اخبار فرش ماشینی

فرش دستباف به کالایی لوکس تبدیل شده است

یک طراح فرش گفت: در حال حاضر خرید فرش دستباف جنبه تفنی پیدا کرده است و دیگر یک احتیاج مبرم نیست.

عزت‌الله ابراهیمی در گفت‌و گو با گروه استانها باشگاه خبرنگاران منطقه مرکزی، اظهارکرد: فرش اراک در دوره قاجاریه رونق بسیاری داشت به طوری که مورد استقبال اروپاییان قرار گرفت بر این اساس کمپانی‌های اروپایی و امریکایی برای تولید و صادرات فرش در اراک تجارت خانه به راه انداختند به همین ترتیب روز به روز به رونق فرش اراک اضافه شد.

وی تصریح کرد: این روند ادامه داشت تا در دوران انقلاب و بروز جنگ تحمیلی بازار فرش دستباف رونق خود را از دست داد و بیگانگان بازار را از دست ایران گرفتند.

ابراهیمی بی‌ارزش شدن پول ایران را از جمله عوامل از دست رفتن رونق فرش دستباف عنوان کرد و افزود: کم ارزش شدن پول ایران باعث شد فرش گران تمام شود، بنابراین فرش ایران وقتی به اروپا می‌رود نمی‌تواند از نظر قیمت با فرش کشورهای دیگر حتی پاکستان، افغانستان و چین رقابت کند.

این طراح برجسته فرش دستباف اراک خاطرنشان کرد: فرش دستباف به یک کالای تفننی و لوکس تبدیل شده و بخش بازرگانی را از دست داده است.

وی با ابراز نا امیدی در خصوص بازگشت فرش دستباف به بازار رقابتی گفت: دست در این صنعت زیاد شده است، زمانی فرش در انحصار ایران بود، اما کم کم ترکیه، بلغارستان و در زمان انقلاب هند و پاکستان و افغانستان به این بازار وارد شدند و اکنون ایران دیگر تولید کننده منحصر بفرد نیست به طوری که با کپی برداری از طرح و نقشه‌های ایران بازار را از دست ما گرفته‌اند.

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

این هنرمند اراکی یادآور شد: فرش دستباف جایگاه واقعی خود را از دست داده است. زمانی این صنعت بزرگ‌ترین صادرات کشور بود ولی امروز دیگر نمی‌توان همانند گذشته به بازار رقابتی این کالا وارد شد.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×