اخبار نساجی

شمار تلفات قربانیان کارخانه پوشاک بنگلادش از مرز یک هزار تن گذشت

 

آمار جان باختگان فروریختن یک مجتمع کارخانه پوشاک در بنگلادش در روز جمعه از مرز یک هزار تن گذشت.

این در حالیست که انبوهی از اجساد در ویرانه های یک راه پله پیدا شد که قربانیان در زیر آن پناه گرفته بودند.

ˈصدیق الاعلم سیکدرˈ افسر ارتش بنگلادش که بر عملیات امداد و نجات در حومه داکا پایتخت نظارت می کند، به خبرگزاری فرانسه گفت: پس از کشف دهها جسد دیگر در طول شب گذشته، آمار تلفات اکنون به یک هزار و ۳۵ نفر رسیده است.

اعلم افزود: با گذشت ۱۷ روز از فروریختن مجتمع نه طبقه رانا پلازا در ساوار، از بسیاری از اجساد کشف شده تنها استخوان و اسکلت هایشان باقی مانده است.

به گفته وی، بوی تعفنی که از زیر آوار بیرون می آید، نشان می دهد که اجساد بسیار دیگری هنوز باقی مانده است که باید پیدا شوند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اعلم ادامه داد: اجساد بسیار زیادی در راه پله و زیر راه پله ها پیدا کرده ایم. زیرا هنگامی که فروریختن ساختمان شروع شد، کارگران با تصور اینکه زیر راه پله ها امن است، در آنجا پناه گرفتند.

وی افزود: هر بار که ما تکه ای از سیمان و بتون را جابجا می کنیم، شمار زیاد جسد پیدا می کنیم.

حدود سه هزار کارگر در صبح ۲۴ آوریل (چهار اردیبهشت) که ساختمان رانا پلازا به طور ناگهانی شروع به ریزش کرد، در آن کار می کردند.

بیشتر کارگران با دستمزدی در حدود ۴۰ دلار در ماه برای تولید پوشاک برای شرکت های غربی مانند پریمارک انگلیس و مانگو اسپانیا کار می کردند.

افرادی که از این حادثه جان به در برده اند، می گویند: میزان غرامت پرداخت شده از سوی صاحبکاران ناکافی است و حتی هزینه های پزشکی آنان را که دچار جراحتها و صدمات جدی ازجمله قطع عضو شده اند، پوشش نمی دهد.

فاسد شدن اجساد مانع تلاشها برای شناسایی قربانیان می شود، گرچه برخی از آنان تلفن همراه در جیب یا کارت شناسایی بر گردن دارند.

امدادگران که از نیروهای ارتش و آتش نشانی هستند، به دلیل انتشار بوی تعفن شدید مجبور به استفاده از ماسک و خوشبو کننده هوا هستند.

بر اساس یافته های اولیه تحقیقات دولت، تکانهای ناشی از وجود چهار دستگاه تولید کننده برق در طبقات بالایی این مجتمع، موجب فروپاشی آن شده است.

این در حالیست که معمار این ساختمان به خبرگزاری فرانسه گفت که وی این ساختمان را برای مرکز خرید و دفترهای اداری طراحی کرده بود نه کارخانه.

پلیس ۱۲ تن از جمله مالک این مجتمع و چهار صاحب کارخانه پوشاک را به اتهام وادارکردن کارگران به کار در روز ۲۴ آوریل به رغم ایجاد شکاف و ترک در دیوار و کف و سقف این ساختمان در روز پیش از آن، بازداشت کرده است.

کارگران این کارخانه نیز دست به تظاهرات زده و خواستار اعدام مسئولان این فاجعه و همچنین اعمال مقررات پیشرفته ایمنی شده اند.

فروپاشی این ساختمان آخرین مورد از زنجیره حوادث مرگبار در صنعت نساجی بنگلادش است. در آتش سوزی نوامبر گذشته در یک کارخانه دیگر ۱۱۱ کارگر کشته شدند.

همچنین در آتش سوزی روز پنجشنبه در یک کارخانه پوشاک در داکا هشت تن ازجمله مالک این کارخانه کشته شدند.

آتش سوزی یکی از مشکلات معمول در چهار هزار و ۵۰۰ کارخانه پوشاک بنگلادش است.

بنگلادش دومین تولید کنننده عمده پوشاک در جهان به شمار می رود به گونه ای که این صنعت ۲۰ میلیارد دلاری، ۸۰ درصد صادرات سالانه این کشور را در سال گذشته تشکیل داده است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×