده و البته ۱۵۹۵ دلار را نیز به خود دیده است. 

تازه‌ترین خبرها نشان از آن دارد که از روز چهارشنبه تحویل سکه‌های پیش فروش شده فاز دوم آغاز می‌شود. در این فاز بانک مرکزی تحویل ۴ میلیون و ۲۰۰ هزار سکه را تعهد کرده است. با از سر گرفته شدن تحویل سکه‌ها امکان تاثیر بر قیمت بازار نقدی و آتی وجود دارد. این هفته همچنین موعد استفاده از گواهی سپرده پایان می‌یابد و با توجه به بالارفتن هزینه جایگزین کردن آن به جای تحویل سکه، بانک مرکزی یا باید نرخ سود آن را کاهش دهد یا آن را متوقف کند. پیش‌تر همچنین گفته شده بود که در صورت امکان ادامه پیش فروش سکه توسط بانک مرکزی، شیوه ثبت‌نام اینترنتی جایگزین ثبت‌نام حضوری خواهد شد که البته به تازگی خبری در مورد آن منتشر نشده است. 

بانک مرکزی همچنین قیمت تازه‌ای برای خرید نقدی سکه در بانک ملی اعلام نکرده و آخرین قیمت اعلام شده همان نرخ ۵۷۵ هزار تومان بود. 

قیمت‌ها در بازار داخلی

قیمت سکه در بازاردیروز در حالی تا محدوده ۶۴۱ هزار تومان افت کرد که قیمت طلا در بازارهای جهانی به دلیل تعطیلی پایان هفته در سطح ۱۵۹۲ دلار بسته مانده بود. در بازار دیروز تنها عامل مهم در افت قیمت سکه کاهش دلار آمریکا دربازار عنوان شد. دلار آمریکا دیروز در اوایل بازار به نرخ ۱۶۶۰ تومان خریده و ۱۶۷۰ تومان فروخته می‌شد. این روند البته تا بعد از ظهر نیز ادامه یافت و قیمت‌ها تقریبا در همین سطح باقی ماند. 

در بازار داخلی واکنش به برخی مسائل سیاسی و منطقه‌ای موجب تلاطم قیمت‌ها شده بود. فروش ارز به نرخ زیر قیمت‌های اوج گرفته در برخی نقاط بازار، موجب کنترل روند افزایشی قیمت شد و دلار با کاهش تقریبا ۱۸ تومانی به محدوده ۱۶۶۷ تومان رسیده است. در این شرایط قیمت سایر ارزها نیز با کاهش قابل توجه در قیمت به نرخ‌های قبلی خود نزدیک شده‌اند. یورو دیروز تا ۲۱۶۰ تومان کاهش یافت و ۳۰ تومان ارزان شد. ریال عربستان ۵ تومان و درهم امارات ۴ تومان ارزان شده و به ترتیب ۴۵۰ تومان و ۴۵۶ تومان فروخته شدند. 

تا ۴ بعدازظهر در بازار ارز دلار استرالیا با ۱۰ تومان افت قیمت به بهای ۱۷۲۰ تومان فروخته شد. لیر ترکیه نیز نسبت به قیمت روز شنبه ۱۰ تومان افت داشت و ۹۴۰ تومان فروخته شد. در بازار ارز همچنین با بازگشت قیمت‌ها یوآن چین با ۱۵ تومان کاهش به ۲۷۰ تومان رسید. یک میلیون دینار عراقی نیز دیروز با ۲۰ هزار تومان کاهش تا ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان افت قیمت داشت. 

در بازار سکه هم به دلیل کاهش یافتن قیمت دلار، قیمت‌ها با کاهش شدید روبه‌رو شد. سکه بهار آزادی طرح جدید با ۱۹ هزار تومان کاهش تا ۶۴۱ هزار تومان پایین آمد. سکه طرح قدیم نیز با ۱۵ هزار تومان افت تا ۶۵۵ هزار تومان کاهش یافت. نیم‌سکه ۸ هزار تومان و ربع‌سکه ۱۰۰۰ تومان ارزان شده و به ترتیب ۳۲۲ هزار تومان و ۱۸۱ هزار تومان فروخته شدند. در بازار طلا قیمت هر گرم طلای ۱۸ عیار بدون اجرت با ۱۱۵۴ تومان کاهش به ۶۵ هزار و ۲۱۵ تومان رسید. 

در بازارهای جهانی قیمت طلا در سطح ۱۵۹۲ دلار بسته مانده و با اینکه در هفته گذشته تمایلی برای عبور به سطوح بالاتر داشت هنوز از ۱۶۰۰ دلار بالاتر نرفته است. به عقیده برخی بر اساس تحلیل‌های تکنیکال امکان اصلاح قیمت طلا در بازارهای جهانی و افت میان‌مدت قیمت آن وجود دارد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×