اخبار نساجی

قراردادهای ۴۴ میلیارد دلاری پیش روی ۴۴ کشور خارجی

 

قراردادهای 44 میلیارد دلاری پیش روی 44 کشور خارجی

گروه اقتصادی- فرزانه غلامی: هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی همزمان با سال تولید ملی آغاز به کار کرد.

به گزارش خبرنگار ما نمایشگاه امسال برخلاف تهدیدها و تحریم های آمریکا و کشورهای غربی با حضور ۴۴ کشور خارجی و ۱۲۵۵ شرکت معتبر داخلی و خارجی شروع به کار کرد و بنا به اظهارات مسؤولان برپایی نمایشگاه امسال ۱۰ درصد به تعداد شرکت کنندگان اضافه شده است.

به گفته آنان از میان ۱۲۵۵ شرکت حاضر در نمایشگاه ۹۴۰ شرکت داخلی و ۳۱۵ شرکت خارجی هستند و رشد چشمگیر شرکت کنندگان به گونه ای است که نه تنها معادلات کشورهای تحریم کننده علیه ایران به هم خورد، بلکه هیچ ردی از تحریم ها و تأثیر آن بر نمایشگاه هفدهم نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی دیده نمی شود.
همچنین امسال برای نخستین بار غرفه ای تحت عنوان «جهاد خودکفایی» که به قطعات ساخت داخل اختصاص دارد، در نمایشگاه دائر شده و غرفه ای نیز به سازمان کشورهای صادرکننده نفت «اوپک» اختصاص داده شده است.

اعلام آمادگی ایران برای سرمایه گذاری

آیا میدانستید مجله نساجی کهن تنها مجله تخصصی فرش ماشینی و نساجی ایران است؟ نسخه پی دی اف آخرین مجلات از اینجا قابل دریافت است.

به گزارش خبرنگار ما معاون اول رئیس جمهور در آیین افتتاحیه نمایشگاه هفدهم خطاب به ۴۴ کشور خارجی حاضر در نمایشگاه گفت: آمادگی داریم با شما قراردادهایی پرسود به ارزش ۴۴ میلیارد دلار ببندیم.
محمدرضا رحیمی اضافه کرد: امروز و در سایه تحریم های ظالمانه، تجهیزات ساخت داخل نه تنها از لحاظ قیمت بلکه از نظر کیفیت بسیار مناسب تر از کالاهای مشابه داخلی هستند.

وی سال ۹۱ را سالی مناسب برای سرمایه گذاری بخش خصوصی و ایجاد بستر مناسب برای جذب سرمایه این بخش دانست و اظهار داشت: منابع قابل توجهی از صندوق توسعه ملی برای طرحهای وزارت نفت در نظر گرفته شده و ۳۵ میلیارد دلار از منابع این صندوق را برای پیشبرد کارهای صنعتی کنار گذاشته ایم تا بدین وسیله از بخش خصوصی و طرحهایش حمایت کنیم.
رحیمی گفت: تا قبل از تحریمها، اکثر تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت از خارج می آمد، اما اکنون به طور میانگین ۶۰ درصد از دانش و تکنولوژی ساخت تجهیزات، در اختیار سازندگان داخلی است و تا پایان برنامه پنجم توسعه این میزان حداقل به ۸۵ درصد می رسد.
وی این تلاش ها را سنگ بنای خوبی برای تولید ملی دانست و خاطرنشان کرد: البته این توانایی ها به معنی عدم استقبال از سرمایه های خارجی نیست، ما حتی آمریکا را هم مستقل نمی دانیم ولی خودمان را مستقل و متکی به توان و دانش متخصصان داخلی می دانیم.او افزود: در سال ۸۹ واردات بنزین به ایران را تحریم کردند، اما صنعتگران ما با عزمی راسخ دست به تولید بیشتر زدند و ما را از واردات بی نیاز کردند؛ در حال حاضر هم گاهی برای بدحالی دشمنان محموله ای بنزین صادر می کنیم!

کاهش وابستگی ها در صنعت نفت

وزیر نفت کشورمان هم در این مراسم اظهار داشت: با وجود تحریمها تمام پروژه های بالادستی، میان دستی و پایین دستی کشور فعال است و در سال جاری با برداشتن گام های بزرگتر سعی داریم وابستگی هایی که در صنعت نفت وجود دارد را به حداقل برسانیم.رستم قاسمی اضافه کرد: امروز شرکت های بزرگ پیمانکاری داخلی توان انجام امور مختلف را دارند که نمونه آن ۱۹ فاز پارس جنوبی است که توسط متخصصان داخلی و با سرعت بی نظیری در حال انجام است و همچنین رکورد ساخت پالایشگاه با پیشرفت ۶۰ درصدی در ۲۱ ماه در سال گذشته قابل توجه است.

مشتری فراوان برای نفت ایران

وزیر نفت با اشاره به کیفیت بالای نفت کشورمان گفت: با این کیفیت، نفت ما برای فروش با هیچ محدودیتی در بازارهای جهانی روبرو نیست.
وی خاطرنشان کرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه ۲۰۰ میلیارد دلار برای توسعه صنعت نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی پیش بینی شده که در سال ۹۰ بیش از ۳۰ میلیارد دلار هزینه مستقیم در پروژه ها صورت گرفت و تلاش می شود این عدد در سال جاری به بالای ۴۰ میلیارد دلار برسد.

به گفته قاسمی تا پایان برنامه پنجم توسعه ظرفیت تولید گاز و نفت در کشور به ترتیب به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مترمکعب و ۵ میلیون بشکه خواهد رسید.اضافه می شود، هفدهمین نمایشگاه بین المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی تا جمعه یکم اردیبهشت ماه دائر خواهد بود.

اشتراک رایگان سالانه مجله کهن

جهت دریافت اشتراک رایگان سالانه مجله نساجی و فرش ماشینی کهن در فرم زیر ثبت نام کنید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
×