صادرکنندگان فرش دستباف از ابزارهای حمایتی صندوق ضمانت استفاده نمی کنند

مدیرعامل صندوق ضمانت صادرات ایران می گوید: با وجود ظرفقیت های مناسب این صندوق، اما صادر کنندگان حوزه فرش دستباف از ابزارهای حمایتی آن جهت تامین مالی استفاده نمی کنند.

طاهر شه حامد با اشاره به حجم صادرات کمتر از ۵۰۰ میلیون دلار فرش دستباف در سال گذشته اظهار کرد: صادرکنندگان در جهت تامین مالی قبل و بعد از حمل و همچنین پوشش های بیمه ای آن برای انواع ریسک های سیاسی و تجاری موجود در جهت اطمینان از وصول مطالبات استقبال نداشته اند.

وی توضیح داد : در سال ۹۱ از گروه کالایی فرش و صنایع دستی تنها ۵/۱۳ میلیون دلار از خدمات صندوق ضمانت صادرات بهره مند شده اند در حالی که برای حمایت از این صنعت، ظرفیت لااقل ۲۰ برابری برای توسعه صادرات وجود دارد.

وی در نشستی با تولید کنندگان و صادر کنندگان فرش دستباف با تجلیل از تلاش هنرمندان و تولید کنندگان هنر- صنعت فرش دستباف آنها را به استفاده از ضمانت نامه های اعتباری تولیدی صندوق فراخواند و افزود: در این محصول صندوق، سازوکار بدین صورت است که صادرکننده فرش به صندوق مراجعه و مورد اعتبار سنجی قرارمی گیرد.

براساس گزارش صندوق ضمانت صادرات، شه حامد گفت که این صندوق با بررسی وضعیت اعتبار، خوش حسابی و توان مالی صادرکننده، میزان اعتبار وی را نزد تولید کننده فرش ایرانی تضمین می کند. بدین صورت تولید کننده می تواند به صورت اعتباری و صرفا با اخذ مبلغی به عنوان پیش پرداخت و با خیالی آسوده فرش تولید شده خود را در اختیار فروشنده اصلی یا تاجر ایرانی جهت صادرات قرار داده و از بازگشت پول خود نیز مطمئن باشد .

وی گفت: اگر تاجر در سررسید مقرر وجه مورد مطالبه تولید کننده فرش را پرداخت کند، صندوق ۱۰۰ درصد ارزش وجه مورد تضمین را به تولید کننده پرداخت خواهد کرد.

شه حامد، تمایل به نقد فروشی، با حاشیه سود بسیار پایین برای تولید کنندگان فرش دستباف را بلای جان این هنر صنعت عنوان کرد و گفت: در این صورت تمام سود آن نصیب دلالانی می شود که در چرخه تولید هیچ دخالتی ندارند.

وی ادامه داد: قیمت بالای تمام شده فرش دستباف و از سویی وجود رقبای خارجی ازهند، پاکستان، چین، ترکیه و غیره که اغلب آماده کپی برداری از فرش ایرانی هستند و از سوی دیگرعدم توجه تولید کنندکان به تغییر سلیقه خریداران خارجی به طورملی قدرت رقابت صادرکنندگان فرش ایران را پایین می آورد.

این مقام مسئول افزود: در چنین شرایطی به طور حتم نسیه فروشی یا فروش اعتباری نقش تعیین کننده ای در کسب مجدد سهم فرش دستباف ایرانی از بازار جهانی خواهد داشت. البته در فروش اعتباری به طور حتم ریسک هایی وجود دارد که صندوق آماده حمایت حداکثری از صادرکنندگان در جهت پوشش آنها است .

وی در بخشی دیگر بر ناکافی بودن بازاریابی برای فرش دستباف ایرانی در عرصه بین المللی تاکید کرد و برگزاری نمایشگاه های تخصصی در ایران و حضور تجار ایرانی را در نمایشگاه های بین المللی جهت توسعه بازارها بسیار سودمند برشمرد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

2 روز ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

2 روز ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

2 روز ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

3 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

4 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

4 روز ago