فرش کرمانشاه به جایگاه واقعی خود نرسیده است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه معتقد است، اگر فرش کرمانشاه تاکنون به جایگاه واقعی خود نرسیده به این دلیل است که فرش به صورت یک”پکیج” کامل از پشم تا فرش و بازار فروش دیده نشده است.

نعمت‌الله حقیقی با اشاره به پتانسیل‌های فراوانی که فرش استان کرمانشاه دارد، اظهار کرد: متاسفانه فرش کرمانشاه به جایگاه واقعی خود نرسیده است. دلیل این امر نیز دیده نشدن فرش به صورت یک پکیج کامل از فرآوری پشم تا فرش و فروش آن در بازارهای داخلی و خارجی است.

وی فرش را یکی از زمینه‌های اقتصادی مهم استان خواند که با میزان نقدینگی کم، اشتغال خوبی ایجاد می‌کند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به دید خوب مدیریت ارشد استان نسبت به فرش، ادامه داد: امسال برنامه‌های خوبی برای فرش استان در نظر گرفته شده است.

به گفته این مسئول، یکی از مهمترین این برنامه‌ها ارائه تسهیلات کم‌بهره برای ایجاد زنجیره ارزش افزوده پشم تا فرش است که این زنجیره شامل شت و شوی پشم، سورتینگ، ریسندگی، رنگ‌رزی و پرداخت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه با اشاره به تولید حدود سه هزار تن پشم در استان در سال، تاکید کرد: خوشبختانه سال گذشته با بهره‌برداری از دو واحد صنعتی و سنتی رنگ‌رزی پشم توانستیم ۱۲۰۰ تن از پشم تولیدی استان را فرآوری کنیم و امیدواریم در سال جاری بتوانیم با همکاری بخش خصوصی مابقی این میزان پشم را نیز در داخل استان فرآوری کنیم.

حقیقی عنوان کرد: پشم کرمانشاه پشم مرغوبی است که در گذشته عمدتا از کرمانشاه خارج می‌شد و پس از فرآوری با قیمت بیشتری دوباره در اختیار فرش‌بافان استان قرار می‌گرفت.

وی در ادامه با اشاره به اینکه از بازار فروش فرش هم نباید غافل شویم، افزود: یکی از برنامه‌ها ایجاد گمرک تخصصی فرش است.

این مسئول با بیان اینکه در گذشته مجبور بودیم فرش کرمانشاه را از طریق سایر گمرکات اظهار کنیم، گفت: خوشبختانه سال گذشته امکان اظهار فرش در گمرکات خود استان فراهم شد که با این کار سال گذشته رقم دو میلیون دلاری صادرات فرش را به ثبت رساندیم که امیدواریم این رقم امسال رشد بیشتری داشته باشد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان کرمانشاه اظهار کرد: تا حلقه آخر زنجیره فرش که ایجاد بازار و صادرات است برنامه داریم و برای این کار باید زمینه حضور فرش کرمانشاه در بازارهای داخلی و خارجی فراهم شود.

وی در ادامه از حوزه آموزش هم یاد کرد و گفت: سال گذشته ۴۰ دوره آموزشی برای آموزش فرش‌بافی در استان داشتیم که بنا داریم امسال تعداد این دوره‌ها را به ۱۲۵ دوره برسانیم و پنج هزار نفر را فقط توسط سازمان صنعت، معدن و تجارت آموزش دهیم.

حقیقی فعال کردن همه قالیبافان را از دیگر برنامه‌ها دانست و تصریح کرد: در حال حاضر حدود ۵۰ هزار قالیباف دارای کارت داریم که حدود ۱۰ هزار نفر از انها واقعا فعال هستند و بیمه تامین اجتماعی دارند و باید مابقی قالیبافان را نیز فعال کنیم که این کار را می‌توان با پرداخت تسهیلات ارزان قیمت به آنها انجام داد.

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه: جایگاه برجسته فرش دستباف ایرانی در دبـی(ویدیو)

نمایشگاه دموتکس دبی بعد از سال ها در شهر دبی برگزار شد. در نمایشگاه امسال…

2 ساعت ago

آغاز دوباره نمایشگاه دموتکس دبی با حضور فراگیر شرکت‌های ایرانی (ویدیو)

10 دوره در نمایشگاه های دموتکس آلمان، ترکیه و دبی حضور داشتیم. اکثریت شرکت کننده…

8 ساعت ago

مصاحبه با آقای سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، در طول نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

در گفتگوی اختصاصی مجله کهن با سام فروتنی، مدیر اجرایی شرکت فرش فارکو، که در…

9 ساعت ago

فرش عظیم زاده: جلوه ای از هنر و خلاقیت در نمایشگاه دموتکس خاورمیانه

فرش عظیم زاده یکی از معروفترین و بزرگترین تولیدکنندگان در زمینه فرش دستبافت است. این…

1 روز ago

فرش ایرانی؛ قدرتمند اما نیازمند بازاریابی هدفمند (ویدیو)

معرفی کوتاه از شرکت بزرگ فرش قنبری نیا من امیر قنبری نیا پسر حاج محمود…

1 روز ago

بازگشت ایران به صحنه بین المللی در نمایشگاه دموتکس دبی (ویدیو)

نمایشگاه دموتکس خاورمیانه با یک وقفه 14 ساله دوباره برگزار شد و براساس در خواست…

3 روز ago