اخبار فرش ماشینی

فرش آکسمینستر چیست و چگونه تولید می شود؟

آیا می دانید فرش آکسمینستر چیست و چگونه تولید می شود؟
در این ویدیو پروسه تولید فرش آکسمینستر از ابتدا تا انتها در یکی از بزرگترین کارخانجات آکسمینستر اروپا توضیح داده شده است …

 

متن ویدیو:

‫در کارخانه اکسمینستر در دفتر مرکزی، ‫یک طرح جدید فرش بر روی کامپبوتر توسعه ‫داده شده است. ایده‌های طرح و رنگ … ‫را می‌توان تجسم کرد و با توجه به نیازهای ‫مشتری یا طراح قبل از بافت تغییرش داد.

قبل از بافت، یک نمونه شبیه سازی شده از فرش ‫به نام کیبی تولید می‌شود. ‫این به طراح و کارشناس اجازه می‌دهد
‫تا به صورت نهایی چک کنند که ‫آیا ترکیبات رنگی در فرم یک ‫فرش به هم میایند یا نه . ‫قبل از این که بافت شروع شود. ‫طرح‌های اکسمینستر تحت تاثیر تقاضای بازار و ترندهای مد روز می‌باشد و همچنین ایده‌های ‫اضافی برای نیازهای مشتریان ‫ویژه را نیز ارائه میدهد.

‫دستگاه‌های بافندگی مدرن‌تر مستقیماً به رایانه ‫طراحی مرتبط هستند و رنگ‌های خاب را ‫به صورت الکترونیکی انتخاب می‌کنند. ‫این پیکربندی راه حل مناسبی برای بافت ‫طرح‌های سفارشی یکباره فراهم می‌کند. ‫برای بافت طرح‌های سنتی تر، ‫از قالب‌های مکانیکی به نام کارت‌های ‫ژاکارد استفاه میکنیم، ‫مجموعه‌ای از سوراخ‌هایی که ‫توسط دستگاه قابل خواندن است و نشان‌دهنده رنگ ‫هر یک از خاب فرش است.چند صد عدد از این ‫کارت‌ها به هم متصل شده‌اند تا …. ‫هر طرح فرش را تشکیل بدهند. مخروط‌های ورودی ‫نخ در معرض بازرسی بیشتر قرار می‌گیرند.

‫از جمله مقایسه رنگ در برابر ‫یک استاندارد کالیبره شده. ‫سپس نخ بر روی بوبین‌های ‫کوچکتر پیچیده می‌شود. ‫که به نوبه خود در یک صف تغذیه ماشین بافندگی ‫قرار میگیرند که به آن کریول میگویند . ‫تا ۹۰۰۰ بوبین در یک کریل می‌توانند ‫یک ماشین بافندگی را تغذیه کنند.

جدیدترین پیشرفت در اکسمینستر، معرفی کریل هوشمند است ‫که سرعت چرخش آن به ویژه در مورد فرش برای ‫تاسیسات تجاری مهم است، ‫و ما در تولید فرش سفارشی برای بسیاری از هتل‌های معتبر، رستوران‌ها و ساختمان‌های عمومی شهرت جهانی به دست آورده ایم ، آن هم در مقیاس زمانی که با استفاده از دستگاه‌های بافندگی معمولی قابل دستیابی نیست

‫قسمتی از زمینه فرش، پود جوت است که در بنگلادش ‫رشد یافته و ریسندگی شده است. ‫پود بین تار،نخ یا پنبه‌های
‫موازی متناوب رد می‌شود. ‫نخ به حامل‌هایی که توسط ژاکارد ‫کنترل می‌شوند تغذیه می‌شود.

‫یک رنگ توسط ژاکارد انتخاب می‌شود، ‫که باعث می‌شود نخ مربوطه توسط حامل ‫به شبه ماکو‌ها ارائه شود. ‫سپس شبه ماکوها طول‌های از پیش انتخاب شده نخ را ‫که توسط یک سری چاقو بریده شده است میکشند.

‫الیاف به دست آمده توسط شبه ماکو‌ها ‫بین ریسمان‌ها قرار می‌گیرند ‫و به این ترتیب توسط هر گذر پود حفظ می‌شوند. ‫یک شبکه بافته شده از آکوردهای ‫محکم بسته بندی شده و ‫الیاف پشمی با سرعت ۳ تا ۵ متر در ساعت زیر ‫نظر متخصص بافنده به شکل فرش در می‌آیند.

‫اگر مشکلی به دلیل پارگی انتهای نخ دهد، دوربین‌ها ‫حساس پارگی را شناسایی کرده ‫و دستگاه بافندگی را متوقف میکند و به بافنده ‫اجازه میدهد تا تعمیرات مناسب را انجام دهد.

‫کیفیت فرش بر اساس تعداد ریشه در هر اینچ مربع، تعداد یا وزن نخ و طول خاب تعیین می شود. در اکسمینستر …..‫ما کیفیت‌های مختلفی را ‫برای انواع مصارف نهایی با هر چیزی از ۳‫تا ۸۰ خاب در هر اینچ مربع میسازیم. ‫این رقم اخیر معادل ۱۲۸ هزار ریشه در هر متر مربع یا ‫بیش از سه میلیون خاب در یک ‫اتاق متوسط خانگی است.

