اخبار نساجی

عمـده‌ترین دلایـل رشـد نقدینگـی در ایـران

 

عمـده‌ترین دلایـل رشـد نقدینگـی در ایـران

به گفته معاون سابق بانک مرکزی از جمله علل رشد نقدینگی در کشور، استقراض بی‌رویه و فاقد پشتوانه لازم از منابع بانک مرکزی توسط بانک‌های عامل برای گذر از مشکلات نقدینگی و کسری بودجه دولت در اثر افزایش هزینه‌های جاری بوده است.

علی اکبر کمیجانی در مورد علل رشد نقدینگی اظهار کرد: تبدیل درآمدهای ارزی نفت به ریال و تزریق آن به اقتصاد کشور، استقراض بی‌رویه و فاقد پشتوانه لازم از منابع بانک مرکزی توسط بانک‌های عامل برای گذر از مشکلات نقدینگی، اعطای دستوری تسهیلات بانکی به ویژه به بخش دولتی برای جبران نقدینگی آنها و سیاست‌های انبساطی بودجه‌ای بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و بسترهای رشد اقتصادی از جمله علل رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر بوده است.

وی ادامه داد: از جمله علل دیگر رشد نقدینگی در کشور کسری بودجه دولت در اثر افزایش هزینه‌های جاری علی‌رغم افزایش نسبی در درآمدهای مالیاتی، ناتمام ماندن طرح‌های عمرانی و سنگین‌تر شدن کفه تقاضا در برابر عرضه اقتصاد و ابهام در بهره‌وری و مدیریت بنگاه‌داری دولتی و جبران کاستی‌های آنها با ابزارهای پولی از طریق پایین نگه داشتن نرخ‌های سود تسهیلات است.

کمیجانی تصریح کرد: حجم بدهی دولت به نظام بانکی و افزایش بی‌رویه بدهی‌های معوق نیز علت دیگر رشد نقدینگی طی سال‌های اخیر بوده است.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×