اخبار نساجیمقالات نساجی

طراحی کنترل ها توسط رنگ بندی سالن ریسندگی

قاسم حیدری، فوق لیسانس تکنولوژی نساجی

قاسم حیدری
ghasem@aut.ac.ir

در فرایند تولیداپراتورها با انواع مختلفی از مواد و ابزارها کار می کنند. هر خطای کوچکی که توسط اپراتور رخ می دهد، می تواند منجر دومینویی از خطاها و خسارت های بسیار سنگین منجر شود. در شرایط بحرانی یک اپراتور، مثلا وقتی حجم کار زیاد باشد یا تحت فشار باشد یا آخر وقت باشد یا پروسه تولید باید بگونه ای طراحی و کنترل گردد که از بروز خطا جلوگیری کند.

در مهندسی عوامل انسانی، به دلایل بروز خطای انسانی پرداخته و با بازطراحی پروسه تولید و کنترل ها، به کاهش خطاها اقدام می گردد. کنترل ها را می توان به شیوه های مختلف رمزگذاری کرد مانند: جای استقرار، رنگ، اندازه، شکل، برچسب زدن و حالت کارکرد.

در شکل زیر دستگیره های کنترلی هواپیما که توسط شکل رمزگذاری شده اند نشان داده شده است. از اهمیت طراحی کنترل ها این مثال می توان بیان شود که در بررسی هایی که پس از فاجعه انفجار در نیروگاه هسته ای تری مایل ایسلند انجام گرفت، مشخص شد که علیرغم تعدد کثیر کنترل ها، اپراتورها بسیاری از کنترل ها را به گونه ای بد و گمراه کننده رمزگذاری کرده بودند.

طراحی کنترل ها

رمزگذاری رنگی، به زمان واکنش طولانی تری نسبت به رمزگذاری از راه جای استقرار نیازمند است، زیرا پیش از انجام کار، ضروری است که اپراتور درباره معنی و مفهوم رنگ اندکی بیندیشد.

یکی از ابتدایی ترین رمزگذاری های رنگی که در کودکی با آن آشنا شده ایم، رنگ قرمز و زرد و سبز چراغ راهنمایی و رانندگی می باشد. شاید یکی از مهمترین دلایل اینکه رنگ سبز را شرایط مناسب، زرد را احتیاط و قرمز را خطر درک می کنیم، همین آموزش در دوران کودکی باشد. از همین رو، برخی از رنگ ها دارای معانی کلیشه ای پیدا کرده اند، مثلا توقفات اضطرای ماشین آلات توسط رنگ دکمه قرمز. از این کلیشه ها می توان جهت راحت تر شدن درک معنی رنگ و کوتاه تر شدن زمان واکنش استفاده نمود.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

در سالن ریسندگی بعلت تنوع های مختلفی که در پروسه و محصول نهایی و محصولات میانی وجود دارد، کنترل های متعددی مورد توجه است. این تنوع ها شامل:

  • تنوع در پروسه تولید نخ، مثلا تولید نخ کاردینگ و شانه در یک خط
  • تنوع محصولات میانی، بعنوان مثال تنوع بانکه ها شامل بانکه های کاردینگ، شانه، پاساژ اول و پاساژ دوم
  • تنوع نوع الیاف در خط تولید، مثل الیاف پنبه، ویسکوز، پلی استر
  • تنوع درصد الیاف در خط تولید، مثل بانکه با الیاف پنبه ۱۰۰%، بانکه با الیاف پنبه ۲۰% ویسکوز ۸۰%، بانکه ۱۰۰% ویسکوز

رمزگذاری از طریق اندازه، به این مفهوم است که برای تشخیص کنترل های مختلف از یکدیگر، برخی را می توان با اندازه کوچکتر، برخی را متوسط و برخی را بزرگتر در نظر گرفت. ثابت شده است که در شرایط اضطرای، اپراتور حداکثر قادر است سه اندازه گوناگون را تشخیص دهد.

از این روش در طراحی کنترل ها در اندازه بانکه های سالن ریسندگی می توان استفاده نمود. البته علاوه بر تفاوت در قطر بانکه ها، تفاوت در ارتفاع بانکه ها نیز می تواند مورد توجه قرار گیرد. با توجه به حجم تولید بالاتر در ماشین های ابتدایی خط، بانکه های کاردینگ و پاساژ اول با بانکه های بزرگ، پاساژ دوم متوسط، شانه با بانکه بلند و پاساژ سوم با بانکه کوچک طراحی می شوند.

در جدول زیر یک نمونه از رنگبندی های کنترلی در سالن ریسندگی آورده شده است.

در این مقاله، رمزگذاری و کنترل توسط رنگبندی توضیح داده شد. رمزگذاری و کنترل از طریق جای استقرار نسبت به رنگبندی قویتر می باشد که در جانمایی ماشین آلات نیز باید مورد توجه قرار گیرد. در مقالات بعدی به طراحی کنترل از طریق جای استقرار خواهیم پرداخت.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×