‫فرش تازه بافته شده کمی برس خورده است.‫سپس به آرامی بخار به آن‌ها داده میشود ‫قبل از این که شیرینگ هر نقطه بلندی در خاب را ‫برای ایجاد یک سطح صاف و یکنواخت حذف کند. ‫سپس به اولین بازرسی از چندین ‫بازرسی دقیق می‌رود .

‫بازرسان آموزش دیده هر گونه نقص در خاب بافته شده در سطح فرش را مشاهده و در صورت لزوم آن را ‫علامت میزنند.

‫آمار کیفیت در این مرحله و سایر ‫مراحل فرآیند وارد می‌شود، ‫هر گونه ایراد جزئی ‫با دست به نحوی تصحیح میشود ‫که فرآیند بافندگی را ‫قبل از حرکت روی میزهای بزرگ برای بازرسی ‫یا اصلاح بیشتر بازسازی می‌کند. ‫سپس فرش برس زده می‌شود تا ‫هرگونه ماده خارجی از بین برود و ‫برای تراز و تقارن پس از بخار دادن به شکل مربع ‫تقسیم بندی میشود تا خاب پشمی پر پشت باز شود.

‫پوششی از وینیل در پشت فرش اعمال می‌شود تا ‫به حفظ ریشه کمک کند و برش و انطباق را ‫آسان‌تر کند. ‫بعد از یرس زنی ، شیرینگ ‫ثانویه انجام میشود، ‫تا سطح نهایی صاف و دقیقی ایجاد شود.

‫بازرسی نهایی توسط ارشدترین ‫بازرسان ما انجام میشود، ‫سپس بر روی یک میز شیب دار شفاف میرود ‫تا نتیجه بی نقص بوجود آید. ‫شناسایی بارکد، ‫امکان ردیابی فرآیندها و مواد فرش را در این ‫مرحله و هر مرحله تولید دیگر فراهم می‌کند.

‫این سطح از کنترل کیفیت است که ….‫ استانداردهای ساخت در یک فرش ‫اکسمینستر اصیل است که ‫سازندگان آن به حق به آن افتخار می‌کنند.

‫مقدار زیادی از فرش در انبار ‫نگهداری می‌شود و …. ‫جابجایی و تخصیص آنها توسط یک مدیریت ‫کامپیوتری کنترل می‌شود. فرش‌ها قبل از لوله شدن و بسته بندی نهایی بر اساس الزامات سفارش بریده و اندازه می‌شوند ‫فرش‌ها در نهایت توسط ناوگان خودروهای ‫خود شرکت ارسال می‌شود، ‫که موجب تضمین تحویل سریع و قابل اعتماد مستقیم ‫از کارخانه به انباردار مورد تایید اکسمینستر می‌شود

‫انطباق فرش اکسمینیستر با بی اس ۵۳۲۵ بسیار مهم ‫است . استفاده از یک زیرانداز با کیفیت … ‫در بی اس ۵۸۰۸ شدیدا توصیه میشود. ‫جاروکشی روزانه با یک نوع تمیزکننده ‫که میله ضربه زن عمودی دارد، ‫برای حفظ ظاهر فرش و یکپارچگی لکه‌های ‫خاب ضروری است.

لکه ها باید با توجه به دفترچه مراقبت ‫از فرش ما پاک شوند. ‫یا اگر به دلتون ننشست به صورت ‫حرفه‌ای تمیزکاری شود. ‫با کمک اندکی از صاحب فرش و به لطف قرن‌ها سنت ، کیفیت و ‫مهارت ساختی که در یک محصول اکسمینیستر تولید شده در کارخانه اکسمینستر وجود دارد، ظاهر زیبا و شخصیت مجلل مصول در طول عمرش به طور تضمینی حفظ می شود

 

 

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه در آینده پتانسیل های خود را بیشتر نشان خواهد داد(ویدیو)

شرکت فرش خاطره کویر کاشان در سال 1380 شروع به فعالیت کرده است. در حال…

20 ساعت ago

رونق نمایشگاه دموتکس خاورمیانه و آینده درخشان برای صنعت فرش (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه بازگشت بسیار خوبی داشته است و این نمایشگاه آینده بسیار خوبی خواهد…

1 روز ago

در نمایشگاه دموتکس دبی پرتعداد بودیم، اما تنهای تنها…

در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه که در دبی برگزار شد طبق آمارها ۷۰ درصد  فضای نمایشگاهی…

1 روز ago

برنده اصلی نمایشگاه های فرش ماشینی برگزارکنندگان هستند نه تولید کنندگان!

مهندس روزبه مروج از کارشناسان صنعت فرش ماشینی ایران در گفتگویی با مجله کهن دیدگاه…

1 روز ago

نمایشگاه Hometex استانبول ۲۰۲۴: دنیای منسوجات خانگی

Hometex استانبول، بزرگترین گردهمایی نساجی در اروپا، ایالات متحده آمریکا، خاورمیانه و آفریقا می باشد…

2 روز ago

گرجستان می تواند به قطب تجارت نساجی در منطقه تبدیل شود

گرجستان کشوری است که سابقه زیادی در صنعت نساجی و پوشاک دارد و در سالهای…

2 روز ago