صنعت فرش چین و هند از ایران پیشی گرفت

رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی گفت: متاسفانه صنعت فرش چین و هند از ایران پیشی گرفت.

محمد بهاروند در خصوص انتظارات بخش غیر دولتی در تخصیص واقعی بودجه‌های حمایتی مصوب، اظهار داشت: تولیدکنندگان فرش دستباف اعم از خصوصی و تعاونی، برای تولید، ‌ بازاریابی و عرضه فرش‌ که عموماً هم در بازارهای خارجی عرضه می‌شود متحمل هزینه‌های سنگینی می‌شوند.

وی ادامه داد: اگر مجموعه‌های غیردولتی با تحمل هزینه‌های سنگین از حمایت دولتی برخوردار نباشند نمی‌توان شاهد بهره‌برداری از ظرفیت‌های اقتصادی کشور باشیم.

بهاروند با اشاره به اینکه بافنده و تولید‌کننده در گام نخست و فروشنده و صادرکننده فرش در گام دوم بازیگران اصلی صنعت فرش دستباف محسوب می‌شوند، خاطرنشان کرد: در چنین شرایطی اگر فرش دستباف ایران به لحاظ جایگاهی کوه دماوند هم باشد به سادگی دچار فرسایش شده و نابود می‌شود. وی ضمن تاکید براینکه طی سال‌های گذشته، مشکل گشایش «LC» و بالا بودن هزینه‌های سربار تولید بزرگ‌ترین ضربه‌ها را به صنعت فرش دستباف وارد کرده است، افزود: متاسفانه به رغم پیگیری‌های مستمر در مجلس و دولت، هنوز این مشکلات برطرف نشده است.

بهاروند تصریح کرد: تسهیلات بانکی پشتوانه فعالان صنعت فرش است ولی این صنعت با بالا‌ترین رقم صادراتی و اشتغالزایی، رقم ویژه‌ای را در بودجه کشور به خود اختصاص نداده است. متاسفانه با برخورد سلیقه‌ای در راستای حمایت از صنعت فرش دستباف در ‌‌نهایت مشکلات، گریبانگیر ۱۰ میلیون نفر نیروی کار این حوزه خواهد شد.

وی تاکید کرد: ‌ در بازار رقابتی امروز جایی برای کار فردی و گروهی بدون حمایت مجموعه دولت و نظام نیست، در دنیای امروز شاهد سبقت پرشتاب رقبای اقتصادی هستیم به طوری که نمونه بارز آن پیشی گرفتن صنعت فرش چین و هند از ایران و حضور فعال در بازارهای جهانی است.

رییس اتحادیه تولیدکنندگان فرش دستباف روستایی، تصریح کرد: ‌ دولت به عنوان نهاد اجرایی کشور مکلف به اجرای مصوبات مجلس و تکالیف است چرا که مجلس عرصه انعکاس واقعیت‌های تلخ و شیرین جامعه و نیاز‌های توسعه‌ای کشور است و با توجه به واقعیت‌ها قوانین را مصوب می‌کند و لذا هرگونه کوتاهی در این مسیر زمینه بروز تضادهای فعالیتی در حوزه اقتصاد و اتلاف منابع و اعتبارات را سبب خواهد شد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه فرش قازی آنتپ ۲۰۲۴: رویدادی موفق با چشم‌اندازهای امیدوارکننده برای آینده

گروه نمایشگاهی TÜYAP با همکاری اتاق بازرگانی قازی انتپ، نمایشگاه فرش قازی انتپ 2024 را…

4 روز ago

تمایز محصول استراتژی‌های کلیدی برای موفقیت در بازار رقابتی

تمایز محصول به یک استراتژی بازاریابی اشاره دارد که یک محصول را جذاب و متفاوت…

4 روز ago

شماره ۸۶ مجله نساجی کهن ویژه نامه تیرماه منتشر شد

تبلیغات روی جلد: شرکت معتمد تکس فهرست مطالب شماره 86 مجله نساجی کهن نمایشگاه اصفهان:…

5 روز ago

انتخاب هیات رییسه جدید اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک ایران (ویدیو)

انتخاب هیات رییسه و بررسی مسائل مهم صادرات روز دوشنبه اول مرداد ماه ۱۴۰۳ پنجاهُ…

5 روز ago

ریچارد آرکرایت پیشگام انقلاب صنعتی و پدر سیستم کارخانه‌های مدرن

ریچارد آرک‌رایت: پدر سیستم کارخانه های صنعتی مدرن ریچارد آرکرایت بود. او که یک مرد…

5 روز ago

تفکر طراحی رویکردی برای خلق محصولات کاربرمحور و نوآورانه

تفکر طراحی روش یا رویکردی است که به افراد (مانند مدیران محصول یا طراحان محصول)…

6 روز ago