کاهش واردات پوشاک و افزایش قاچاق آن

در حالی که واردات پوشاک به کشور در نیمه اول امسال کاهش ۱۵‏‎ ‎درصدی وزنی و ۱۷ درصدی ارزشی داشته، میزان قاچاق کشف شده وارد شده پوشاک به کشور طی‏‎ ‎ماه‌های اخیر افزایش چشم‌گیری داشته است‎.

‎در نیمه اول امسال بیش از ۶۲۴ هزار و ۵۸۸ کیلوگرم انواع پوشاک‏‎ ‎به ارزش پنج میلیون و ۵۷۹ هزار و ۵۷۱ دلار وارد کشور شده که این ارقام نسبت به مدت‏‎ ‎مشابه در سال گذشته به ترتیب ۱۵.۹۵ و ۱۷.۹۹ درصد کاهش داشته است‏‎.
‎این ارقام در نیمه اول سال گذشته حدود ۷۴۳ هزار و ۱۴۷ کیلوگرم‏‎ ‎انواع پوشاک به ارزش شش میلیون و ۸.۳ هزارو ۷.۲ دلار بود‏‎. ‎

‎? ‎بیشترین پوشاک اماراتی هستند‎
‎همچنین در نیمه اول امسال پنج کشور امارات، چین، ایتالیا، ترکیه‎ ‎و انگلستان (به ترتیب) کشورهای عمده صادرات انواع پوشاک به کشورمان بودند‎.

‎در این مدت ۳۱۴ هزار و ۱۰۳ کیلوگرم انواع پوشاک به ارزش بیش از‏‎ ‎دو میلیون و ۳۳۳ هزار دلار از کشور امارات، ۱۴۹ هزار و ۲۵۰ کیلوگرم به ارزش ۹۴۲‏‎ ‎هزار دلار از کشور چین، ۳۰ هزار و ۵۴۳ کیلوگرم به ارزش ۸۵۴ هزار دلار از کشور‏‎ ‎ایتالیا، ۵۴ هزار و ۳۲۱ کیلوگرم به ارزش ۶۱۸ هزار دلار از کشور ترکیه و ۲۰ هزار و‏‎ ‎‏۷۹۴‏‎ ‎کیلوگرم به ارزش ۲۱۰ هزار دلار از کشور انگلستان وارد کشورمان شده است‎.

? ‎عمده واردات پوشاک؛ شال و چادر و روسری‎
‎بر اساس این اعلام گمرک در میان انواع پوشاک وارد شده به کشور‎ ‎طی شش ماهه اول امسال، بیشترین مورد شال، دستمال گردن، چادر و روسری، مقنعه، تور‎ ‎صورت و همانند کشباف یا قلاب باف با ارزش یک میلیون و ۲۵۶ هزار و ۳۷۳ دلار و بعد از‏‎ ‎این، شال و دستمال گردن و چادر و روسری و سایر مواد نسجی با ارزش ۷۳۹ هزار و ۷۲۵‏‎ ‎دلار و سپس هم لباس زنانه و دخترانه از سایر موارد نسجی به صورت دست با ارزش۶۶۲‏‎ ‎هزار و ۴۸ دلار وارد کشور شده است‏‎.

? ‎افزایش پوشاک قاچاق‎
‎اما کاهش واردات پوشاک به کشور در حالی است که طبق آمار گمرک‎ ‎ایران، در پنج ماهه نخست امسال واردات لباس و متفرعات آن، کیف و کفش و انواع پارچه‎ ‎به صورت قاچاق به ایران، افزایش یافته است‎.
‎در پنج ماهه نخست امسال، بیش از ۱۳۵ میلیارد و۱۷۶ میلیون ریال‏‎ ‎لباس و متفرعاتش که به صورت قاچاق وارد کشور شده بودند، کشف شده که این میزان در‎ ‎مقایسه با رقم ۷۴ میلیارد و ۱۸۹ میلیون ریال مدت مشابه سال گذشته، افزایش ۱۰ هزار و‏‎ ‎‏۴۶۴‏‎ ‎درصدی دارد‎.
‎همچنین در این مدت، بیش از ۱۶ میلیارد و۸۱۷ میلیون ریال کیف و‏‎ ‎کفش که به صورت قاچاق وارد کشور شده بودند، کشف شده که این میزان در مدت مشابه سال‏‎ ‎‏۹.۸۷ میلیارد و۸۹ میلیون ریال بود‏‎.
‎در انوع پارچه نیز، طی نیمه اول سال جاری، ۵۶ میلیارد و ۱۰۱‏‎ ‎میلیون ریال انواع پارچه که به صورت قاچاق وارد کشور شده بودند، کشف شده که این‎ ‎میزان در مقایسه با رقم ۲۱ میلیارد و ۹۷۰ میلیون ریال مدت مشابه سال گذشته افزایش‏‎ ‎‏۲۸۵‏‎ ‎درصدی داشته است‎.

‎به هرحال آنچه این ارقام نشان‌ می‌دهند کاهش واردات انواع پوشاک‎ ‎به کشور در مقابل افزایش چشم‌گیر قاچاق کشف شده آن است که هم می‌توان این گونه‎ ‎برداشت کرد که چون میزان قاچاق کشف شده پوشاک صعودی است، پس در مجموع میزان قاچاق‏‎ ‎این کالا نیز رو به افزایش است که بنابراین آنچه تولیدکنندگان نسبت به وجود پوشاک‎ ‎خارجی در بازارهای داخلی گله دارند مربوط به پوشاک قاچاق وارد شده به کشور‎ ‎است‎.‎

بهنام قاسمی

فارغ التحصیل رشته تکنولوژی نساجی

Recent Posts

دموتکس دبی بهترین موقعیت برای پیشرفت شرکت های ایرانی

آقای محمد شیفع رجالی مدیر عامل فرش کلاسیک در مصاحبه با مجله کهن فرمودند: نمایشگاه…

11 ساعت ago

سازماندهی نمایشگاه دموتکس دبی در چهارماه یک موفقیت بزرگ بود (ویدیو)

خانم سونیا ودا کاستلانو مدیر جهانی نمایشگاه های دموتکس در گفتگویی با مجله نساجی کهن…

16 ساعت ago

نمایشگاه دموتکس راهی برای صادرات فرش به اقصی نقاط جهان (ویدیو)

گفتگو با آقای حاج محمد داوود مدیرعامل فرش و گلیم بهارستان: آقای حاج محمد داوود…

18 ساعت ago

رکورد جدید فرش عظیم زاده در نمایشگاه دموتکس دبی ۲۰۲۴ (ویدیو)

شرکت فرش عظیم‌زاده یکی از شرکت‌های معروف و معتبر در زمینه تولید و فروش فرش…

1 روز ago

محصولی جدید از فرش اکباتان

فرش اکباتان در راستای هدف خود که همگام بودن با تکنولوژی روز دنیا می‌باشد ؛…

4 روز ago

فرش بهشتی در دموتکس ۲۰۲۴ دبی

حضور صنایع در جوامع بین المللی به صورت تخصصی در هر شاخه از صنعت اهمیت…

5 روز ago