Categories: اخبار نساجی

صدور کالااز گیلان به ۳۸ کشور جهان

صدور کالااز گیلان به ۳۸ کشور جهان
در سال گذشته صورت گرفت

نویسنده: محدثه بی آزار

دنیای اقتصاد – رشت : در سال گذشته از گمرکات گیلان به ۳۸کشور جهان صادرات صورت گرفت.

پرویز تقوی، ناظرگمرکات استان گیلان و مدیرکل گمرک بندرانزلی با بیان این مطلب گفت: جمهوری آذربایجان نخستین مقصد کالاهای صادراتی از استان گیلان است که ۴۷درصد از ارزش و ۶۶ درصد وزن کل صادرات به این کشور دوست و همسایه انجام شده که در مقایسه با مدت مشابه سال ۸۹ از نظر وزنی ۳ درصد و از حیث ارزش ۱۷درصد افزایش داشته است.
وی با اشاره به افزایش صادرات کالاهای غیر نفتی از گمرکات گیلان در سال گذشته اظهار کرد: این میزان صادرات از نظر ارزش دلاری ۱۳ درصد و از حیث وزن ۷ درصد رشد داشته است.
وی گفت: همچنین در این مدت ۶۹۲ هزار و ۳۵ تن کالابه ارزش ۴۵۰ میلیون دلار از گمرکات انزلی، آستارا و حسن رود به خارج از کشور صادر شده است.
ناظر گمرکات استان گیلان ادامه داد: بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ قلم انواع کالای غیرنفتی نیز از محصولات صادراتی گمرکات گیلان می باشد که عمده آنها را محصولات نباتی، محصولات معدنی و مصنوعات آن، محصولات صنایع شیمیایی، محصولات پلاستیکی، محصولات صنایع غذایی و محصولات نساجی تشکیل می دهد که محصولات نباتی ۵۶ درصد ارزش و ۳۸ درصد از وزن کل محصولات صادراتی را به خود اختصاص داده است.
تقوی افزود: جمهوری فدراتیو روسیه با سهم ۴۴ درصد از ارزش و ۲۹ درصد وزن از دیگر کشورهای مقصد صادراتی گمرکات گیلان است، همچنین کشورهای حاشیه دریای خزر، برخی کشورهای اروپایی، کشورهای آمریکای لاتین، کشورهای آفریقایی، کانادا و ژاپن نیز از کشورهایی هستند که کالاهای غیرنفتی به آنها ارسال می شود.
وی با اشاره به ترانزیت ۶۷۰ هزار تن کالابا ارزش ۷۱۰ میلیون دلار از این استان اعلام کرد: عمده کالاهای ترانزیت شده از گمرکات گیلان شامل آهن و مفتول کلاف، تخته و بنزین بوده که از کشورهای روسیه، قزاقستان، ترکمنستان و آذربایجان به گمرک انزلی، آستارا و حسن رود وارد و از گمرکات مرزی باشماق و دوغارون به عراق و افغانستان ترانزیت شده که این مقدار از نظر وزنی ۲۰ درصد و از حیث ارزش ۵۰ درصد افزایش یافته است.
ناظر گمرکات گیلان دلیل افزایش ترانزیت خارجی را استفاده از سیستم های مکانیزه، به خصوص سیستم آسیکودای جهانی عنوان کرد و افزود: با استفاده از سیستم آسیکودای جهانی در رویه ترانزیت این امکان فراهم شده که خدمات الکترونیکی از طرف گمرک ارائه و اسناد بین گمرک های مبدا و مقصد به صورت الکترونیک مبادله شود و این امر افزایش سرعت و دقت را به همراه داشته است.
تقوی با اشاره به افزایش ۹درصدی درآمد این گمرکات گفت: گمرکات استان گیلان در سال ۹۰ موفق به کسب ۴۰۴میلیاردو ۵۱ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۰۰ هزار تومان درآمد از محل واردات مواد اولیه مورد نیاز کارخانجات و واحدهای صنعتی شده و درآمد فوق را به حساب خزانه دولت واریز کرده است.
وی در پایان به کاهش ۳ درصدی ارزش واردات به استان اشاره و خاطرنشان کرد: در سال گذشته در مجموع ۳ میلیاردو ۷۵۰میلیون و ۱۵۲ هزارو ۹۳۸ دلار انواع کالاها با وزنی بالغ بر ۵ میلیون و ۱۱۹هزار ۸۳۰ تن شامل آهن آلات، چوب و تخته، وسایل مکانیکی از گمرکات استان گیلان وارد کشور شده است.

روزنامه دنیای اقتصاد، شماره ۲۶۲۰ به تاریخ ۳۰/۱/۹۱، صفحه ۲۳ (استان ها)

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

استقبال عالی از چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان(ویدیو)

چهارمین دوره نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان با بازخورد بسیار عالی و به صورت…

22 ساعت ago

نمایشگاه کاشان فرصتی برای کنار هم قرار گرفتن تولیدکنندگان صنعت فرش ماشینی(ویدیو)

کاشان به عنوان قطب صنعت فرش پتانسیل های خوبی در حوزه توسعه بازار هایی برای…

22 ساعت ago

کنارهم قرارگرفتن تولیدکنندگان راهی برای رشد وموفقیت صنعت نساجی(ویدیو)

شرکت کامل پتروتک شیمی یک شرکت دانش بنیان است که در زمینه تولید مواد اولیه…

23 ساعت ago

صنعت پوشاک و منسوجات، تجارت بین الملل و الگویابی صادرات به اروپا

ترجمه و اقتباس، تدوین و تحلیل: ابوالفضل قندچی/ دارای دکترای مهارتی (DBA) عصر جدید تجارت…

2 روز ago

هـدف شـرکت فـرجاد تـوان آسـیا کمک به صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

نمایشگاه صنایع وابسته فرش ماشینی باید در سال های آینده قوی تر و موفق تر…

3 روز ago

بـرگزاری نـمایشگاه صنـایع وابـسته فـرش ماشینی موجب رونق این صنعت می شود(ویدیو)

چهارمین نمایشگاه بین المللی صنایع وابسته فرش ماشینی کاشان بعد از ۳سال برگزار شد. این…

3 روز ago