فرش، مزیت نساجی ایران در جهان

 

آمار و ارقام صادرات نساجی در سال ۹۱ نشان می‌دهد که در ماه‌های سپری شده از این سال، ارزش صادرات به بیش از ۵۴۰.۱ میلیون دلار رسیده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته حکایت از رشد‌ ۲۷.۴۶ درصدی دارد. این بدان معناست در شرایطی که کشور بیش از همیشه به ارز با منشا غیرنفتی نیاز دارد، صنعت نساجی توانسته با وجود تحریم‌ها بازارهای جهانی خود را حفظ کرد.

در این میان باید به این نکته اشاره کرد که در میان صنایع زیرمجموعه نساجی، صنعتی که بیشترین سهم را از ارز‌آوری به خود اختصاص داده، تولید انواع کفپوش و بخصوص فرش ماشینی است. به عبارت دیگر، از مجموع رقم ۵۴۰ میلیون دلاری، سهم صنعت تولید کفپوش نزدیک به ۳۰۰ میلیون دلار است، به این ترتیب، می‌توان گفت بیش از ۵۰ درصد صادرات صنایع نساجی به فرش ماشینی تعلق دارد. واقعیت این است که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری مناسبی از سوی بخش خصوصی در تولید فرش ماشینی صورت گرفته و در نتیجه همین سرمایه‌گذاری و با توجه به پیشینه چندهزار ساله ایران در بافت فرش، تولیدات ایران با اقبال بازارهای جهانی مواجه شده است.

با این اوصاف دو منطقه آران و بیدگل کاشان و دلیجان اصفهان به صورت خودجوش به قطب‌های تولید فرش ماشینی در ایران تبدیل شده است. به طوری که در منطقه آران و بیدگل هزار واحد تولید فرش مشغول فعالیت هستند که توان تولید سالانه ۱۲۰ میلیون مترمربع فرش را دارند و در نهایت می‌توانند ۹۰ میلیون متر مربع تولید و به فروش برسانند.

از این رقم سهم بازار داخلی ۶۰ میلیون متر مربع است و ۳۰ میلیون‌مترمربع هم برای فروش به بازارهای جهانی صادر می‌شود. این در حالی است که در صورت اعمال حمایت‌هایی نظیر اختصاص تسهیلات برای توسعه و نوسازی و تامین نقدینگی می‌توان انتظار داشت که این مناطق به قطب‌های جهانی تولید فرش ماشینی تبدیل شوند و ارزش صادرات خود را تا ۱۰ برابر افزایش دهند. چنین رقمی‌با توجه به تصمیم دولت به کاهش اتکای کشور به درآمدهای نفتی، چشمگیر به نظر می‌رسد و می‌تواند بخشی از بار حذف تدریجی نفت از بودجه را به دوش بگیرد.البته باید به این نکته نیز اشاره کرد که در اغلب کشورهای جهان، بیشترین سهم از صادرات صنعت نساجی به دلیل ارزش افزوده بیش از ۷۰ درصد مربوط به پوشاک است. صنعتی که در ایران تقریبا مغفول مانده و صادرات آن هم تنها به ۵۰ میلیون دلار می‌رسد. جالب این که در همسایگی ایران، ترکیه از صادرات پوشاک بیش از ۲۴ میلیارد دلار درآمد کسب می‌کند و درآمد بنگلادش هم از این مسیر به ۲۰ میلیارد دلار می‌رسد. به این ترتیب به نظر می‌رسد در صورت توجه مسوولان و اختصاص تسهیلات لازم می‌توان این صنعت را تقویت کرد و در کنار تامین نیاز بازار داخلی و مهار قاچاق سرسام‌آور آن، درآمد مناسبی از صادرات به دست آورد.

* مهندس علیرضا حائری
دبیر انجمن صنایع نساجی ایران

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

موانع و راهکارهای توسعه صادرات در صنعت فرش ماشینی ایران (ویدیو)

آقای مهدی نوروزپور: در سال‌های اخیر، صادرات محصولات نساجی ایران با چالش‌ها و فرصت‌های متعددی…

12 ساعت ago

نمایشگاه اصفهان فرصتی برای نشست های ارزشمند و بین المللی (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان جایگاه برگزاری برتر با نشست‌های ارزشمند آقای رضا مشیری رئیس هیئت مدیره و…

14 ساعت ago

بهبود صنعت نساجی ایران: درس‌هایی از ترکیه و راهکارهای پیشنهادی (ویدیو)

مهران مختاری: دکترای نساجی و تجربه ۳۷ ساله در صنعت من، مهران مختاری، با مدرک…

2 روز ago

پیشرفت نمایشگاه اصفهان و افزایش شرکت‌کنندگان و نقاط قوت پس از تهران (ویدیو)

نمایشگاه اصفهان: تجربه و پتانسیل رونق صنعت نساجی نمایشگاه امسال بسیار خوب بود و نسبت…

3 روز ago

پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران

از تأسیس تا پنجاه و نهمین مجمع عمومی انجمن صنایع نساجی ایران یکی از قدیمی…

3 روز ago

استراتژی جدید شرکت آراز در زمینه صادرات محصولات (ویدیو)

نوآوری و کیفیت در قطعات و تجهیزات نساجی با استراتژی جهانی جولا (گروه صنعتی بازرگانی…

3 روز ago